کد خبر: ۷۸۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:
وزیر آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون حدود 54 درصد از کودکان، تحت پوشش آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار گرفته‌اند و در مناطق محروم و دوزبانه این آموزش‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در کنفرانس ملی «بازاندیشی و آینده‌نگری در نظام آموزش و یادگیری ایران» با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم نظام آموزش در هر کشور، پرورش و رشد شخصیت کودکان، نوجوانان و جوانان است، اظهار داشت: در دنیای فعلی، ضرورت توجه به رشد متوازن شخصیت افراد موجب شده است این امر از اهمیت بسیاری برخوردار باشد و از سوی دیگر در دنیای امروز، قدرت به افرادی تعلق دارد که ابزار دانش و نوآوری را در اختیار دارند. 

وی با بیان اینکه تمام نظام‌های اجتماعی از جمله آموزش و پرورش با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که یکی از مهم‌ترین آنها کنار آمدن با تغییرات محیطی پویا و دائماً در حال دگرگونی است، افزود: اهداف توسعه هزاره که در سال 2000 از سوی کشورهای عضو یونسکو مورد موافقت قرار گرفت چارچوب جهانی برای توسعه را فراهم می‌سازد.

فانی ادامه داد: این اهداف شامل ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی، دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی با گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش مرگ و میر کودکان، بهبود سلامت مادران، مبارزه با ایدز، مالاریا و بیماری‌های دیگر و تضمین پایداری محیط زیست و مشارکت و همکاری جهانی برای توسعه است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در راستای تحقق اهداف توسعه هزاره، برنامه آموزش که به وسیله یونسکو طراحی شد به رویکردی از آموزش تأکید دارد که در جست‌وجوی توانمندسازی برای پذیرش مسئولیت در جهت آینده بهتر است.

وی اضافه کرد: هدف آموزش برای توسعه پایدار، توانمندسازی مردم و جامعه در جهت مسئولیت‌پذیری برای ایجاد آینده‌ای بهتر است و باید به دانش‌آموزان به گونه‌ای آموزش دهیم که از آینده تصویر بهتری داشته باشند و بستری فراهم شود تا مردم در سطوح مختلف و با توانمندی‌های متفاوت قدرت تفکر نقادانه داشته باشند.

فانی گفت: اقتضای این نوع آموزش ایجاد تفکر سیستمی است، یعنی بین نهادهای ذیربط، هم‌افزایی ایجاد شود. برای تحقق توسعه پایدار آموزش باکیفیت و یادگیری بالا به عوامل تعیین‌کننده‌تری همچون سلامتی و رفاه افراد، پیشرفت کشور و توجه بیشتر به سوی نظام آموزش و پرورش نیاز است.

وی عنوان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اهداف توسعه پایدار مطابقت دارد، چرا که در این سند به مواردی همچون تحت پوشش قرار دادن تمام فراگیران، بست عدالت و برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت، توجه به تفاوت‌های مناطق مختلف کشور و ویژگی‌های دختران و پسران در آموزش و تنوع‌بخشی به محیط یادگیری اشاره شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 36 هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی و به چرخه آموزش بازگردانده‌ شده‌اند، افزود: هم‌اکنون حدود 54 درصد از کودکان، تحت پوشش آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار گرفته‌اند و در مناطق محروم و دوزبانه این آموزش‌ها رایگان است؛ به گونه‌ای که در سال تحصیلی جاری 100 هزار نفر در مناطق محروم به صورت رایگان تحت پوشش آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار گرفتند.

 محمد تقوی حسینی قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم با بیان اینکه آموزش‌ها باید منطبق بر نیازها باشد، گفت: هم‌اکنون در ایران تعداد افرادی که تحصیلات عالی دارند، کم نیست و با انباشت جمعیتی در این زمینه مواجهیم.

وی افزود: فارغ‌التحصیلان ما به همان میزان که انرژی و زمان صرف می‌کنند، پس از خروج از دانشگاه توانمندی‌های لازم را کسب نکرده‌اند تا بتوانند وارد بازار کار شوند و در برخی مواقع آموخته‌های یک فارغ‌التحصیل بدون کاربرد است.

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مهارت‌آموزی حتی در علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرد و فراگیری مهارت صرفاً برای رشته‌های فنی نیست. برهمین اساس باید فارغ‌التحصیلان دانشگاه با یک یا چند مهارت آشنا باشند تا بتوانند جذب بازار کار شوند.

حسینی افزود: در بخش آموزش، دولت و نهادهای اصلی باید نقش اصلی را ایفا کنند اما نمی‌توان آموزش را در انحصار نهادهای رسمی قرار داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: