کد خبر: ۷۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
دکتر رمضانیان:
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: الگوی فعلی ما وارداتی است و ابن الگو به مسئله پرورش به عنوان یک ضرورت نگاه نمی‌کند و آن را به حاشیه برده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس شعبانعلی رمضانیان در گفتگو با رهیاب اظهار داشت: به طور کلی تعلیم و تربیت و آموزش رسمی هر نظامی بایستی که در محدوده تعیین شده نظام گام بردارد و به همین دلیل نظام آموزشی ما باید در چارچوب‌های تعیین شده توسط اسلام حرکت کند.
وی افزود: متأسفانه گروه‌ها و جریانات منافع و مصالح خودشان را در آموزش و پرورش دنبال می‌کنند و این نگاه حزبی، جریانی تشکل‌ها اگر وارد حوزه علم و تربیت شود، آسیبی جدی وارد می‌کند. خطری که مقام معظم رهبری همیشه آن را یادآوری می‌کنند.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: ما این مشکل را داریم و می‌بینیم که جریانات، اهداف سیاسی خود را در آموزش و پرورش دنبال می‌کنند و امیدواریم به جایی برسیم که عرصه آموزش و پرورش به عنوان گلوگاه همواره دغدغه اصلی‌اش موضوعات اصلی نظام است و تا آنجایی که امکان دارد از حرکت جریانات سیاسی جلوگیری کند.
وی بیان کرد: در مجموع بعد از انقلاب اسلامی متون آموزشی ما تغییرات خوبی داشته و توفیقات هرچند به اندازه نبوده است اما خوب بود؛ اما نظام آموزشی ما آنچه که باید باشد، نیست و فاصله زیادی با آن داریم. قاعدتاً متون آموزشی باید برگرفته از همان مبانی فکری، اعتقادی و نیازهای روز باشد.
رمضانیان عنوان کرد: برخی از مسائل جنبه مهارتی و دانشی دارند و برخی از مسائل بینشی و اعتقادی هستند که باید همه آنها دیده شودند و باید شاهد باشیم که تعلیم و تربیت ما مبتنی بر نیازهای ما باشد. تاکنون از این موضوع دور هستیم و منابع آموزشی ما مانند ساختار ان از الگویی که قبلاً شکل گرفته تبعیت می‌کند و باید تغییر پیدا کند. نیازهای بومی و مهارت و دانش فنی ما دارای نقص‌های زیادی است و باید اصلاح شود.
وی اظهار داشت: تغییرات در نظام آموزشی یکی از ضرورت‌ها است و عوارضی دارد و البته سود هم دارد. تغییرات در نظام آموزشی ما لازم است چرا که زمان دگرگون شده و نیازها تغییر پیدا کرده است. نظام فکری رفته و یک نظام فکری دیگری در ایران حاکم شده و اهدافی و برنامه‌هایی دارد. این اهداف سبب شده که باید تغییراتی انجام دهد تا برنامه‌ها تطبیق پیدا کند.

در اولویت نبودن مسئله پرورش
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: اما باید بگوئیم این تغییرات کُند بوده است. اجزای مختلفی در علم و تربیت نقش دارند، خانواده، محله، تلویزیون و مدرسه عوامل تأثیر گذار در تربیت و آموزش هستند که باید اصول آنها به هم نزدیک باشد.
وی افزود: این اختلاف در اصول به این دلیل است که قرارگاه مرکزی برای هدایت این اصول وجود نداشته و یا ضعیف عمل کرده است. این قرارگاه نتوانسته وظایف را به شکل خوبی تقسیم کند، پیگیری و مطالبه ضعیف هم از دیگر ضعف‌های این قرارگاه است.
رمضانیان با اشاره به کاستی و کمبود پرداختن به موضوع تربیت در نظام آموزشی بیان کرد: نظام ما فقط آموزشی نیست بلکه آموزش و پرورش است. «مسئله پرورش و تربیت» در الگوی فعلی مورد استفاده در نظام آموزش و پرورش در اولویت نیست. الگوی فعلی ما وارداتی است و این الگو به مسئله پرورش به عنوان یک ضرورت نگاه نمی‌کند و آن را به حاشیه برده است.
وی عنوان کرد: در طول این سال‌ها دولت‌های مختلفی روی کار آمدند و دولت‌هایی داشتیم که معاونت پرورشی و مراکز تربیت معلم را تعطیل کردند و نگاهشان این بود که غربی‌ها به این موضوعات توجهی ندارند و ما هم نباید استفاده کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: