کد خبر: ۶۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
مصاحبه اختصاصی با سردار مینایی فرد به بهانه برگزاری دوره آموزشی روایتگری طاها/
سردار مینایی فرد با اشاره به اقبال فرهنگیان به موضوع روایتگری دفاع مقدس اظهار داشت: فرهنگیان به عنوان پايه گذاران آموزش و پرورش انديشه های علمی، مبلغان ارزش ها و مسئوليت های اجتماعی به کودکان ما و در یک کلام نونهالان، نوجوانان و جوانان می باشند و حرف اول را در تربيت منابع انسانی می زنند و هيچ حرفه ای همچون شغل معلمی تاثير گذاری موثری در جوامع انسانی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، دوره روایتگری طاها به همت ستاد کنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس با حضور بیش از 200 نفر از نخبگان چهار قشر بسیج فرهنگیان، اساتید، طلاب و مداحان استان برگزار شد.
رویتگران در این دوره آموزشی در مباحثی از جمله آشنایی با مناطق دفاع مقدس، اخلاق روایتگری، آشنایی با راهیان نور، اصول و روش روایتگری و روایت و روشنگری آموزش دیدند.

در این میان آنچه قابل توجه می باشد این نکته بود که با پیگیری و نظارت بسیار قابل توجه مجموعه بسیج فرهنگیان باعث شد تا شاهد اقبال عمومی فرهنگیان استان به برنامه فرهنگی روایتگری باشیم به گونه ای که بیش از یک سوم شرکت کنندگان در این دوره آموزشی را فرهنگیان استان تشکیل می دادند.

در این خصوص خبرنگار سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس با سردار مینایی فرد دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس گفتگویی داشتند که در ادامه با هم می خوانیم.

سردار مینایی فرد در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر ضرورت طرح روایتگری طاها با اشاره به سخنانی از مقام معظم رهبری که فرموده اند: "امروز زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا ارزشش کمتر از شهادت نیست" گفت: کار روایتگری از دوران دفاع مقدس کار ارزشمندی است. تربیت راوی طاها به عنوان طرحی تخصصی ویژه آموزش روایتگری و توجه به گروهی از نخبگان بسیجی با حوزه نفوذ بالا است که قدمی ناچیز در راه احیای فرهنگ پربار دفاع مقدس خواهد بود.

سردار مینایی فرد در خصوص سابقه ستاد کنگره سرداران 15 هزار شهید استان در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا گفت: کنگره سرداران شهید فارس از هفده سال اخیر افتتاح و اوج برنامه های آن به برگزاری کنگره باشکوه سرداران شهید استان در سال 90 بر می گردد.

از آن سال تاکنون قریب چهار هزار یادواره یعنی سالی هشتصد یادواره شهدای اقشار در قالب ها و طرح های متنوع در شیراز و شهرستان های استان برگزار گردیده که پرداختن به حفظ ارزش های والای شهیدان اصلی ترین هدف از برپایی این کنگره و یادبودهاست.

دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس در تحلیل جایگاه روایتگری در عرصه هشت سال دفاع مقدس بیان داشت: نهضت روایتگری در بعد از جنگ 8ساله آغاز گردیده و روایتگران کاری را انجام می دهند که حضرت زینب(س) در بعد از واقعه عاشورا نمود. بیان حقایقی از جنگ و روشنگری ها در خصوص مظلومیت ملت و رشادت های رزمندگان در عملیات ها بخشی از رسالت راویات است، از این جهت مقام راویان مقامی عظیم است، امروزه روایتگری فنون و ابزار خاص خود را داراست و تبدیل به یک عمل کاملا تخصصی شده است.

سردار مینایی فرد با تاکید بر اهمیت جایگاه آموزش و پرورش استان فارس در زنده نگه داشتن برنامه تربیتی راهیان نور اظهار داشت: فارس از استان های پیشرو در زمینه روایتگری است و اعزام 70 هزار دانش آموز در طی سال به ارودهای راهیان نور و همراهی راویان دفاع مقدس بخشی از این دست فعالیت های کنگره سرداران و سپاه فجر است که بحمدالله در هر کاروان اعزامی حضور فرد معلم جزء لاینفک اعزام است و دانش آموزان با معلمین خود به سرزمین های نور مشرف می شوند.

ما سعی کرده ایم افرادی را برای همراهی دانش آموزان تشخیص داده و انتخاب نماییم که از فن بیان بالا و حوزه نفود اجتمای خوبی برخوردار باشند و به یقین بهترین گزینه فرهنگیان بسیجی خواهند بود که از منتخبین جامعه قشری خود نیز می باشند این یک نکته مهم و اساسی است که ما از آن غفلت نخواهیم کرد.

سردار مینایی در پاسخ به این سئوال که اقبال فرهنگیان به موضوع روایتگری حماسه های هشت سال دفاع مقدس را چگونه می بینید اظهار داشت: فرهنگیان به عنوان پايه گذاران آموزش و پرورش انديشه های علمی، مبلغان ارزش ها و مسئوليت های اجتماعی به کودکان ما و در یک کلام نونهالان، نوجوانان و جوانان می باشند و حرف اول را در تربيت منابع انسانی می زنند و هيچ حرفه ای همچون شغل معلمی تاثير گذاری موثری در جوامع انسانی ندارد. آموزش و پرورش به عنوان گسترده ترین و مبنایی ترین مجموعه آموزشی و پرورشی در کشور جایگاه ارزنده ای در فرهنگ سازی و نخبه پروری داشته و دارد و هم از همین روی می باشد که مسئولین امر نیز در تکمیل کادر روایتگری بیشتر متوجه قشر فرهنگی و معلم بوده تا بتوانند از توانایی های ایشان در انتقال مفاهیم ارزشی بهره برده و در طول سال از ایشان استفاده نمایند و در همین جا مناسب می دانم که از تمامی عزیزانی که در سازمان بسیج فرهنگیان با همت جهادی خود موجبات حضور و اقبال بالای فرهنگیان به موضوع روایتگری و حضور 74 نفر از ایشان در دوره آموزشی را فراهم نمودند صمیمانه تشکر نمایم .

سردار مینایی فرد در پایان بیان داشت: امروزه شاخص اصلی در بحث روایتگری توجه به نوجوان و جوان جامعه است، ما سالانه جمعیت عظیمی از این قشر را به راهیان نور اعزام نموده و در جهت گسترش فرهنگ جهاد و شهادت برنامه ریزی و تلاش کرده و خواهیم کرد.

مینایی فرد در تکمیل صحبت های خود گفت: برای بیان فرهنگ ایثار و فداکاری احتیاج به مدل سازی برای جوانان در این خصوص داریم.ما باید واژه ایثار را با مفاهیمی که امروزی بوده و برای نسل کنونی قابل فهم و درک است بروز رسانی نموده و در رفتار های جمعی و فردی این قشر پویا و بالنده جانمایی نمائیم.

وی افزود: می بایست ابعاد فرهنگی و تربیتی صحنه های هشت سال دفاع مقدس در جامعه اسلامی باز تعریف و جهت اخلاق عمومی و اجتماعی به عنوان یک الگو معرفی و اجرایی گردد. این یک عرصه بسیار گسترده است که با توکل بر خداوند در این مرحله نیز همانند دوران هشت سال دفاع مقدس رضایت حق تعالی را کسب و امید آن داریم باری تعالی این کمترین را از ما بپذیزند. (ان شاء الله)

لازم به ذکر است دوره آموزشی روایتگری طاها با مسئولیت کنگره شهدا از تاریخ 6شهریور لغایت 9شهریور ماه 94 در دانشکده علوم و معارف قرآن شهر مقدس شیراز در سر فصل های آموزشی از قبیل مخاطب شناسی، شناخت فرصت ها و تهدید ها، جغرافیای منطقه، جنگ نرم، اخلاق روایتگری، سیره شهدا، اصول و روش روایتگری، روایت و روشنگری، کلیات دفاع مقدس، آشنایی با راهیان نور و فوق برنامه های فرهنگی شامل شبی با شهدا، شب خاطره، حلقه راویان، نمایشگاه کتاب و... اجرا شد.

/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: