کد خبر: ۷۶۴۳۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
سنگين‌ترين رسالت جوانان مؤمن در حفظ دين اين است كه بر اهل بيت (ع) و سيره آنها تمسّك جويند و با مطالعه دقيق و بررسي منطقي و عاقلانه به حقيقت مهدوي دست يابند، تا از لغزش‌هاي ديني و اعتقادي در امان باشند.

آشنا كردن امت‌ها به ويژه نسل جوان با آرمان‌ها، ارزش‌ها و باورهاي بنيادين فرهنگ والاي مهدوي زمينه‌ساز استقرار و بر پايي حكومت سراسر عدل، منجي موعود خواهد بود.

بايد در مقابل جنگ نرم دشمنان اسلام از فرهنگ مهدويت و ولايت دفاع كنيم و جوانان عزيز كشور را با فرهنگ فاطمي آشنا نموده، چرا كه لازمه ترويج فرهنگ مهدويت آشنايي جوانان با فرهنگ فاطمي است.

فرزندان و جوانان از نظر معنوي و فرهنگي بايد دوستدار و تشنه‌ي سيره و منش زندگي حضرت فاطمه (س) و فرهنگ مهدوي تربيت شده، در مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگي دشمن، با آگاه‌سازي نسل جوان و افكار جوانان با فرهنگ مهدوي از دين اسلام حفاظت نماييم؛زيرا دشمن درصدد است كه به خط مشي‌ شيعيان كه، خط سرخ عاشوراي حسيني و خط سبز مهدوي است، ضربه بزند، مسؤولين دستگاه‌ها با توجه به امكانات موجود در جامعه مي‌توانند لوازم تبليغ و گسترش فرهنگ غني مهدويت را مهيّا كنند.

از مهّم‌ترين ابعاد تكليف و مقاومت در عصر غيبت و انتظار، مقاومت در بعد دين داري است، يعني هر كسي بكوشد تا دين خود را در اعتقاد و عمل حفظ كند. سست کردن مباني اعتقادي و عقيدتي و ايجاد شبهه در ذهن جوانان، پايه‌هاي اعتقادي و ديني آنان را متزلزل مي كند. حفظ دين و روحيّه دينداري از نخستين وظايف جوانان در عصر غيبت به شمار مي‌رود.

يكي از ابعاد عظيم تكليف حسّاس و بزرگ جوانان در عصر غيبت و انتظار، حفظ دين و نگهباني از مرزهاي عقيدتي و حراست از باورهاي مقّدس است. در زمان غيبت حضرت ولي عصر(عج) ممكن است؛ شبهه‌هايي در ذهن ايجاد گردد، يا عواملي به سست‌كردن پايه‌هاي اعتقادي جوانان برخيزند. بايستي در برابر اين شبهات مقاومت كرد. در اين راستا جوانان مي‌توانند با مطالعه كتب ديني، شركت در مجالس مذهبي و آشنايي بيشتر با مفاهيم اسلامي و شناسايي و پژوهش در‌ ارزش‌هاي اصيل اسلامي و ديني، خود را در برابر هجوم دشمنان دين حفظ نمايند.

سنگين‌ترين رسالت جوانان مؤمن در حفظ دين، اين است كه بر اهل بيت (ع) و سيره آنها تمسّك جويند و با مطالعه دقيق و بررسي منطقي و عاقلانه به حقيقت مهدوي دست يابند، تا از لغزش‌هاي ديني و اعتقادي در امان باشند. در احاديث و تعاليم ائمه (ع) تأكيد شده است؛ بر اين¬كه درعصرغيبت راه امامان را طي نمايند و از تعاليم و احكام ايشان پيروي كنند. در اين عصر با سرمشق قرار‌دادن و الگو‌گرفتن از تعاليم انبياء مي‌توانند، بعد دينداري و دين باوري خويش را تقويت و اعتلاء بخشند و بعنوان منتظران واقعي حضرت اعلام آمادگي نمايند.

بي‌ترديد نقش والدين و خانواده در تربيت كودكان و نوجوانان نقش بنيادي و مهّمي است، زيرا كودكان آئينه‌ تمام نماي اعتقادات و باورها، ارزش ها، ايمان و تربيت والدين و بزرگترهاي خانواده هستند. براين اساس يكي از شيو‌ه‌هاي مهم نهادينه كردن انديشه مهدويت، رفتار والدين است، كه تأثير آن بسيار فراتر از گفتار است. نوجوانان و جواناني كه بدانند دوست داشتن و منتظر حضرت مهدي(عج) بودن ثواب شهادت در ركاب آن حضرت و فضيلت‌هاي بسياري دارد، پيوند و محبت امام در درونش نهادينه شده و باورهاي مهدوي وي تقويت مي‌گردد.

نقش اساتيد و معلمان در مقاطع تحصيلي و دانشگاه در گسترش فرهنگ مهدوي مؤثر بوده، به طوري¬كه اگر نسبت به امام مهدي(عج) معرفت داشته باشند و بتوانند اين شناخت را به جوانان و نوجوانان القا كنند مي‌توانند در اين عرصه ثأثير گذار باشند.

پيرو آن¬چه محققين و پژوهشگران جمع‌آوري كرده‌اند بيش از 200 آيه پيرامون حضرت حجت (عج) در قرآن وجود دارد. برخي از آيات به طور مستقيم بر امام عصر و موضوعات مربوط به ايشان دلالت مي‌‌كند. آشنايي با اين آيات مي‌تواند ما را با صفات و ويژگي‌هاي ياوران امام عصر(عج)، خصوصيات شخصيتي امام زمان (عج) و ديگر موارد مربوط به حضرت مأنوس کند و زمينه ظهور آن منجي بشريت زودتر محقق گردد و نسل جوان را بعنوان مهدي ‌باوران مهدي ياور مطرح کند.

از راهكارهاي تقويت باورهاي مهدوي و راهكار علمي تربيت نسل مهدوي در جهت فداكاري در فرداي ظهور در ركاب امام مهدي(عج) اين است، كه جوانان ما با نشاط و اميد و اقتدار به كسب قدرت بدني و آمادگي نظامي و رواني براي ياري رساندن به حضرت‌بقیه‌الله (عج) پرداخته و در مسير آرمان¬ها و اهداف مقدس حضرت حركت نمايند.

در حال حاضر دركنار نقش والدين و اساتيد و حوزه‌هاي علميه براي تقويت باور مهدي نسل جوان يكي از بهترين و مؤثّرترين روش‌هاي تربيتي براي فرزندان و جوانان، ايجاد تسهيلات و امكانات لازم براي كسب معرفت و ارتقاي مدارج علمي و رشد آگاهي آنان است. خريد كتب مفيد و مناسب، جزوات،مجلّات و نوار و فيلم و ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي مهدي‌ محور، در موضوع معارف قرآن و اهل بيت (ع) و امام زمان (عج) يكي از راهكار‌هاي مناسب براي علاقه‌مند كردن فرزندان و نسل جوان به مباحث مهدويت است.

نتيجه‌گيري:

در مكتب تشيع، مهدويت به عنوان ترسيم يك تابلو از آينده است كه مي‌تواند فراروي زندگي بشر امروزي باشد، يعني ما مهدويت را به عنوان تابلويي جامع و كامل از تحقق زندگي ديني انسان مي‌دانيم.

به عبارت ديگر مهدويت يعني همان اسلام ناب و راستين پياده شده در متن جامعه، بشارت به آمدن يك منجي، منجي‌اي كه داراي دو ويژگي‌ نجات‌ بخشي و ظلم ستيزي است.

ظلم و ستم را از بين برده و عدالت را برقرار كرده و جامعه جهاني را نجات مي‌دهد. همواره در طول تاريخ، بويژه تاريخ پراز فراز و نشيب اسلام و تشيع، موضوع به چالش كشيدن و ستيز با مهدويت با روش‌ها و بروز نمادهاي مختلفي وجود داشته تا تشيع را از روند واقعي و راستين خود منحرف نمايند.

يكي از بارزترين نمادها ،ظهور مهديان دروغين ازيك سوو فرقه سازي بوسيله استعمار در خلق فرق ضاله ي مهدي‌ستيز ازسوي ديگر است. دسته اي از مدعيان دروغين به قصد ضربه زدن به انديشه مهدويت وارد عرصه شدند و دسته ديگر كه بيشتر به دنبال منافع شخصي و گروهي خود بودند.

از اين¬رو در مي‌يابيم دليل اين¬که كساني از اردوگاه شيعه به بيراهه رفته و به انحراف كشيده شده اند؛ اين بوده است كه توانايي ايجادارتباط با حضرت حجت (عج) و شناخت و درك مقام و منزلت ايشان را نداشته اند.كسي كه امام را به معناي واقعي و راستينش و درسايه انوار وجوديش درك نمايد، ازحيراني، سرگرداني و انحرافات موجود در عصر غيبت ايشان رهايي مي يابد.

مساله شناخت حضرت از مهم‌ترين مسايل بوده، چرا كه با اين شناخت و معرفت، ايمان شخصي به مهدويت و آثار و برنامه‌هاي امام، افزايش يافته و مهدويت به عنوان زيباترين تابلو، مجسم گرديده است وباورحضوردرركاب حضرت عينيت مي يابد. در حقيقت نسل منتظر ظهور حضرت قائم (عج) درطول تاريخ با ادعاهاي زياد‌ و پوشالي فراوان مواجه بوده است. از اين رو بايد طوري به تربيت و تزكيه نفس و آمادگي برسد، كه بتواند خوب را از بد و سره را از ناسره تشخيص دهد و در شناخت امام زمان (عج) به درک و فهم كامل برسد.

دربخش وسيعي از نوشته‌‌ها و برنامه‌هاي توليدي رسانه‌هاي غربي باورخرافي و ترسناك جلوه دادن موضوع مهدويت در اذهان عمومي ريشه دوانده ونگرش غربي‌ها به آخرالزمان و مهدويت تكسويه و تخريبي نمايان مي گردد.

بايد مراقب بود كه در عصر انتظار مبادا از روي جهل و غفلت، بدعتي در دين ايجاد و يا از بدعت‌گزاري حمايت كرده و باعث گمراهي ديگران شد. هر چيزي كه مغاير مباني ديني و فاقد دليل وبرهان عقلي است قابل پذيرش مطلق نبوده و براي رفع ترديدبايد از اهل فن و عالم ديني بهره گيري لازم به عمل آيد.

در راستاي تضعيف كردن روحيه و اعتقاد منتظران، دشمنان از حربه‌هاي گوناگوني استفاده نموده اند نظير: همين مدعي ارتباط و يا ادعاي امامت ،مصداق سازي و برداشت نادرست از مفهوم انتظار، مردود دانستن قيام در عصر غيبت و نشان دادن چهره خشن از امام(عليه السلام) و...كه از مصاديق بارز انحراف در فهم و تفسير معارف مهدويت بوده است.

براي رسيدن به وحدت و تربيت نسل منتظر ظهور، توجه به رهنمودهايي مانند: حفظ هويت شيعي، مبارزه با ريشه‌هاي اختلاف و تضادهاي دروني، برنامه‌ريزي و تلاش براي رسيدن به اجتماعي يكدست حول محور ولايت ،انگيزه‌هاي مهدوي و مبارزه با انحرافات و برخورد با كساني كه قصد منحرف كردن مسير ازرشمند انتظار دارند ضروري به نظر مي‌رسد

يك نتيجه‌گيري كلي اين كه در فعاليت‌هاي مهدوي، براي توسعه و فرهنگ مهدويت بايد تلاش بيشتري نموده و شتاب زيادتري به كارها داده تا زمينه جبران عقب‌افتادگي و كم‌كاري‌هايمان فراهم شده وامام عصر (عج) را حاضر و ناظر بركارهايمان ببينيم.درنتيجه انسان منتظر بايد در جاهليت مدرن علم‌سالاري، جاي خود را به خدا سالاري داده و غايت او خدا محوري باشد. انشاءاله كه از سربازان و منتظران واقعي ظهور حضرت حجه‌‌بن حسن العسكري باشيم

منابع

بلخاري، حسن. (1378). تهاجم يا تفاوت فرهنگي، تهران، نشر حسن افرا.

بهي، محمد. (1377). انديشه نوين اسلامي در رويارويي با استعمار غرب، مشهد، نشرآستان قدس رضوي

بناب، علي. (1385). عملكرد صهيونيسم نسبت به جهان اسلام، قم، نشر مؤسسه امام خميني (ره)

جعفري، شاه حسيني، مجيد. (1384). تصوير‌منجي در رسانه‌هاي غربي، تهران، نشر موعود

عصر شفيعي سروستاني، اسماعيل. (1390). غرب آخرالزمان، تهران، نشر هلال

محمد‌صابر. (1381). مهدي انكاري، انتظار‌ستيزي، تهران، نشر انتظار موعود


گردآورنده: صدراله زين العبادي)کارشناس ارشدتاریخ تشیع)

/انتهای پیام/224224

برچسب ها: مهدویت ، انتظار
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 5
مهدوی نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
08:01 - 1394/11/06
0
0
بسیارمقاله جالب وعالی می باشد
علی بیگی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
08:04 - 1394/11/06
0
0
محتوی ومطالب مقاله واقعا اموزنده وتاثیرگزار برنسل جوان است با تشکر از نویسنده مقاله که انصافا شایسته تقدیر است
صادق پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
12:09 - 1394/11/06
0
0
با سلام مقاله را مطالعه نمودم بسیار جالب وفراگیر باری جوانان می باشد .با تشکر
کیهان پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
21:17 - 1394/11/06
0
0
ضمن تشکرازشما بسیجیان سلحشورواقعاازمطالعه مقاله مذکورلذت بردم بنده هروزمطالب این سایت رامی خوانم.نویسنده مقاله استادزین العبادی بنده توفیق شاگردی ایشان دردانشگاه دردرس تاریخ اسلام راداشته ام انصاقااعل تحقیق ومطالعه وبه ویژه تخصص مهدویت وتشیع دارندازوجودایشان بیشتراستفاده نمایید.خداوندمتعال به شماتوفیق دهد ان شا اله.
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
09:31 - 1394/11/13
0
0
مقاله جالب وپرمحتوایی بود
نام:
ایمیل:
* نظر: