کد خبر: ۶۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
متخصص حوزه بهداشت روان مطرح کرد:
متخصص حوزه بهداشت روان با بیان اینکه باید دانش‌آموزان را در ایام تابستان به کتابخوانی تشویق کرد، گفت: خانواده‌ها در ایام تابستان مراقب معاشرت فرزندان باشند تا ارتباط‌های ناشناخته دردسرساز نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس محمود ساعتچی متخصص حوزه بهداشت روان در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری فارس درباره نقش خانواده‌ها در برنامه‌ریزی‌های مناسب برای اوقات فراغت دانش آموزان اظهار داشت: کاملاً روشن است که مسئولیت والدین در ایام تعطیلات دانش‌آموزان بسیار سنگین است؛ به این دلیل که والدین هم باید به مسئولیت‌های خود بپردازند و هم بر فعالیت‌های فرزندانشان که به دلیل ایام تابستان در مدرسه حضور ندارند، نظارت و مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر در ایام فراغت، آگاهانه فرزندانمان را مشغول نسازیم، خیلی زود حوصله آنها سر می‌رود و ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد شود، بنابراین والدین باید برنامه‌هایی متناسب با شرایط خود برای فرزندانشان در نظر بگیرند؛ از جمله این برنامه‌ها می توان به ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی مورد علاقه فرزندشان و همچنین شرکت در کلاس‌های هنری مانند نقاشی و سفالگری که در مشغول کردن دانش‌آموزان موثر و مفید است، اشاره کرد.

ساعتچی با اشاره به اینکه باید مراقب معاشرت فرزندانمان باشیم تا ارتباط‌های ناشناخته دردسرساز نشود، افزود: خانواده ها توجه داشته باشند که مسافرت در این ایام بسیار توصیه می‌شود و دانش‌آموزان در سفر، مهارت های شناختی بسیاری را از محیط زندگی خود پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید دانش‌آموزان را در این ایام به کتابخوانی تشویق کرد، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که سطح مطالعه بسیار کاهش پیدا کرده است و به نوعی ما با بی اعتنایی به کتاب روبه‌رو هستیم؛ در صورتی که معرفی و مطالعه کتاب‌های علمی، تاریخی و سرگذشت مشاهیر بزرگ دنیا به ارتقای سطح دانش و آگاهی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

این روانشناس همچنین تصریح کرد: شهرداری‌ها نیز در غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان نقش دارند؛ تأسیس کتابخانه در بوستان‌ها و برگزاری مسابقات کتابخوانی برای تشویق نوجوانان و جوانان به مطالعه و همچنین برگزاری کلاس‌های ورزشی مختلف، از خدماتی است که شهرداری در این زمینه می‌تواند ارائه دهد.

ساعتچی افزود: نقش دولت نیز در غنی ساز اوقات فراغت دانش‌آموزان مهم و اساسی است؛ باید توجه کنیم که برای تغییر و تحول در هزاره سوم، مردم باید از مهارت بالایی برخوردار باشند و دولت باید در این زمینه کارشناسانی را در نظر بگیرد.

این روانشناس در پاسخ به این پرسش که آموزش و پرورش در غنی سازی اوقات فراغت چه نقشی می‌تواند داشته باشد، گفت: نقش آموزش و پرورش مهم است اما باید به این موضوع توجه داشت مدت زمانی که فرزندان ما در محیط آموزشی هستند، زیاد است و بهتر است که ایام فراغت آنها را نهادهای دیگر تأمین کنند زیرا از لحاظ تأمین بودجه و امکانات، محدودیت‌هایی برای آموزش و پرورش وجود دارد؛ البته برخی مدارس برای این ایام برنامه‌هایی را در نظر می گیرند اما این موضوع یک برنامه ملی است و مسئولان باید برای آن تصمیم گیری و برنامه‌ریزی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: