کد خبر: ۸۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
منتخب بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان/
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، محتوای پیش رو به همت سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس و با محوریت سخنان مقام معظم رهبری در موضوع آموزش و پرورش و جایگاه معلم در نظام تربیتی و پرورشی ارائه می گردد.
معلم انقلاب اسلامی،عامل فرآیند پیشرفت و روشنفکری و حامل وجه نرم افزاری انقلاب اسلامی در مسیر عبور از تهدیدات و بهره گیری از فرصت های پیش روست.
انتظارات رهبر معظم انقلاب، خطوط کلی انقلاب اسلامی (به ویژه در جایگاه تعلیم و تعلم) را نشانه گذاری، مشخص و تعریف می نماید.
سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس می کوشد با معرفی گوشه هایی از فرمایشات معظم له، نقشه ی راه بزرگ ترین مجموعه آموزشی و پرورشی کشور را به متولیان امر هدیه نماید.


ارزش والای معلمان در زمان گذشته

مجموع هی مردمی است که شما دایره ی تعلیم و تربیت را برای آن ها گشوده اید تا آن ها وارد این دایره شوند. ارزش گذاری برای یک عملی، یک اقدامی، یک هویت است که به نظر ما ارزش آن، آن چنان که باید و شاید در دوران کنونی شناخته نیست.

در گذشته، چرا.در گذشته قبل از آنی که دست اندازی های فرهنگ غربی در کشور ما این قدر توسعه پیدا کند؛ یعنی هزار و صدسال بعد از اسلام که بساط علم و تحصیل و تدریس به فراخور زمان های مختلف در کشور ما فراهم بود، معلم از لحاظ معنوی ارزش والایی داشت.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان 1387/2/12

ارزش احترام به معلم از همه ی جوانب

روش تعلیم و تربیت در حوزه ی تعلیم و تربیت اسلام جوری بود که دیده نشد که متعلمی در مقابل معلم خود پایش را دراز کند. ماها هم این جور بودیم. متعلمین ما هم آن وقتی که تعلیم می کردیم، با ما همین طور رفتار می کردند. معلم در مقابل متعلم، یک حرمت و کرامت حقیقی داشت که هنوز نشانه ی آن در حوزه های علمیه ی ما باقی است؛ چون حوزه های علمیه کمتر از روش های غربی در حوزه فرهنگ متاثر شده اند. بنابراین، هنوز آن شیوه ها در حوزه های علمیه هست و معلم از یک حرمت، از یک کرامت و ارزش در نظر متعلم برخوردار است. هیبت او-هیبتی نه ناشی از ترس، ناشی از عظمت- در دل متعلم هست. حال متعلم در درس اشکال هم می کند.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان 1387/2/12

آفت های فرهنگ غرب در رابطه ی معلم و شاگرد

در درس های طلبگی ما آن قدری که طلبه ی شاگرد به استاد اشکال می کند،در کلاس های دانشگاه های ما آن قدر معمول نیست. اجازه هم لازم نیست بگیرند که استاد! اجازه می فرمایید.

نه معلم دارد حرف می زند، استاد مشغول حرف زدن است، از آن طرف یک طلبه ای بنا می کند اشکال کردن، استاد هم اشکال او را گوش می کند.

گاهی تندی هم می کند؛ یعنی متعلم با جرات، با گستاخی با معلم حرف می زند بر سر مساله ی علمی؛ اما همین متعلم در مقابل این معلم خاضع و خاشع است، دست او را می بوسد، در مقابل او پایش را دراز نمی کند، با او "تو" نمی گوید.

هزار و دویست، سیصد سال ما رابطه معلم و متعلم را این جوری در کشورمان پیگیری می کردیم تا فرهنگ غربی و ارزش گذاری غربی داخل کشور ما می شود.

شما ببینید در این مدت چه قدر معلم از دست شاگرد کتک خورده است! چه قدر معلم در کلاس به وسیله ی شاگرد مسخره شده! چه قدر حرف درشت شنیده! چه تعداد معلم به دست شاگرده کشته شدند، چون معلم نمره کم داده، این را داشتیم. حالا در کشور ما و با آن سابقه ی تاریخی معضل ضعیف بوده است. یک جاهایی بسیار شدیدتر و وقیح تر و خشن تر هست؛ آن جاهایی که مراکز فرهنگ غربی است.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان 1387/2/12

نهادینه کردن ارزش اسلامی احترام به معلم

من همتم این است که ارزش گذاری معلم، همان ارزش گذاری اسلامی باشد. جامعه ی ما نیاز دارد که به معلم احترام کند و معلم را تکریم کند. اگر ولی دانش آموز برای معلم به معنای واقعی کلمه احترام قائل شد، آن دانش آموز هم سرکلاس و بعد از کلاس نسبت به معلم همین احساس را خواهد داشت. ما این را لازم داریم. این برای شما از همه ی امتیازات مدی بالاتر است.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان 1387/2/12

/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: