کد خبر: ۷۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷
بی شک همه دانش آموزان حداقل یکبار این سوال را از خود پرسیده اند که دروس تئوری مدرسه برای آینده به چه دردشان می خورد و چرا مهارت های عملی و تخصصی که پاسخگوی نیاز آینده شان است کمتر آموزش داده می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاين متفکر تعليم و تربيت مي گويد ياد دادن خوب، از چشمان يادگيرنده پيداست اما ياد دادن موفقيت آميز از گفتار و رفتار ياد گيرنده پديدار مي شود. منظور از اين گفته پر معني اين است که بين ياد دادن خوب و ياد دادن موفقيت آميز تفاوت زيادي وجود دارد. انسانها هميشه چيزهايي را ياد مي گيرند که با خواست ها،خصلتها و توانايي هاي خودشان تناسب داشته باشند يا به زندگي آنها مربوط شوند.تمام رفتارهايي که از انسانها مشاهده مي کنيم بر پايه همين اصل استوارند اگر دانش آموز يا ياد گيرنده بتواند موضوع يادگيري را آنطور هضم کند که معني و مفهوم آنرا به خودش ،زندگيش ،شهرش، مردم و به جامعه اش پيوند دهد نه تنها مطالب را به گونه اي ياد مي گيرد که هرگز فراموش نمی کند بلکه ميزان علاقه اش به يادگيري، بيشتر و بيشتر خواهد شد و به جستجوي اطلاعات تازه تر خواهد رفت.

براي رسيدن به اين امر بايد از روشهاي تدريس فعال و کاربردي استفاده نمود اما اگر ياد دادن درسها به گونه اي باشد که ياد گيرندگان وادار شوند از خود رفتاري نشان دهند که هرگز به مفهوم واقعي آن پي نبرده اند يا به روشهايي عمل کنند که نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند ،احساس خواهند کرد فردي بيهوده و بي ثمر هستند يا بازيچه دست معلم و پدر و مادر خود قرار گرفته اند چون هيچ انگيزه اي در آنها بوجود نيامده است اما اگر دروس مهارتی ،مشارکتی و کاربردی تر بخصوص برای پسران تدریس شود نه تنها انگیزه ایجاد می کند بلکه می تواند تضمین کننده شغل آنها در آینده هم باشد.

از این رو علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تدریس کاربردی دروس گفت:بیش از دو دهه است، در تالیف کتاب های درسی آموزش با فعالیت های عملی همراه بوده است، به معلمان هم تاکید شده که بر وجه عملی آموزش ها توجه ویژه داشته باشند، هرچند که بعضی معلمان بر جنبه حافظه ای مطلب درسی اکتفا میکنند اما تاکید جامعه هم روی اجرا و افزایش ساعات کار عملی دروس است.

پسران! این گونه از خدمت سربازی معاف شوید
وی درباره آموزش درس آمادگی دفاعی بیان کرد: در تالیف کتاب آمادگی دفاعی یک ساعت تدریس نظری و دو ساعت تدریس عملی در نظر گرفته شده است و شرکت در اردوها با همکاری سازمان بسیج مثل اردوی راهیان نور در سال های اخیر بخشی از فعالیتهای عملی این درس حساب می شود.این درس که در دوره اول متوسطه (پایه نهم) و دوره دوم متوسطه (پایه دهم) تدریس و فعالیت های عملی آن زیر نظر بسیج دانش آموزی انجام میشود، به عنوان بخشی از خدمت سربازی دانش آموزان است و این یکی از قانون های نظام وظیفه است ،به همین جهت آموزش و پرورش برای اینکه بتواند آموزش ها را به نحوی انجام دهد که همه دانش آموزان از این مزیت استفاده کنند با سازمان بسیج همکاری نزدیکی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که این قانون شامل چه گروه سنی می شود، عنوان کرد:تمام دانش آموزانی که دوره اول و دوم متوسطه را طی کنند، مشمول این قانون می شوند . قابل ذکر است که این قانون جدیدی نیست و از زمانی که درس آمادگی دفاعی تالیف شد، این موضوع در متن قانون نظام وظیفه قرار گرفت و دانش آموزان با گذراندن این درس از اندکی کسر خدمت بهره مند می شوند.

کارآفرینی، سیاست هنرستانها است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درخصوص میزان رضایت از ساعات تدریس دروس عملی در هنرستانها گفت : با توجه به تنوع رشته های فنی و حرفه ای، متناسب با هر رشته کارهای عملی و کارگاهی تعریف می شود مثلا در رشته کشاورزی کارهای عملی معمولا در مزرعه و کارهای عملی رشته های خدماتی مثل حسابداری در کارگاه های مدارس صورت می گیرد. بنابراین از آنجایی که همه دروس شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش باید منجر به یک مهارت شوند و مهارت هم با انجام کار عملی حاصل می شود، تدریس دروس در هنرستان ها مبتنی بر آموزش های مهارتی و کارگاهی است.

دیپلمه با کار یا لیسانسه بیکار؟هیچکدام، لیسانسه با کار!
زرافشان تصریح کرد :با توجه به اینکه ساختار 3-3-6 اکنون وارد دوره دوم متوسطه شده است و امسال پایه دهم خالی است، سال بعد پایه یازدهم و سال بعدش پایه دوازدهم خالی می شود ،وقتی که سه پایه دوره دوم متوسطه تکمیل شود، دوره پیش دانشگاهی به طور طبیعی حذف خواهد شد نه اینکه پیش دانشگاهی به فنی و حرفه ای اضافه شود. درواقع در ساختار جدید کل دوره های تحصیلی 12 ساله می شوند، در حالیکه در ساختار فعلی دانش آموزان در پایه یازدهم دیپلم می گیرند و کسانی که می خواهند به دانشگاه راه پیدا کنند، باید پایه 12 یا همان پیش دانشگاهی را طی کنند اما بعد ازاینکه ساختار جدید مستقر شد چه فنی و حرفه ای چه کاردانش و چه نظری همه دوره تحصیلشان 12 ساله خواهد شد و پیش دانشگاهی حذف می شود و امکان حضور دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش مستقیما به رشته های کارشناسی دانشگاه ها و ورود به بازار کار با مدرک بالاتر میسر میشود.

تخصصی تر شدن آموزش مهارت ها با دوره های بازآموزی
وی درباره رشته های مراکز کار دانش بیان کرد:آموزش هایی که در این نوع مراکز به دانش آموزان داده می شود، براساس استانداردهای بین المللی وزارت کار و وزارت جهاد کشاورزی است که تدوین شده در اختیار آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان گذاشته می شود.

زرافشان افزود :هرچند تربیت دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه ای به گونه ای است که بتوانند دوره تکنسینی را طی کنند و قدری وجه آموزش های مهارتی آنان کمتر است اما اگر بعد از فارغ التحصیلی قصد ادامه تحصیل نداشته باشند با همان آموزش هایی که دیده اند همچنان می توانند وارد کار شوند.

معمولا دانش آموزان فارغ التحصیل هنرستان ها جهت ورود به بازار کار برای انجام وظایف آن حوزه کاری، آموزش های کوتاه مدت بازآموزی را میبینند، مثلا فارغ التحصیلان رشته برق یا مکانیک این مدارس که در ایران خودرو استخدام شدند، بعد از ورود به این شرکت چون باید روی یک سری ماشین های خاص کار کنند در دوره های کوتاه مدت این شرکت تنها جهت آشنا کردن آنها با ماشین های ایران خودرو (نه برای آموزش مهارت یا تکنیک)شرکت می کنند. بنابراین افزایش ساعات بخش های کارگاهی و مهارتی مد نظر می باشد.

فریب ظاهر ساده را نخورید و غافل نشوید!
زرافشان اذعان داشت : درواقع رویکرد نخست درس کار و فن آوری (حرفه و فن) همگی از پایه ششم تدریس می شود، آموزش های مهارتی به عنوان یکی از ضرورت های بحث اشتغال در کشور است که سعی می شود در کلاس ها بصورت عملی تدریس شود. همچنین با توجه به رویکرد دوم ، دانش آموزان بعد از گذراندن این درس می توانند با آشنایی که نسبت به رشته های تحصیلی پیدا کرده اند با تشخیص هدف و علاقه خود انتخاب رشته مناسبی را داشته باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چون کارهای عملی طراحی شده در این کتاب بسیار ساده بوده این مسئله وجود دارد که برخی معلمان به اشتباه آنها را ضروری نمی دانند و این فعالیت های عملی را کم و بیش تدریس می کنند و یا حتی آنها را به نفع تئوری ها کنار میگذارند که این موضوع باید مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرد و در تدریس آموزش های عملی به دانش آموزان کوتاهی نشود.

به طورکلی معلم مجری نهایی برنامه های تربیتی است و عنصر کانونی فرایند آموزش محسوب می شود . معلم در جریان آموزش و پرورش این امکان را به دست می آورد که شاگردان را به فعالیت فرا خواند، با نحوه شکل گیری دانش و علم آشنا گرداند ، به پژوهش موثر بکشاند ، به مشارکت در یادگیری بنشاند و آنها را با روش آموختن آشنا گرداند.در عین حال معلم و آموزش و پرورش می توانند با تاکید نهادن بر انجام فعالیت های عملی ،دانش آموزان را برای آینده خود و جامعه آماده کنند و انگیزه و توانایی لازم را برای ورود آنها به بازار کار رشد دهند و راه را برای آنان هموار سازند.


گزارش از محیا معصومی


نام:
ایمیل:
* نظر: