کد خبر: ۶۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
انتقال معلمان دوره متوسطه به ابتدایی اگر چه بانارضایتی آنها همراه شده است اما مسئولان آموزش‌وپرورش از معلمان خواسته‌اند برای پشت سرگذاشتن این دوران همکاری کنند. با انتقال این معلمان به دوره ابتدایی، پایه‌های پنجم و ششم سه معلمی شده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از تسنیم، سال تحصیلی جدید در شرایطی آغاز شد که با استقرار نظام 6.3.3 در تمام دوره‌های تحصیلی، پایه نهم به دوره متوسطه اول اضافه و پایه دهم از دوره متوسطه دوم حذف شد.

با حذف پایه دهم از دوره متوسطه دوم حدود یک چهارم نیروی انسانی این دوره فرصت کاری خود را از دست دادند. آموزش وپرورش برای ساماندهی معلمانی که کلاس درس برای آنها وجود ندارد، تعدادی از آنها را به دوره متوسطه اول و  ابتدایی منتقل کرد.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تیر امسال گفته بود:‌ پیش‌بینی می‌شود که در سال تحصیلی آینده حدود 50 هزار نیرو در دوره متوسطه دوم بدون کلاس درس باشند و در دوره متوسطه اول به همین تعداد نیرو نیاز است که باید ساماندهی شوند.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفته است:‌ یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه داشت، پیامدی است که با استقرار ساختار 6.3.3 ایجاد شده است. درسال تحصیلی 94-95 پایه نهم در دوره اول متوسطه را خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم یعنی همکارانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش‌آموزان در پایه نهم نیاز به معلم دارند بنابراین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تدریس می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که در دوره دوم متوسطه بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم طبیعتا بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق‌التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آن‌ها را در دوره متوسطه اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده استفاده خواهیم کرد.

اما معلمانی که از دوره متوسطه به ابتدایی منتقل شده‌اند، تمایل چندانی به این انتقال ندارند. طبق گفته‌ آن‌ها تدریس در دوره ابتدایی تخصصی است و معلمی که از دوره متوسطه به ابتدایی منتقل می‌شود، بازدهی لازم را ندارد و دوره‌های آموزشی نیز نمی‌تواند به توانمندسازی آن‌ها منجر شود. حتی برخی از این معلمان از صادر نشدن احکام خود تاکنون سخن می‌گویند.

در حالی‌که معلمان دوره متوسطه از کوچ اجباری به دوره ابتدایی ابراز نارضایتی می‌کنند،‌ علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از معلمان خواسته با این وزارتخانه همکاری کنند تا این بحران را پشت سر بگذارند.

وی درباره ریزش معلم‌های مقطع متوسطه دوم به ابتدایی و احتمال افت کیفیت آموزشی در پایه ابتدایی گفته است: از امسال به بعد دوره متوسطه دوم به جای چهار پایه، سه پایه می‌شود و طبیعی است که تعدادی از همکاران متوسطه دوم مازاد بر نیاز این دوره تلقی شوند که باید در دوره‌های دیگر به کار گرفته شوند. تمهیداتی را در نظر گرفتیم تا ساماندهی نیروی انسانی به بهترین نحو انجام شود؛ البته تعدادی از همکاران متوسطه دوم، سابقه تدریس در ابتدایی را داشتند و برای مابقی نیز دوره‌های آموزشی پیش‌بینی شده است. انتظار داریم معلم‌ها با ما همکاری کنند تا این بحران را پشت سر بگذاریم.

معلمانی که از دوره متوسطه به ابتدایی منتقل می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. البته مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌‌اند که برای آموزش این معلمان دوره‌های لازم در طول تابستان برگزار شده است تا بتوانند با آمادگی لازم در کلاس درس حضور یابند.

مهر امسال،‌ دو معلم تخصصی در حوزه علوم انسانی و علوم پایه و یک معلم تربیت بدنی فعالیت دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی را به صورت تخصصی عهده‌دار می‌شوند.

برچسب ها: معلم ، دبیرستان ، دبستان
نام:
ایمیل:
* نظر: