دکتر رمضانیان:
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: الگوی فعلی ما وارداتی است و ابن الگو به مسئله پرورش به عنوان یک ضرورت نگاه نمیکند و آن را به حاشیه برده است.
به گزارش پایگاه
اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس شعبانعلی رمضانیان در گفتگو با رهیاب اظهار داشت: به طور کلی تعلیم و تربیت
و آموزش رسمی هر نظامی بایستی که در محدوده تعیین شده نظام گام بردارد و
به همین دلیل نظام آموزشی ما باید در چارچوبهای تعیین شده توسط اسلام حرکت
کند.
وی افزود: متأسفانه گروهها و جریانات منافع و مصالح خودشان را در
آموزش و پرورش دنبال میکنند و این نگاه حزبی، جریانی تشکلها اگر وارد
حوزه علم و تربیت شود، آسیبی جدی وارد میکند. خطری که مقام معظم رهبری
همیشه آن را یادآوری میکنند.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: ما این مشکل
را داریم و میبینیم که جریانات، اهداف سیاسی خود را در آموزش و پرورش
دنبال میکنند و امیدواریم به جایی برسیم که عرصه آموزش و پرورش به عنوان
گلوگاه همواره دغدغه اصلیاش موضوعات اصلی نظام است و تا آنجایی که امکان
دارد از حرکت جریانات سیاسی جلوگیری کند.
وی بیان کرد: در مجموع بعد از
انقلاب اسلامی متون آموزشی ما تغییرات خوبی داشته و توفیقات هرچند به
اندازه نبوده است اما خوب بود؛ اما نظام آموزشی ما آنچه که باید باشد، نیست
و فاصله زیادی با آن داریم. قاعدتاً متون آموزشی باید برگرفته از همان
مبانی فکری، اعتقادی و نیازهای روز باشد.
رمضانیان عنوان کرد: برخی از مسائل
جنبه مهارتی و دانشی دارند و برخی از مسائل بینشی و اعتقادی هستند که باید
همه آنها دیده شودند و باید شاهد باشیم که تعلیم و تربیت ما مبتنی بر
نیازهای ما باشد. تاکنون از این موضوع دور هستیم و منابع آموزشی ما مانند
ساختار ان از الگویی که قبلاً شکل گرفته تبعیت میکند و باید تغییر پیدا
کند. نیازهای بومی و مهارت و دانش فنی ما دارای نقصهای زیادی است و باید
اصلاح شود.
وی اظهار داشت: تغییرات در نظام آموزشی یکی از ضرورتها است و
عوارضی دارد و البته سود هم دارد. تغییرات در نظام آموزشی ما لازم است چرا
که زمان دگرگون شده و نیازها تغییر پیدا کرده است. نظام فکری رفته و یک
نظام فکری دیگری در ایران حاکم شده و اهدافی و برنامههایی دارد. این اهداف
سبب شده که باید تغییراتی انجام دهد تا برنامهها تطبیق پیدا کند.
در
اولویت نبودن مسئله پرورش
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: اما باید بگوئیم
این تغییرات کُند بوده است. اجزای مختلفی در علم و تربیت نقش دارند،
خانواده، محله، تلویزیون و مدرسه عوامل تأثیر گذار در تربیت و آموزش هستند
که باید اصول آنها به هم نزدیک باشد.
وی افزود: این اختلاف در اصول به این
دلیل است که قرارگاه مرکزی برای هدایت این اصول وجود نداشته و یا ضعیف عمل
کرده است. این قرارگاه نتوانسته وظایف را به شکل خوبی تقسیم کند، پیگیری و
مطالبه ضعیف هم از دیگر ضعفهای این قرارگاه است.
رمضانیان با اشاره به
کاستی و کمبود پرداختن به موضوع تربیت در نظام آموزشی بیان کرد: نظام ما
فقط آموزشی نیست بلکه آموزش و پرورش است. «مسئله پرورش و تربیت» در الگوی
فعلی مورد استفاده در نظام آموزش و پرورش در اولویت نیست. الگوی فعلی ما
وارداتی است و این الگو به مسئله پرورش به عنوان یک ضرورت نگاه نمیکند و
آن را به حاشیه برده است.
وی عنوان کرد: در طول این سالها دولتهای مختلفی
روی کار آمدند و دولتهایی داشتیم که معاونت پرورشی و مراکز تربیت معلم را
تعطیل کردند و نگاهشان این بود که غربیها به این موضوعات توجهی ندارند و
ما هم نباید استفاده کنیم.