کد خبر: ۸۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه هفتمین مجلس دانش آموزی:
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وظیفه اصلی آموزش و پرورش در تحقق اقتصاد مقاومتی فرهنگ‌سازی این موضوع برای دانش آموزان است، گفت: رویکرد آموزش و پرورش در خصوص فضای مجازی استفاده صحیح و هوشمندانه دانش آموزان از این فناوری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از تسنیم، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در اختتامیه هفتمین مجلس دانش‌آموزی که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: سال 95 با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است که امیدواریم تمام مردم ایران، دستگاه‌های اجرایی و قوای سه گانه در تحقق این شعار نقش داشته باشند.

وی افزود: موضوع اصلی در آموزش و پرورش تربیت است که این تربیت برعهده فرد، حاکمیت، جامعه و خانواده است. در حقیقت مدرسه کانون تربیت بوده و در ذیل سیاست‌های آموزش و پرورش، محور اصلی مدرسه است.

وزیر‌ آموزش و پرورش گفت: شخصیت فکری، اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان در مدرسه شکل می‌گیرد، ما که در وزاتخانه مشغول فعالیت هستیم اگر 365 روز سال را در اتاقمان بنشینیم حتی یک دانش‌آموز نمی‌بینیم اما تربیت در مدرسه شکل می‌گیرد.

فانی با طرح این پرسش که کدام مدارس در تربیت دانش‌آموزان موفق‌تر هستند، عنوان کرد: مدرسه‌ای در این زمینه موفق عمل می‌کند که از توانمندی خانواده‌ها معلمان دانش‌آموزان و عوامل خارج از مدرسه نهایت استفاده را ببرد. دانش‌آموز باید در امور مدرسه مشارکت و نقش آفرینی داشته باشد و در مدارس هدایت، نظارت، برنامه ریزی و سرپرستی را به دانش‌آموزان آموخت.

وی ادامه داد: شوراها و مجلس دانش‌آموزی در شکل‌گیری تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان نقش موثری را ایفا می‌کنند و تشکل‌های دانش‌آموزی مانند بسیج، هلال احمر، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سازمان دانش‌آموزی آنها را برای ورود به جامعه در‌ آینده آماده می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموز از طریق مشارکت در اجرای امور مدرسه می‌آموزد که در آینده چگونه به جامعه بزرگتر یعنی بازار کار وارد شده و نقش آفرینی کند. نهایت شوراهای دانش‌آموزی مجلس دانش‌آموزی است که مسئولیت‌پذیری را به دانش‌آموزان می‌آموزد.

فانی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر وزارت آموزش و پرورش در راستای عدالت آموزشی گام‌های موثری را برداشت است، عنوان کرد: در این زمینه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق محروم افزایش یافته است و طی دو سال اخیر موفق شدیم تا در استان سیستان و بلوچستان 71 هزار دانش‌آموز که توسط خانواده‌هایشان در مدرسه ثبت‌نام نشده بودند شناسایی و به کلاس درس بازگردانیم.

وی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت رشد 2.2 درصدی داشته است که این سهم نیز در راستای تحقق عدالت آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیان کرد: طراحی و تدوین این سند 10 سال به طول انجامید و روح حاکم بر آن عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت است. در سال 95 که نخستین سال اجرای برنامه ششم توسعه است، اجرای سند تحول بنیادین مبنای کار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

فانی افزود: تربیت در سند تحول بنیادین دارای 6 ساحت است و براین اساس آموزش وپرورش باید تربیت همه جانبه دانش‌آموزان را پیگیری کند؛ فضای مجازی امروز در دسترس همه افراد قرار دارد و براین اساس استفاده صحیح دانش‌‌آموزان از فضای مجازی مورد تأکید ما قرار دارد.

وی در خصوص تکالیف آموزش و پرورش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، مطرح کرد: یکی از وظایف آموزش و پرورش در این رابطه افزایش بهره‌وری در وزارتخانه و استفاده از امکانات موجود است. اما وظیفه مهمتر ما فرهنگ سازی است یعین دانش‌آموز باید در مدرسه بیاموزد که اسراف نکرده و در اقتصاد کشور موثر باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: