کد خبر: ۷۲۹۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
اگر مشاهده می شود که در فتنه ها بسیاری گمراه شده راه فتنه را در پیش می گیرند و به جبهه باطل می پیوندند و بسیاری نیز به خاطر شک و تردید سکوت اختیار کرده و نظاره گرند به خاطر این است که حق را نشناخته اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، مقاله پیش رو به همت محمد رسته از فرهنگیان بسیجی شهرستان داراب گردآوری شده است که طی دو بخش به حقیقت فتنه 88 و عمق آن و درس ها و عبرتهای فتنه می پردازد. در ادامه بخش اول این مقاله که به حقیقت فتنه 88 و عمق آن می پردازد ارائه می گردد.

فتنه به تعبیر قرآن کریم، عامل آزمایش بشر است تا انسان با اراده اش، سعادت یا شقاوت خویش را رقم بزند. هنگامی که فتنه به مردم رو می آورد، خالص ها را از ناخالصی ها جدا می کند، نیروی تفکر و تدبر و اراده، انسان را وا می دارد تا میان درست و نادرست، راه و چاه و آب و سراب، یکی را برگزیند.

امام خمینی (ره) معتقد است گاهی استعمارگران حدود چهل سال متحجرین اهل تکفیر و ... را در میان ملت ها پنهان نگه می دارند تا در موقع مناسب از آن ها بهره گیری کنند وی در این باره چنین می فرماید: قدرت های بزرگ چپاول گر در میان جامعه ها افرادی را به صورت های مختلف از ملی گراها و روشنفکران مصنوعی و روحانی نمایان که اگر مجال یابند از همه پر خطرتر و آسیب رسان ترند ذخیره دارند که گاهی سی چهل سال با مشی اسلامی و مقدس مآبی یا «پان ایرانیسم» و وطن پرستی و حیله های دیگر با صبر و بردباری در میان ملت ها زیست می کنند و در موقع مناسب مأموریت خود را انجام می دهند.

هر کدام از افراد جامعه نسبت به موقعیت اجتماعی و سیاسی خود در جامعه، وظایف خاصی را در شرایط فتنه دارند وظایف مردم به دو دسته اصلی تقسیم می گردد:

ـ شناخت حق و ملاک آن

ـ توجه به رهبری جامعه

مهمترین مسئله ای که در زمان فتنه، افراد جامعه را از افتادن در ورطه ی هلاکت حفظ می کند و در مسیر حق استوار و ثابت قدم می دارد، شناخت حق است و برای شناخت حق ابتدا باید ملاک حق را شناخت. اگر مشاهده می شود که در فتنه ها بسیاری گمراه شده راه فتنه را در پیش می گیرند و به جبهه باطل می پیوندند و بسیاری نیز به خاطر شک و تردید سکوت اختیار کرده و نظاره گرند به خاطر این است که حق را نشناخته اند. از سوی دیگر قوام یک جامعه به رهبری آن است و برای اینکه یک جامعه بتواند پابرجا و استوار بماند و در مقابل خطرهای داخلی و خارجی آسیب ناپذیر باشد باید تمام افراد جامعه حول محور امام و رهبر خود گرد آمده و او را حمایت و یاری کنند.

حقیقت فتنه 88 و عمق آن

فتنه چیست؟

نخست باید به این پرسش پاسخ داده شود که فتنه چیست و شامل چه ویژگی ها و مشخصه هایی است. حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص فضای فتنه می فرمایند: « فتنه، یعنی حادثه ی غبارآلودی که انسان نتواند بفهمد چه کسی دوست و چه کسی دشمن است و چه کسی با غرض وارد میدان شده و از کجا تحریف می شود؟ فتنه ها را باید با روشنفکری خاموش کرد. هر جا روشنفکری باشد، فتنه انگیز دستش کوتاه می شود. هر جا حرف بی هدف، کار بی هدف، تیراندازی بی هدف، تهمت زدن بی هدف وجود داشته باشد، فتنه انگیز خوشحال می گردد چون صحنه شلوغ می شود.

در فتنه 88 نیز مشخصه های بارزی از این مسأله یعنی فریب کاری، غبارآلود کردن فضا و قلب حقیقت به عیان دیده می شود.

یکی دیگر از ویژگیهای فتنه، اختلاف افکنی میان اقشار مختلف جامعه و به تعبیر جامعه شناختی، تشدید شکاف های اجتماعی است. در این راهبرد تلاش می شود با فتنه انگیزی و انشقاق در صفوف یکپارچه ی ملت، راه برای نفوذ فتنه گران و فروپاشی از درون فراهم گردد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب « ایجاد شکاف در میان ملت، به جای هم انداختن آحاد ملت، فاصله ایجاد کردن بین توده ی عظیم مردمی کشور با مسئولین ، ایجاد سوء ظن، ایجاد بگومگو بر سر قضایای هیچ و پوچ یکی از مهمترین اقلام دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی این است، باید مراقب بود.

ماهیت فتنه 88 :

با گذشت زمان، هر روز بخشی از ابعاد پیچیده و لایه های پنهان و نیمه آشکار فتنه 88 روشن می گردید و چنین به نظر می رسید ابعاد قابل توجهی از این توطئه هنوز رمزگشایی نگردیده است. در بیان رهبر معظم انقلاب نیز داریم: « هنوز خیلی جا وجود دارد برای تحلیل و تبیین و روشن کردن زوایا و ابعاد این فتنه ای که دشمن طراحی کرده بود. دشمن محاسبات خیلی دقیقی کرده بود، منتها محاسباتش غلط از آب در آمد، ملت ایران را نشناخته بود ـ دشمن در پشت صحنه، همه چیزها را مشاهده کرده بود. »

از منظر رهبر فرزانه ی انقلاب، شناخت عمیق از توطئه ای که دشمن در فتنه 88 برای آن برنامه ریزی کرده بود و دنبال می کرد، نیازمند تحلیلی بسیار عمیق و البته گذشت زمان نیز بود. چرا که دشمنان اسلامی هنوز حاضر به « لو » دادن نقشه ی پیچیده ی خود نبوده و روشن شدن بخشی از حقایق، نیازمند گذشت زمان است وقتی این پدیده در جامعه ظاهر شد، انتظار از خواص این است که مرزشان را مشخص کنند، موضع شان را مشخص کنند دو پهلو حرف زدن، کمک کردن به غبارآلودگی فضاست، این کمک به رفع فتنه نیست این کمک به شفاف سازی نیست، شفاف سازی، دشمن دشمن است، مانع دشمن است »

چهار فاز میدانی فتنه 88

در واقع فتنه سبز در ایران در 4 فاز طراحی و به اجرا گذاشته شد :

1ـ فاز طراحی و مهندسی کلان نقشه فتنه : این فاز توسط آمریکا مدیریت گردید و برای طراحی آن، موسسات و مراکز و دولت ها و نخبگان کارکشته و سرویس های جاسوسی به خدمت گرفته شدند.

2ـ فاز جنینی : شکل گیری عملی کانون فتنه در ایران و مرحله زایش بحران بطور گسترده در این فاز انجام گرفت. این فاز را تقریباً می توان در سه مرحله مورد بررسی قرار داد و تبیین نمود.

الف ـ ناکارآمد سازی، کارشکنی برای ناکارآمد ساختن و ناتوان جلوه دادن معتقدان به گفتمان اصولگرایی و انقلاب اسلامی

ب ـ بحران نمایی: بحرانی جلوه دادن فضای سیاسی کشور و برجسته ساختن تهدیدهای همه جانبه و غیر عادی جلوه دادن اوضاع کشور.

ج ـ سیاه نمایی : سیاه نمایی وضعیت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور با هدف رویگردانی مردم از نظام جمهوری اسلامی و مسئولان کشور و سوق دادن آنها به سوی جریان ناجی و نجات بخش که از میان جریان کارگزاران و فتنه گران اصلاح طلب در نظر گرفته اند انجام پذیرد.

3ـ فاز مقدماتی : در این فاز گامهای مکمل در نظر گرفته شد، برخی از این گامها عبارت بودند از :

الف ـ ملاقات پنهانی مجریان داخلی پروژه براندازی و کودتای رنگی با واسطه های آمریکایی و غربی که در کشور امارات متحده عربی (دبی) به وقوع پیوست.

ب ـ دعوت عده ای از فعالان سیاسی و مطبوعاتی ایران توسط جرج سورس به آمریکا و استقبال نسبتاً گسترده از آنها.

ج ـ پیاده سازی قطب بندی جدید با عنوان اعتدال گرایان (اصلاح طلبان) در مقابل افراط گرایان (اصولگرایان)

4ـ فاز تکمیلی : مرحله عملیاتی و ثمربخشی فتنه برای غربی ها و ضد انقلاب است، آنان با بومی سازی طرح انقلابهای رنگین که در کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه اجرا شده بود در صدد براندازی نظام جمهوری اسلامی برآمدند.

تدابیر و اقدامات امام خامنه ای برای مدیریت فتنه :

1ـ تدابیر و اقدامات قبل از برگزاری انتخابات 88 : در این مقطع گفتمان سازی، روشنگری، شفاف سازی، نصیحت هشدار، ایجاد انسجام در سطح مدیران عالی و میانی کشور، افزایش مشارکت عمومی از جمله مهمترین اقدامات رهبری معظم انقلاب بودند.

2ـ تدابیر و اقدامات در حین برگزاری انتخابات : حفظ آرامش در کشور، امنیت پایدار، تذکر به مسئولین اجرایی و ناظرین انتخابات برای حسن برگزاری انتخابات و صیانت از آراء مردم، لزوم هشیاری نیروهای انتظامی و امنیتی، هوشیارسازی مردم، هشدار به توطئه گران و فتنه گران، هشدار به قدرت ها و سفارتخانه های خارجی برای پرهیز از مداخله در امور داخلی کشور، نصیحت و هشدار به نامزدهای انتخابات.

3ـ تدابیر و اقدامات پس از برگزاری انتخابات :

الف ـ فصل الخطاب دانستن قانون و تأکید بر اعتبار انتخابات از جمله سلامت فرایند انتخابات و نتایج آن.

ب ـ انجام مراسم تحلیف ریاست جمهوری در موعد مقرر

ج ـ فراخواندن میر حسین موسوی در روز 23 خرداد (یک روز بعد از انتخابات) و یادآوری اینکه جنس او آشوب طلبی نیست و باید شکایت های خود را در چارچوب قانون پیگیری کند. رهبر معظم انقلاب در این جلسه فرمودند : اگر تقلب به گونه ای که در نتیجه انتخابات دخالت داشته باشد، اتفاق افتاده، مانعی برای انحلال انتخابات وجود ندارد و رهبر خود آن را محقق می گرداند. معظم له پس از این اقدام حدود یک هفته نیز به رایزنی های خصوصی با افراد پرداختند تا افراد را متقاعد کنند دست از منازعه و بحران سازی و ناامنی بردارند و مردم را تحریک نکنند.

د ـ تبیین و افشای ابعاد توطئه ای که علیه کشور طراحی شده است در خطبه های نماز جمعه تهران در روز جمعه 29 خرداد 88، امام خامنه ای در این سخنرانی سرنوشت ساز با قطعیت فرمودند که عدم پذیرش قانون و تأکید غیر منطقی بر ابطال آراء مردم، اتخاذ دیکتاتوری است و رهبری زیر بار چنین چیزی نمی رود.

و ـ دستور تمدید یک هفته ای دوره رسیدگی به شکایات، رهبری معظم انقلاب علاوه بر تمدید رسیدگی به شکایات هیاتی مرکب از آقایان محمدحسن رحیمیان، غلامعلی حداد عادل، علی اکبر ولایتی را مامور بازشماری تصادفی 10 درصد از صندوق ها کردند.

هـ ـ برگزاری جلسه با اعضای ستادهای انتخاباتی چهار کاندیدا که در یک زمان نیم روزه توام با شنیدن نظرات مخالفین بود.

ی ـ روشنگری : امام خامنه ای به مناسبت های مختلف و در مقاطع و عرصه های گوناگون ابعاد مختلف توطئه براندازی نظام توسط مستکبران و عوامل فریب خورده داخلی را افشا کردند و سران فتنه را ملامت نمودند.

ن ـ صیانت از وحدت ملی و انسجام اجتماعی.

ک ـ جذب حداکثری و دفع حداقلی به عنوان سیاست اصلی نظام

گ ـ فراخوان عمومی برای اتمام حجت مردم در راهپیمایی 9 دی.

اهداف و پیشینه فتنه

در اینجا لازم است به این موضع پرداخته شود که پیشینه و سابقه ی فتنه ی 88 به چه تاریخی باز می گردد. برخی تلاش کرده اند این فتنه را مرتبط با برخی تحولات دوره ی انتخابات دهم تلقی کنند و آن را صرفاً به اعتراض جمعی از هواداران کاندیداهای ناکام انتخابات محدود نمایند. حال آنکه از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب، فتنه بسیار پیچیده و مسبوق به سابقه است : « فتنه ی 88 تنها آن چیزی نبود که توی خیابان به وسیله تعدادی آدم دیده شد، ریشه دار بود، یک بیماری درست کرده و زمینه ها و مقدمات فراوانی برایش چیده بودند، کارهای بزرگی شده بود و اهداف خطرناکی داشتند، که با این برخوردهای گوناگون سیاسی و امنیتی، حل نمی شد، یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت که این حرکت، حرکت 9 دی بود که مردم آمدند و بساط فتنه و فتنه گران را در هم پیچیدند.»

هدف هایی که آنها دنبال می کردند در درجه ی اول، سقوط انقلاب و سقوط نظام جمهوری اسلامی بود. هدف اول براندازی بود. هدف بعدی این بود که اگر براندازی نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا نکند، انقلاب را استحاله کنند، یعنی صورت انقلاب باقی بماند اما باطن انقلاب، سیرت انقلاب ، روح انقلاب از بین برود.

برکات فتنه و بصیرت

فتنه با تمامی زشتی ها و خباثت های بانیان و همراهان آن، برکاتی بنیادین برای حرکت اساسی انقلاب اسلامی و ملت ایران داشت که شایسته است که آن ها را نادیده نگیریم. بصیرت افزایی ملت و واکسینه کردن آن در برابر فتنه های آینده افزایش عمق معرفتی و اعتقادی مؤمنان و نزدیک شدن امت اسلامی به اهداف تاریخی و راهبردی، بخشی از برکاتی بود که نتیجه ی عبور سرافرازانه و پیروزمندانه ی جامعه اسلامی از فتنه 88 به شمار می آید.

عوامل شکل گیری حماسه 9 دی

عوامل گوناگونی در شکل گیری یوم الله 9 دی دخالت داشتند مهمترین این عوامل عبارتند از :

1ـ عنایت الهی : مقام معظم رهبری عنایت الهی را در این زمینه مورد اشاره قرار دادند.

2ـ هدایت و مدیریت امام خامنه ای: بدون تردید رهبر معظم انقلاب بیشترین نقش را در آگاه سازی و بصیرت افزایی عمومی و خنثی کردن فتنه ها و توطئه ها داشتند.

3ـ ایمان مردم به اسلام و انقلاب اسلامی: مردم با وجود برخی مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زمانی که دیدند ارزشها و آرمانهای اسلامی همچون شعائر عاشورا به خطر افتاده و اصل نظام و انقلاب در معرض خطر قرار گرفته است به صحنه آمدند و طومار فتنه را در هم پیچیدند.

4ـ نقش رسانه ها بویژه صدا و سیما: رسانه ها در اطلاع رسانی نقش بی بدیلی داشته و پیوند مستکبران با فتنه گران را آشکار و با گزارش ها، تصاویر، تحلیل هاو اسناد آشکار و پنهان ضرورت حضور عمومی در صحنه را برجسته ساختند.

5ـ احزاب، جریانها و نخبگان ارزشی و اصولگرا.

6ـ عمق کینه مردم نسبت به مداخلات آشکار و پنهان نظام سلطه: مداخلات خارجی سبب احساس مسئولیت بیشتر آحاد جامعه برای دفاع از استقلال کشور گردید.

تهیه و تنظیم: محمد رسته

ادامه دارد...

/انتهای پیام/224224


مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 1
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
16:24 - 1395/01/14
0
0
سلام.آقای محمدرسته مطلب خوبی دزارتباط بافتنه88نوشته است.دستش درد نکند.
نام:
ایمیل:
* نظر: