کد خبر: ۸۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
پیگیری مطالبات و حقوق معلمان و نشان دادن این امر در رسانه‌های مختلف، سبب دلگرمی بسیاری ازآن‌ها می‌شود. برنامه ‌های مختلف رادیو و تلویزیون می توانند به انعکاس درد‌و دل‌ها و انتقادات و پیشنهادات معلمان در خصوص وضعیت حقوقی، کاری و آموزشی بپردازد و سپس به دنبال آن برای پیگیری مشکلات اقدام کند. این کار می‌تواند نشان از توجه دولت و جامعه به این شغل و سبب دلگرمی معلمان باشد.
تا همین سه دهه پیش وقتی معلم سرکلاس درس حرفی می‌زد یا دستوری به شاگردانش می‌داد، انگار آیه نازل شده بود، دانش آموز دیگر گوشش بدهکار هیچ‌کس نبود، نه پدر و مادر و نه دوست و رفیقش، یکی از دلایل اصلی این موضوع را شاید بتوان شأن و جایگاه معلم در دید دانش آموزان آن زمان عنوان کرد.

 شأن و جایگاه معلم، چیزی که امروزه تنها هاله‌ای از آن را در بین دانش‌آموز و پدر و مادرانشان می‌بینیم.

در اهمیت و بالابودن این جایگاه در دین ما همین بس که خداوند در قرآن، از خود به عنوان معلم انسان‌ها یاد می‌کند و بیان می‌دارد که به انسان آنچه را که نمی‌دانسته تعلیم داده است.

بالا بودن این جایگاه به دلیل بالا بودن مرتبه انسان است، انسانی که با کوچکترین تفکر و عمل خود موجی در جامعه و دیگر افراد ایجاد می‌کند، انسانی که می‌تواند سرآغاز سعادت یا شقاوت جامعه خود گردد،  انسانی که می‌بیند، می‌شنود، می‌آموزد و تبدیل به عقیده، نگرش، رفتار و عمل می‌کند؛ حال این معلم‌های  دوران زندگی او هستند که تصمیم می‌گیرند چگونه دست او را بگیرند و پیش ببرند و چه باورهایی را در او نهادینه کنند. گرچه لوح وجود این انسان در سال‌های ابتدایی زندگی‌اش آماده‌تر است اما این آموزش هیچ گاه تمام نمی‌شود.

سید پویان حسین‌پور، کارشناس رسانه در این رابطه می‌گوید: در جامعه ما بسیاری بیان می‌کنند که جایگاه معلمان نسبت به گذشته افت کرده است اما تعریف افراد از پایین آمدن جایگاه بسیار متفاوت است، متأسفانه عده‌ای تنها مسائل مادی را می‌بینند و با حساب و کتاب‌های مالی و پولی نتیجه می‌گیرند شأن معلمان در خطر است اما باید گفت همین دید صرفا مادی و اینکه آن را با حقوق و مزایا سنجیدن نشان از ناشناخته بودن این جایگاه در جامعه ما دارد.

وی این مسئله که مقام معلمان از جایگاه مناسبی برخوردار نیست را به غفلت جامعه اسلامی از جنبه راهبری و پیامبری این شغل مربوط دانست و گفت: معلمی شغل انبیاست یعنی یک معلم مانند پیامبر عصر خود باید دلسوز امت و شاگردان خود باشد، باید تمام هم و غم خود را برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان خود به کار برد، همچون والدین از بی‌علاقگی و گریز کودک خود از مباحث درسی و اخلاقی کلافه گردد و تمام خلاقیت و فکر خود را برای شناسایی ریشه‌های عقب ماندگی یا راه‌های شکوفایی کودک به‌کار گیرد.

رسانه یکی از عواملی است که می‌تواند در یادآوری جایگاه واقعی این شغل کمک کند. حسین پور  نشان دادن فداکاری و زیبایی‌های رفتار معلمان، ارائه الگوهای موفق، برگزاری جشنواره‌های متنوع برای ارج نهادن به تلاش‌های علمی، آموزشی و تربیتی معلمان از قبیل انتخاب معلمان کارآفرین، محقق، شاعر و نویسنده و همچنین کمک به افزایش توان حرفه‌ای معلمان را مؤثر دانست.

یکی از وظایف اساسی رسانه فرهنگ سازی است؛ معلم سیستانی که به هنگام وزش گردباد متوجه می شود دیوارمجاور مدرسه در حال فروریختن است و بلافاصله اقدام به نجات دانش آموزان می کند یا معلمی که در اقدامی ستودنی نیمی از کبد خود را به دانش آموزش اهدا می‌کند نمونه‌های بسیار زیبا از معلمانی هستند که از شیرین‌ترین دارایی خود به خاطر شاگردانشان می‌گذرند این‌ها باید با انعکاس زیاد رسانه‌ای همراه باشد.  

رادیو و تلویزیون می‌توانند در برنامه های علمی و مباحث کارشناسی مختلف، در کنار دعوت از اساتید موفق دانشگاه، به دعوت از معلمان متبحر بپردازند، تقدیر و معرفی معلمانی که در زمینه علمی و تحقیقی رتبه‌های بالایی دارند نیز یکی دیگر از وظایف رسانه ملی است.

 ارائه الگو و نمونه‌های موفق روشهای آموزشی نیز  در بالا بردن جایگاه علمی و حرفه‌ای معلمان کمک کننده است.

پیگیری مطالبات و حقوق معلمان و نشان دادن این امر در رسانه‌های مختلف، سبب دلگرمی بسیاری ازآن‌ها می‌شود. برنامه ‌های مختلف رادیو و تلویزیون می توانند به انعکاس درد‌و دل‌ها و انتقادات و پیشنهادات معلمان در خصوص وضعیت حقوقی، کاری و آموزشی بپردازد و سپس به دنبال آن برای پیگیری مشکلات اقدام کند. این کار می‌تواند نشان از توجه دولت و جامعه به این شغل و سبب دلگرمی معلمان باشد.

در هر حرفه‌ای پیشکسوتان آن شغل به دلیل وجود تجارب بسیار و اینکه برای گذران زندگی و پیشرفت فردی و اجتماعی ، عمر خود را در آن راه صرف کرده‌اند از احترام ویژه‌ای برخوردار هستند، بازنشستگان آموزش و پرورش نیز نه‌تنها از این قاعده مستثنی نیستند بلکه به دلیل وجود تجاربی که می‌توان از آن‌ها برای ارتقا سیستم آموزشی کشور بهره برد، باید بیشتر مورد توجه و احترام قرار گیرند، در همین راستا رسانه می‌تواند علاوه بر برگزاری جشن‌های دوره‌ای در خصوص تقدیر از معلمان پیشکسوت، در نشست‌های علمی و برنامه‌های مختلف آموزشی ازآن‌ها استفاده کند، در این برنامه‌ها معلمان می‌توانند در مورد مشکلات مختلفی که در سیستم آموزشی کشور وجود دارد، تجارب تلخ و شیرین دوران تدریس خود و مسائل بسیار دیگر به گفت‌وگو بنشینند تا از این طریق خطاهای معلمان جدید را کاهش و به ارتقا سیستم آموزشی کمک کنند.

مقام معظم رهبري در ۱۳ اردیبهشت ۹۱ در مراسمی فرمودند: «اگر معلم خوب عمل کند، صحيح عمل کند، با تدبير عمل کند، با دلسوزي عمل کند، به نظر ما همه مشکلات جامعه حل مي‌شود... »

برای حل مشکلات جامعه باید تربیت اعضای آن را در دستان معلمانی دلسوز سپرد...


فاطمه نامجو-پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان

نام:
ایمیل:
* نظر: