کد خبر: ۶۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
حسن زاده اظهار داشت: عمده ترین و بزرگترین مسئولیت ما در شورای عالی قشر در سال جاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. که کاربردی و عملی بودن آن یکی از دغدغه ها و انتظارات رهبر انقلاب است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، دومین نشست شورای عالی قشر بسیج فرهنگیان فارس با موضوع تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  با حضور نخبگان فرهنگی در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش استان تشکیل شد.
حسن زاده ضمن گرامیداشت دهه کرامت گفت: عمده
ترین و بزرگترین مسئولیت ما در شورای عالی قشر که می خواهیم در سال جاری به آن بپردازیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد.که از سال 90 به تصویب رسیده و کاربردی و عملی بودن آن یکی از دغدغه هاو انتظارات رهبر انقلاب است.بنابراین درصدد هستیم راهبردی ترین و موثرترین بخش از هشت بخش سند تحول بنیادین را تعیین نموده و همان بخش را تکثیر کرده و از آن یک نقشه راه اجرایی،یک الگو و شناسنامه کاری با دو نگاه توانمندسازی معلم و توانمند سازی دانش آموز ترسیم و در جامعه مخاطب خود به آن بپردازیم.

دکتر گودرزی با بیان سخنی از مقام معظم رهبری که می فرمایند: "خروجی آموزش و پرورش تراز جمهوری اسلامی ایران نیست"گفت: اگر نگاه تحقیقی و پژوهشی باشد یعنی آسیب هایی در این قضیه مطرح بوده که متاسفانه نسبت به آن بی تفاوت بوده ایم یا اینکه اصلا به ذهنمان نمی آمده یا اینکه تسامع و تسامل می کردیم.

موقعی که انقلابی می خواهد شکل بگیرد تصور این است که مبانی تربیتی آن که شاکله اصلی فرهنگ آن انقلاب است بر اساس آموزه های همان انقلاب شکل می گیرد.یک نظام با بنیان و اساس الهی با آرمان های دینی با ارزش های ناب شکل گرفت. زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند: " خروجی نظام آموزش و پرورش تراز جمهوری اسلامی ایران نیست " . این بدان معناست که ما در حوزه نظر و در تبیین مشکل داریم و تا زمانی که تبیینی خوب صورت نگیرد قطعا پیش بینی خوبی هم صورت نمی گیرد. و تا این دو شکل نگیرد قطعا نمی توانیم در حوزه کنترل آن محصول که تولید می کنیم اشراف داشته و یا نظر داشته باشیم.

تبیین سند تحول بنیادین در نشست شورای عالی قشر فرهنگیان فارس

دکتر نوروزی با بیان اینکه ما باید قبل از ارائه راهکار و الگو به آسیب شناسی بخش هایی از سند تحول بپردازیم اظهار داشت: بزرگترین نقطه قوت سند تحول این است که تلاش می کند مبانی نظری اسلامی را، تعلیم و تربیت اسلامی را حاکم کند که ما همیشه از این نقطه آسیب های بسیار زیادی دیدیم افکار و مبانی نظری غربی را متاسفانه ناخودآگاه آموزش دادیم.

وی ادامه داد: برای اینکه جلوی این روند را بگیرید باید ارزش های خودتان را اعمال بکنید. اگر ما نتوانیم ارزش ها و مبانی ارزشی که داریم را نهادینه کنیم، آسیب های جبران ناپذیری خواهیم دید. بنابراین بزرگترین نقطه قوت سند تحول این است که می توانی آنتی تز، تز غربی ها باشد.اگر مبانی نظری و ارزش هایتان را از دست بدهید دیگر هیچ چیزی برای دفاع باقی نمی ماند. سند تحول سعی کرده این مبانی که می تواند نهادینه بشود و خنثی کنند، این تفکر باشد.

این نخبه فرهنگی بیان داشت: قرن بیست و یک و قرن های آینده متعلق به کسی است که بتواند ارزش های خود را گسترش داده و نهادینه کند به خاطر همین است که غربی ها مدام دارند از دموکراسی صحبت می کنند. می گویند اگر شما هم مثل ما صحبت کنید همه چیز حل است . سند تحول سعی دارد جلوی این مسئله را بگیرد این بزرگترین قدرت این سند است.

نوروزی با تاکید بر اینکه پیش از ارائه برنامه عملیاتی باید یک بار دیگر از منظر خودمان سند تحول را آسیب شناسی بکنیم گفت: ما در مقابل موانعی که ما را تهدید می کند و حتی بالاتر از آن همیشه در حالت دفاع بودیم و امیدوارم سند تحول راهکاری ارائه بدهد که ما همیشه در حالت دفاع نباشیم خودمان هم چیزی برای ارائه کردن به مردم و به دنیا و به اطرافیانمان داشته باشیم.

دکتر رحیمی اظهار داشت: یکی از آسیب هایی که در سند تحول با آن مواجه هستیم تتوع و تنوع و گونه گونی تفکرات متفاوت تاثیر گزار در این زمینه است.

در تفکر دینی ما، همیشه یک نقطه باید حرف را بزند و آن هم حرف خداوندی حول محورهای مختلف است سند باید اتفاق بیافتد اما عملیاتی.

وی با بیان اینکه اساس کار در آموزش و پرورش یک روش غربی است و با انتقاد از رواج کپی پیست در میان نخبگان علمی و با تاکید بر لزوم تولید محتوا گفت: چند فعالیت در حد بضاعت مالی و فکری انجام بدهیم تا به یک نقطه برسیم .

رحیمی با اشاره به ابداع روش آموزش زبان انگلیسی بر پایه مفاهیم قرآنی توسط ایشان گفت: ریتم، ضرب آهنگ قرآن به نحوی است که یک کودک خردسال قرآن و نهج البلاغه را حفظ می کند این داشته های خود ماست.

وی در ادامه سخنان خود متذکرشد: الگو گیری از کشورهای دیگر اشتباه بزرگی است در جمهوری اسلامی نیازی به نوشتن سند نیست بلکه باید راهکار داده شود سندها قبلا نوشته شده سند ما نهج البلاغه و قرآن است.

دکتر فلاح با اشاره به اینکه ما باید راهکار های اجرایی و عملی برای تربیت دانش آموز امانتدار و دانش آموز دارای کرامت نفس داشته باشیم. بیان داشت: آنقدر که مشکل فرهنگی در جامعه ما را رنج می دهد مشکل اقتصادی نیست.اشرافی گری الان تمام زندگی ما را در بر گرفته است (مصرف گرایی) اگر بتوانیم در حوزه فرهنگ کار بکنیم، می توانیم از این منظر به جلو برویم و تمام مشکلات را حل کنیم.

دکتر رعیت پیشه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که می فرمایند: "مدت ها من در دیدار با معلمان با مسئولین فرهنگی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگران این را تکرار کردم و خوشبختانه به نتیجه هم رسید به این معنا که سند تحول بنیادین تهیه و تصویب شد. امروز آموزش و پرورش یک سند مکتوبی در دست دارد که شیوه تحول بنیادین در آموزش و پرورش را تبیین می کند.خیلی خوب این کار انجام گرفت این سند مثل نسخه پزشک است اگر ما به پزشک مراجعه کردیم و یک نسخه ای نوشت و به ما داد ما هم توی جیبمان گذاشتیم رفتیم خانه و فکر کردیم تمام شد این با نرفتن پیش پزشک هیچ فرقی ندارد." گفت: متاسفانه چیزی که دل آدم را به درد می آورد این است که از دی ماه سال 89که سند تحول بنیادین تصویب شد و به آموزش و پرورش ارائه شد از آن زمان به بعد ما چقدر روی سند کار کرده ایم و چقدر معلمان ما از آن اطلاع داریم،و چقدر از این سند را اجرایی کرده ایم.

دکتر فهندژ با تاکید بر لزوم کلان نگری در این خصوص افزود: همکارن فرهنگی را از طرق مختلف با سند تحول بنیادین درگیر کنیم و بعد در آنها مطالبه گری ایجاد کنیم. بدنبال مطالبه درخواست و جمع بندی ها،هدف های عملیاتی و راه کارها را به طور مرتب به وزارت آموزش و پرورش ارسال گردد به طور قطع در این شیوه نتیجه حاصل می شود.

دکتر بخشنده عضو شورای عالی قشر در تایید گفته های دکتر رحیمی بر اصل ساده سازی سند تحول تاکید کرد و گفت: نیازی به حجم زیاد مبانی نظری نیست.

وی افزود: مشکل ما، ضعف ها و عدم توانمندی ما، در کدام حوزه است حوزه عمل یا نظر؟و تلاش سند تحول در کدام حوزه است؟ارتباط سند با مبانی نظری چیست؟ ما باید نگاه واقع بینانه در تعلیم و تربیت داشته باشیم ما که نمی توانیم تمام بار تعلیم و تربیت را برعهده آموزش و پرورش قرار بدهیم. مگر آموزش و پرورش چند ساعت از عمر دانش آموز را می تواند پوشش بدهد چه مقدار از اطلاعاتی که یک دانش آموز در فضای رسمی جامعه می تواند به آنها دسترسی پیدا بکند از طریق نظام تعلیم و تربیت می تواند انتقال داده شود. ما باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم ما چه تاثیری در تعلیم و تربیت یک دانش آموز می توانیم بگذاریم بعنوان یک نهادی که بخشی از زمان در اختیار ماست.

بسیاری از فاکتورهای دیگر در اختیار ما نیست مخصوصا این دوره، رسانه ها، فضای مجازی تاثیری که فضای مجازی بر دانش آموزان دارد ما چگونه می خواهیم جبران بکنیم. این تاثیر بیشتر است که غیررسمی هم است یا تاثیری که نظام رسمی تعلیم و تربیت دارد.خوب اینها را ما باید ببینیم بعد سراغ نوشتن سند تحول بیاییم.

بخشنده ادامه داد: تعلیم و تربیت رسمی باید از حوزه اخلاق عملی شروع بشود نه از حوزه اعتقادی آن هم به طور شناختی.

وی در تکمیل صحبت های دکتر فلاح خاطرنشان کرد: مشکلات فرهنگی جامعه ما و همه جوامع جدای از سایر حوزه هایی که در کشور است نیست جدا از اقتصاد نیست جدا از سیاست نیست تصمیم گیری های سیاسی در حوزه فرهنگ اثر می گذارد تصمیم گیری اقتصادی در حوزه فرهنگی اثر می گذارد.

وی به بیان تفاوت میان نظر و عمل گفت: مشکل ما این است که در کشور ما در حوزه تعلیم و تربیت و چه در سایر حوزه ها بین نظر و عمل بسیار شکاف عظیمی وجود دارد و این سند اگر نتواند راهی را از حوزه نظر شروع بکند و مسیری را برای شما باز بگشاید که شما بتوانید در آن مسیر حرکت بکنید و به حوزه عمل برسید هیچ اتفاقی نمی افتد چون تمام تلاش هایی که صورت گرفته در راستای تعیین مشخصه های حوزه نظر به عمل نبوده و اگر بخواهد به همین شکل هم به جلو برود نخواهد توانست.

موذن فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش در این نشست گفت: ما در حوزه نظر همیشه ید طولانی داریم ولی در حوزه عمل این گونه نیستیم. آن چه را که ما به دنبال آن هستیم نظام تعلیم و تربیت اسلامی است که می خواهد انسان خدا محور بسازد ولی توجه به اینکته نداریم که ما یک نظام تعلیم و تربیت غالب در جهان داریم که نظام انسان محور است. از آن طرف ما در نظام تعلیم و تربیت اسلامی می خواهیم انسان خدا محور بسازیم.بعد می خواهیم با همان فرمول های نظام غربی انسان تراز انقلاب اسلامی که انسان کامل و در واقع رسیدن به خداست را بسازیم که این نشدنی است.

وی اضافه کرد: مشکل آنجاست که ما در نظام تعلیم و تربیت اسلامی هم متن(قرآن کریم) داریم، متنی که بالاتر از آن وجود ندارد که در نظام تحول خیلی دیده نشده و هم الگوی اسلامی داریم که آن هم خیلی دیده نشده است.ما برای رسیدن به انسان کامل همان چیزهایی را می گوییم که به آن عمل نمی کنیم.

موذن تصریح کرد: بسیار مسیر ساده و روان است ولی به دنبال واقعیت نمی رویم و این نشانده عدم ایمان ماست گر چه ما به زبان اقرار می کنیم که در واقع فهم مطلق همین است ولی عدم ایمان عملی و همین تقلید از غربی هاست که مشکلی را حل نمی کند.ما در حوزه عمل درست خلاف حوزه نظر عمل می کنیم.

رئیسیجانشین سازمان بسیج فرهنگیان فارس خطاب به نخبگان فرهنگی حاضر در جلسه گفت: شما به عنوان مرزدار فرهنگی و آموزشی علاوه بر آسیب شناسی و بیان نظرات و پیشنهادت باید عملیاتی اقدام کنید. و در ادامه بر لزوم ارائه راهکارهای اجرایی تاکید کرد و گفت بومی سازی سند تحول بنیادین یکی از این راهکارهاست.

حسینی عضو شورای عالی بسیج فرهنگیان فارس گفت: سند تحول علی رقم ایرادات وارده که دارد باید در بحث ضمانت های اجرایی روی آن کارکرد و سعی کرد که واقعا ضمانت های اجرایی برای مصوبات وآن موارد تشکیل شده در آن کار شود.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: دوره های ضمن خدمت برای اطلاع بیشتر کارکنان آموزش و پرورش و جامعه هدف برگزار و از کتابچه سند تحول بنیادین آزمون به عمل آید. همچنین در بحث سند تحول بنیادین نیز یکی از دست اندرکاران تنظیم این سند دعوت به جلسه شود.

/انتهای پیام/224224


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: