کد خبر: ۷۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
فانی:
وزیر آموزش و پرورش گفت: زمینه سازی و تشویق آحاد مردم برای حضور گسترده در انتخابات وظیفه آموزش و پرورش است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از ایرنا، علی اصغر فانی روز دوشنبه در گردهمایی مشترک شورای معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش که در اردوگاه باهنر برگزار شد، افزود: در طول برگزاری انتخابات این وزارتخانه از هیچیک از کاندیداها حمایت جانبدارانه نخواهد کرد.
وی با تاکید بر بهسازی منابع انسانی، اظهار کرد: پیشتر تعداد قابل توجهی از نیروهای با تجربه که سرمایه های ارزشمندی بودند؛ با طرح بازنشستگی پیش از موعد از بدنه این نهاد خارج شدند و به جای آن فقط در یک مورد 116 هزار نیروی انسانی بی تجربه به صورت یک جا وارد سیستم آموزشی شد و آثار منفی آن هنوز بر پیکره آموزش و پرورش مشاهده می شود.
فانی با بیان این که نیروی آموزش دیده و ماهر شرط اصلی تحول در هر سازمانی است، بیان کرد: به همین دلیل است که آموزش و پرورش باید برای جبران این گونه تصمیم گیری ها با فعال کردن روش های مختلف مانند برگزاری دوره های ضمن خدمت، تقویت گروه های آموزشی و تجهیز کارگاه های مهارتی در صدد رفع این نقیصه مهم برآید.

** طرح شهاب
وزیر آموزش و پرورش با بیان اهمیت طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر اظهارکرد: طرح شهاب سال گذشته در یک منطقه از هر استان برای دانش آموزان کلاس چهارم اجرا شد و امسال در دو منطقه از هر استان و در بین پایه های چهارم و پنجم ادامه می یابد که اگر با دقت و نظارت صورت گیرد می توان به آثار و برکات این طرح امیدوار بود.

** مدیریت یک پارچه پیش دبستانی ها
فانی با بیان اینکه در دولت یازدهم اتفاق بزرگی برای مدیریت یک پارچه پیش دبستانی ها رخ داده است، افزود: باید در بحث پیش دبستانی ها توجه به گسترش این مورد در مناطق دو زبانه و محروم جدی تر بود.

** مقابله با بیسوادی
وی انسداد مبادی بیسوادی را یک ضرورت قلمداد کرد و افزود: در سال گذشته آموزش و پرورش کار دشوار ثبت نام خانه به خانه را به صورت جدی برای شناسایی بیسوادان انجام داد و انسداد بیسوادی بدون تردید بخشی از توسعه عدالت آموزشی است.

** گسترش پژوهش سرا
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تجهیز و گسترش مراکز پژوهشی از جمله پژوهش سراهای دانش آموزی گفت: هدف گذاری تا آخر دولت یازدهم ایجاد حداقل یک پژوهش سرا برای هر منطقه آموزشی است و از آن جا که اعتقاد داریم پژوهش سرا محل تربیت دانشمندان آینده کشور است باید توسعه این مراکز را با جدیت پیگیری کرد.

** گروهای آموزشی بازوی قوی آموزش و پرورش
فانی گفت: باید برای بازدیدهای تخصصی از کلاس های درس و مدارس و ارائه آموزش های لازم به معلمان از گروه های آموزشی کمک گرفت و بدون تردید این گردهمایی ها می تواند به سطح ارتقاء آموزش و پرورش کمک شایانی کند.

** هدایت تحصیلی مهم ترین برنامه سال تحصیلی جدید
وزیر آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش آموزان را یکی از مهم ترین برنامه های سال تحصیلی آینده عنوان کرد و افزود: توزیع متوازن رشته های تحصیلی برای دانش آموزان متوسطه در گرو دقت و توجه مشاوران به اهمیت هدایت تحصیلی است و این امر یکی از اولویت های اصلی آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده است.

** مدیریت آموزشگاهی
فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش زا می توان با همین وضعیت موجود ارتقاء داد بیان کرد: با اجرای سیاست ارتقاء مدیریت آموزشگاهی و انتخاب مدیران توانمند و کارآمد و همچنین ارزیابی از عملکرد آنان می توان آموزش و پرورش موجود را ارتقاء داد ، به همین دلیل باید سال آینده مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری استقرار یابد.

** چابک سازی آموزش و پرورش با طرح خرید خدمات آموزشی
وی طرح خرید خدمات آموزشی را از دیگر ظرفیت های موجود برای چابک سازی و سبک بالی آموزش و پرورش دانست و گفت: امید است با استفاده از تجربیات گذشته و رفع نواقص آن، این طرح در سال تحصیلی آینده نیز بتواند بخش بزرگی از مشکلات این نهاد را برطرف ساخت.
فانی رشد سهم آموزش و پرورش از اعتبارات عمرانی در دو سال گذشته را مناسب خواند و افزود: دقت در تعمیر و نگهداشت فضاهای آموزشی زمینه ساز صرفه جویی و بهره وری مطلوب از منابع موجود محسوب می شود.

** دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان را یک نهاد استراتژیک خواند و گفت: کمک به این دانشگاه یک ضرورت است و همه بخش ها باید به این دانشگاه کمک کنند.

** سند تحول بنیادین
فانی، مبنای تدوین برنامه ششم توسعه را اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد و افزود: هر برنامه ای در آموزش و پرورش باید یک هم بستگی با سند تحول بنیادین داشته باشد و بحث جامعه پذیری سند تحول به عنوان یک موضوع مهم به منظور آشنایی بدنه آموزش و پرورش مد نظر قرار گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: