کد خبر: ۷۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
تراکم کلاس‌های درسی در بعضی از مدارس سبب شده است کیفیت نظام آموزشی به طبع با کاهش روبه‌رو شود. همین امر باعث می‌شود دانش‌آموزان با مشکلات عدیده‌ای در آینده روبه‌رو شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های دور وقتی سر کلاس‌های درس می‌رفتیم با صحنه کلاس‌های شلوغ، نیمکت‌های 3 نفره و بعضا 4 نفره مواجه می‌شدیم. معلمی که در آن کلاس باید با حدود 40 دانش‌آموز روز را سپری می‌کرد.نقشی که معلم در آن سال‌ها داشت را می‌توان بیشتر شبیه مبصر دانست. حال بعد از گذشت سال‌ها هنوز برخی از مدارس با این مشکل روبه‌رو هستند.

براساس بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، تراکم دانش‌آموزان در نقاط شهری و در 3 ساله نخستین ابتدایی حداکثر 32 نفر و در 3 ساله دوم حداکثر 35 نفر است. همچنین در دوره متوسطه اول و دوم تراکم دانش‌‌آموزان حداکثر 36 نفر است.

مسئولين آموزش و پرورش از آماری سخن ميگويند که تراکم دانش آموزان در مدارس تهران 30 تا 31 نفر است.

در سويی ديگر به اين نکته اشاره ميکنند تا : يک مدرسه با 4 دانش آموز داريم و از طرفي ديگر يک مدرسه با 35 تا 40 دانش آموز داريم، وقتی اين اعداد را با هم جمع می کنيم به ميانگين 30 نفر ميرسيم.

محمدی، کارشناس مسائل آموزشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مسئله تراکم کلاس‌های درس از جایی شروع شد که آموزش و پرورش اصرار به یک نوبته شدن مدارس داشت و با اجرایی شدن نظام 3-3-6 مشکلات زیادی از جمله تراکم دانش‌آموزان را پدید آورده است.

کمبود فضای آموزش فاجعه بار است!
وی خاطرنشان کرد: تراکم دانش‌آموزان را در مدارس غیرانتفاعی را نمی‌توان جستجو کرد. این مشکل فقط در مدارس دولتی نمود پیدا می‌کند. کلاس‌هایی که در یک فضای کوچک پذیرای حدود 40 نفر یا بیشتر از دانش‌آموزان هستند.

محمدی در پاسخ به این سؤال که نبود معلم یا فضای آموزشی کدام علت این پدیده است، گفت: نبود معلم را می‌توان علت اصلی این موضوع دانست، گرچه در بعضی از مناطق نبود فضای آموزشی مناسب مزید بر علت شده است. به طور مثال در یک مدرسه از سطح شهر تهران به اولیا گفته شده است. علت اصلی تراکم دانش‌آموزان نبود معلم از سوی منطقه است و کلاس درس خالی در این مدرسه وجود دارد.

کلاس؛ بلای جان دانش آموز
کارشناس مسائل آموزشی اظهار کرد: تراکم دانش‌آموزان در مدارس باعث مشکلات فراوانی می‌شود که می‌توان به مهمترین آن افت تحصیلی دانش‌آموزان و خستگی و از بین رفتن روحیه معلمان دانست.

وی در بخش‌های دیگری از سخنان خود گفت: هرچه تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس کمتر باشد، معلم می‌تواند با خیالی آسوده به وضعیت درسی دانش‌آموزان رسیدگی کند. عملاً این کار در کلاس‌های 40 نفر اصلاً امکان‌پذیر نیست.

وقت کشی به صرف برقراری سکوت! 
جلیلی معلم یکی از مدارس سطح شهر گفت: تراکم بالای دانش‌آموزان شأن معلم را مبصری جهت ساکت کردن بچه‌ها تنزل می‌دهد، به طبع همین امر باعث می‌شود که معلم وقت کمتری را جهت تدریس اختصاص دهد.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل عواقب خاص خود را دارد که هم معلم و دانش‌آموزان هر دو لطمه می‌خورند و همین امر سبب می‌شود مشکلات فراوانی به سمت جامعه سرازیر شود.

وقتی بازی های کودکانه به خاطرات سپرده می شود
جهانگیری، معاون یکی از مدارس سطح شهر تهران می‌گوید: کنترل مدرسه در زنگ‌های تفریح کار را برای معاونان و مدیران مدارس خیلی سخت کرده است. فضای آموزشی کم باعث شده است که کودکان حتی در زنگ‌های تفریح در حیاط مدرسه نمی‌توانند بازی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کلاس‌های ورزش دانش‌آموزان هم تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است. همین امر باعث می‌شود که دانش‌آموزان بیش از پیش دچار خمودگی و افسردگی شوند و شادابی خودشان را از دست دهند.

زنگ ورزش ما زنگ استراحت است!
بردیا یکی از دانش‌‌آموزان این مدرسه در مورد مشکلات این مدارس می‌گوید: کلاس‌های درس ما اکثراً خیلی شلوغ هستند و معلم‌ها نمی‌توانند خوب درس بدهند. با این گونه شرایط معلم‌ها فقط وقت می‌کنند به سرفصل‌ها اشاره کنند و نگاهی گذرا به درس داشته باشند.

بردیا در بخش دیگری از حرف‌های خود اشاره‌ای به زنگ ورزش کرد و گفت: این زنگ در مدرسه ما عملاً‌ به زنگ صحبت کردن بین دانش‌آموزان تبدیل شده است. چون مدرسه ما فضای مناسب جهت ورزش کردن را ندارد. در صورتی که مسئولیت مدرسه در موقع ثبت نام وعده اجاره کردن زمینی جهت بازی کردن دانش‌آموزان را داده بودند.

40 نفر در 40 متر!
هوانلو، معلم تربیت بدنی یکی از مدارس سطح شهر گفت: عملاً زنگ تربیت بدنی یا همان ورزش در بعضی از مدارس جایگاهی ندارد. همین امر باعث می‌شود، دانش‌آموزان اکثراً اضافه وزن داشته باشند و از ابتدای زندگی خود با چاقی و بیماری‌های مرتبط به آن مبتلا گردند.

در پایان تنها به این موضوع می‌شود اشاره کرد که تراکم بالای دانش‌آموزان تنها یک قربانی دارد آن هم دانش‌آموزان هستند، که نتیجه این موضوع در آینده کشور پدیدار می‌شود.

در سویی دیگر در برخی مدارس بیش از 40 نفر یا حدود 40 نفر دانش‌آموز در یک کلاس درس می‌خوانند. این معضل آموزشی در جایی جالب می‌شود که مسئولین آموزش و پرورش همواره از میانگین تراکم کلاس را حرف می‌زنند و نسبت به این موضوع بی‌اهمیت هستند.

فضای مدارس دولتی برای درس خواندن کافی نیست!
طبق گزارش میدانی‌ ما، اولیای مدارس منطقه 12 از تراکم دانش‌آموزان خبر دادند و گفتند: در یک کلاس، حدود 40 نفر دانش‌آموز تحصیل می‌کنند و این خود برای معلمان هم خیلی سخت است و در کیفیت آموزشی نیز تأثیر می‌گذارد.

مهدوی، معلمی هم نسبت به این موضوع گفت: ما بیشتر در این کلاس‌ها بیشتر نقش مبصر را داریم تا معلم حدود 40 درصد از وقت کلاس و انرژی خود را باید صرف ساکت کردن و نظم در کلاس کنیم.

جهانگیری، معلمی دیگر گفت: از لحاظ عاطفی باید معلم نسبت به دانش‌آموز ارتباط برقرار کنند. که با تراکم بالای کلاسی عملاً این موضوع رخ نمی‌دهد. به طبع باید شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان باشیم.

دانش آموز سالم با میز و نیمکت سالم
دانش آموزان مدت قابل توجهي را بر روي نيمکت مينشينند ، امري که باعث شده است نيمکت دانش آموزان متناسب با جثه آنان باشد.

دکتر فاخري متخصص ارتوپدي ، با اشاره به نيمکت مناسب براي دانش آموزان، اظهار داشت: اولين نکته در مورد نيمکت دانش آموزان اين است که پشتي حتما داشته باشد تا در طولاني مدات دانش آموز دچار خستگي نشود.

 وي بيان کرد: ميز و نيمکت هاي مدارس بايد متناسب با سن و جثه آنان باشد ، در غير اينصورت در دراز مدت مشکلات عضلاني و و اسکلتي جدي به همراه دارد.

فاخري به بيماري هاي مرتبط با ميز و نيمکت نادرست گفت : ميز و نيمکت ناسالم باعث به وجود آمدن مشکلات عضلاني و اسکلتي در ستون فقرات،کمر، پشت گردن و در بعضي موارد مشکلات جدي به همراه دارد.

جهان سومی یعنی مدارس ایرانی!
قابل ذکر است نسبت معلم به دانش‌آموز در برخی کشورها به شرح زیر است. کانادا 1/17، آلمان 1/18، فرانسه 1/19، انگلیس 1/20، ژاپن2/22 در پایان تنها به این موضوع می‌شود اشاره کرد که تراکم بالای دانش‌آموزان تنها یک قربانی دارد آن هم دانش‌آموزان هستند. کیفیت آموزشی در مدارس رابطه‌ی مستقیمی با تراکم کلاس‌ها دارد.

در سال‌های دور وقتی سرکلاس‌های درس می‌رفتیم صحنه کلاس‌های شلوغ، نیمکت‌های 3 نفره و بعضاً 4 نفره مواجه می‌شدیم.

حال پس از گذشت سال‌ها هنوز در برخی از مدارس سطح کشور با این معضل روبه‌رو هستیم. معضلی که گریبان‌‌گیر دانش‌آموزان و معلمان شده است و تأثیر بزرگی بر کیفیت آموزشی زده است.

گزارش از علیرضا رحیم طهرانی
نام:
ایمیل:
* نظر: