کد خبر: ۶۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹
کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی تاکید کرد:
کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی گفت: آموزش زبان انگلیسی در مدارس یکی از مهارت‌های پایه در نظر گرفته نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس زهرا مطلبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آموزش و پرورش در بحث آموزش زبان انگلیسی در مدارس عملکرد مطلوبی نداشته و زبان را یکی از مهارتهای پایه در نظر نگرفته است.

وی با بیان اینکه آموزش وپرورش به آموزش زبان انگلیسی در مدارس ارزش و بهاء کمتری داده است افزود: متاسفانه در آموزش این زبان بین المللی از روش‌های تدریس نوین استفاده نشده است و در حال حاضر همچنان به روش سنتی آموزش زبان انگلیسی ادامه دارد.

مطلبی با بیان اینکه در عدم یادگیری زبان در مدارس عوامل زیادی دخیل است، گفت: کاربردی نبودن کتب آموزشی، نبود وسایل کمک آموزشی، عدم رعایت مهارت های جهارگانه، حجیم بودن مطالب درسی و عدم آشنایی معلمان با روش های تدریس نوین از مهم ترین مشکلات موجود در عدم یادگیری زبان انگلیسی در مدارس بوده است.

وی افزود: آموزش و پرورش با تغییر در روش‌های تدریس، منابع درسی و گذاشتن دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان و ملزم ساختن آنان به پیاده کردن روش‌های تدریس جدید تا حدودی می‌تواند ارزش زبان انگلیسی در مدارس را روشن سازد.

وی ادامه داد: هر چند که این امر نیازمند یک پروسه زمانی بلند مدت و هزینه‌بر است اما بایستی تا آن جایی که کشش انجام این کار را دارد، اقدام شود.

کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی نبود انگیزه و علاقه را یکی از بزرگترین مشکلات نوجوان وجوانان در یادگیری زبان عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از نوجوانان وجوانان بدون انگیزه، علاقه و به اجبار والدین برای یادگیری زبان در موسسات و آموزشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و این امر سبب عدم موفقیت و به هدر رفتن چندین سال آنان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استعداد یادگیری از دیگر مشکلات در یادگیری زبان انگلیسی است و بسیاری از نوجوانان همچنان با این مشکل دست وپنجه نرم می کنند.

مطلبی اضافه کرد: نوجوانان در جمع بندی اطلاعات قدیمی و جدید همواره با مشکل مواجه هستند هر چند که درصدد رفع این مشکل با تلاش فراوان خود و راهنمایی‌های استادان برمی‌آیند بازهم به نتیجه نمی‌رسند و به طور کلی از سیستم خارج می شوند.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چرا در کشورهای خارجی یادگیری زبان بسیار سریع تر و همراه با انگیزه است، گفت: در کشورهای خارجی برقراری ارتباط با زبان انگلیسی در لایه‌ها وسطوح مختلف بدون هیچگونه محدودیتی امکان پذیر است.

کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی ادامه داد: در کشور ایران به دلیل جامع نبودن محتوای کتابها و محدویت ارتباط با کشورهای انگلیسی زبان و تبادل فرهنگی این امر امکان پذیر نیست در صورتی که می‌توان با ایجاد اندکی ارتباط گسترده و کنترل شده در این امر تاحدودی موفق بود.

وی اضافه کرد: باید دیدگاه مسئولان نسبت به آموزش زبان انگلیسی تغییر پیدا کند و به صورت اساسی به این موضوع توجه داشته باشند تا آموزش زبان به نحوه احسن و با متدهای نوین در مدارس و موسسات صورت گیرد.

مطلبی با بیان اینکه هویت اسلامی در کتابهای درسی زبان به خوبی تعریف نشده است، افزود: با کمی تامل می‌توان گفت روشن نشدن هویت و ارزش‌های اسلامی در کتاب‌های زبان سبب شده بسیاری از نوجوانان و جوانان با خواندن کتاب‌های انگلیسی فرهنگ‌های غیر اسلامی و یا از راه‌های مختلف شیفته فرهنگ غرب شوند و به دلایل مختلفی از جمله پیشرفت، ادامه تحصیل، وضعیت اقتصادی و رفاهی بهتر به کشورهای غربی سفر کنند.

کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی اظهار کرد: از این رو آموزش وپرورش باید بتواند بدون محدود کردن، هویت و ارزش‌های اسلامی را در منابع درسی تعریف کند و نوجوانان را نسبت به هویت اسلامی آشنا سازد چراکه با محدود کردن بستر علاقه و شیفتگی به فرهنگ غرب را در او ایجاد خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: