رامین
ریگی از روزی که آستین همت را برای نشاندن لبخند بر چهره این کودکان بالا
زد، این گونه میگوید: با شناسایی چند دانشآموز دختر که پوشاک مناسبی
نداشتند، برای آنها چادر خریدم. روزی که چادر به سر کردند و با تمام وجود
خندیدند، بهترین لحظه زندگیام بود. از آن روز به بعد تصمیم گرفتم برای این
دانشآموزان هرکاری که میتوانم، انجام بدهم. هر روز مبلغ 30 هزار تومان
برای کمک به این دانشآموزان پسانداز میکنم و از 5 سال قبل هر روز با
خرید چند قرص نان و 2 کیلو پنیر به مدرسه میروم و در زنگ تفریح از بچهها
میخواهم تا با کمک هم لقمه نان و پنیر درست کنیم. وقتی همه 80 دانشآموز
مدرسه نان و پنیر میخورند، برق نگاهشان آرامش خاصی به من و همکارانم
میدهد. در این سالها من و همسرم بخشی از درآمدمان را به این بچهها
اختصاص دادهایم تا دیگر شاهد روزی نباشیم که دانشآموزی از شدت گرسنگی در
کلاس درس بیحال شود. در این میان دختران دانشآموز از روحیهای بسیار
حساسی برخوردارند. بارها شاهد بودم وقتی برایشان ساندویچ خریدم، نیمی از آن
را داخل کیف گذاشتند تا برای خواهر یا برادر کوچکترشان ببرند. متأسفانه
این دختران با استعداد بعد از پایان این دوران به دلیل دور بودن مدارس
مقطع دبیرستان مجبور به ترک تحصیل میشوند و بیشترشان در سنین 11 یا 12
سالگی در حالی که چیزی از زندگی مشترک نمیدانند، ازدواج میکنند. همه
اینها دردهایی است که ما با تمام وجودمان از نزدیک لمس میکنیم. اگر یک
دستگاه خودروی مینیبوس برای آنها تهیه شود، میتوانند با رفتن به دبیرستان
ادامه تحصیل بدهند. وی ادامه داد: قبل از نوروز سال 95 با کمک دو نفر از
افراد خیر که کارمند علوم پزشکی زهک هستند، به تهران آمدم و برای همه 80
دانشآموز لباس خریدم تا خاطره خوبی از عید نوروز داشته باشد.
چهرههای رنگ پریده
مدیر
دبستان ابن سینای روستای سیادک که 50 بهار را پشت سر گذاشته است، این
روزها به چهره آشنای اهالی شهرستان زهک و روستاهای اطراف تبدیل شده است.
معلم و مدیر دلسوزی که برای بازگرداندن دانش آموزان ترک تحصیل کرده به
مدرسه فرسنگها راه طی میکند و با صحبت و گاهی با خواهش از خانوادهها
میخواهد اجازه دهند فرزندشان به مدرسه بازگردد. 180 دانشآموز این منطقه
محروم سال گذشته تحصیلی در 6 کلاس درس مدرسه ابتدایی ابن سینا تحصیل کردند و
با شروع سال جدید تحصیلی، باز هم باید برای بازگرداندن دانشآموزانی که
خانوادههایشان به خاطر مشکلات مالی اجازه رفتن به مدرسه را به آنها
نمیدهند سراغ آنها رفت تا با پادرمیانی، این دانشآموزان را به تنها جایی
که عاشقانه دوستش دارند، بازگرداند. این بخشی از فعالیتهای ناصر ریگی،
مدیر مدرسه ابتدایی روستای سیادک است. او که این روزها با کمک خیران باغچه
مهر در تلاش برای نوسازی این مدرسه است، از روزهایی گفت که برای تأمین
هزینه بازگرداندن دانشآموزان به مدرسه با همکارانش همقسم شد. او با بیان
اینکه زندگی مردم این منطقه در این خشکسالی با سختی سپری میشود، گفت: این
روستا 5 کیلومتر تا مرز ایران و افغانستان فاصله دارد و ما در نقطه صفر
مرزی هستیم. شهرستان هیرمند 110 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و 75
هزار نفر در این شهرستان محروم زندگی میکنند. وی ادامه داد: دبستان ابن
سینا در روستای سیادک قرار دارد و دانشآموزان 13 روستای اطراف برای تحصیل
در پایه ابتدایی به این مدرسه میآیند. این روستاها در فاصلههای دور و
نزدیک قرار دارند و گاهی دانشآموزان باید هر روز کیلومترها پیاده راه طی
کنند و به مدرسه بیایند. اینجا از داشتن وسایل کمک آموزشی محروم هستیم و من
شاهد بودم که معلمان دلسوز تا نیمههای شب در خانههایشان مشغول ساخت
وسایل کمک آموزشی هستند تا با کمک آنها بتوانند مفاهیم درسی را بخوبی به
دانشآموزان منتقل کنند. آنها بخشی از حقوقشان را که کمتر از یک میلیون
تومان است، برای خرید کتاب و وسایل کمک آموزشی و نان و پنیر برای صبحانه
دانشآموزان هزینه میکنند و تنها دلخوشی آنها نیز دیدن لبخند بر صورتهای
رنگ پریده این دانشآموزان است.
بازگشت به مدرسه
ناصر
ریگی از تلاش برای بازگرداندن دخترانی که از تحصیل باز مانده اند به مدرسه
این گونه میگوید: به دلیل بافت سنتی و فرهنگ قدیمی که در این منطقه حاکم
است، بسیاری از خانوادهها اجازه تحصیل به دختران نمیدهند و وقتی با آنها
همکلام میشویم، دلایلی از جمله دوری راه و مشکلات مالی را مطرح میکنند.
بیش از 50 درصد از دختران دانشآموز این منطقه در دوران ابتدایی ترک تحصیل
میکنند و در سنین پایین نیز ازدواج میکنند. تغییر تفکر این خانوادهها
بسیار سخت است و با توجه به تجربه 12 سالهای که در بخش مدیریت آموزش و
پرورش در منطقه هیرمند دارم، شاهد بازماندن بسیاری از این دختران از تحصیل
بودم. چندی قبل علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
واقعیت تلخی را بازگو کرد و آن بازماندن ۱۰۰ هزار کودک از تحصیل در
سیستان و بلوچستان است. برای بازگردان آنها به مدرسه به خانه تک تک آنها
میروم و ساعتها با پدر و مادر آنها صحبت میکنم تا بتوانم آنها را به
مدرسه بازگردانم و خوشحالم که سال گذشته توانستم 20 دانشآموز دختر را که
ترک تحصیل کرده بودند، به مدرسه بازگردانم. همچنین با تأمین هزینههای ثبت
نام در دبیرستان نمونه دولتی زمینه ادامه تحصیل 17 نفر از دانشآموزان دختر
را فراهم کردیم. وی با بیان اینکه بیش از 180 دانشآموز در دبستان ابن
سینا تحصیل میکنند، ادامه داد: بسیاری از این دانشآموزان دچار سوء تغذیه
هستند و صبحانه یا ناهار نمیخورند. به دلیل ضعف ناشی از گرسنگی نمیتوانیم
آنها را در مراسم صبحگاه بیش از 15 دقیقه نگه داریم زیرا رنگ رخساره گواهی
میدهد از سر درون. در زنگ ورزش بارها شاهد بودم که این دانشآموزان
نمیتوانند بخوبی ورزش کنند. از آنجایی که گرسنگی تأثیر مستقیمی بر عدم
یادگیری دارد، همراه با چند نفر از معلمان هر روز مقداری نان و پنیر تهیه
میکنیم و در زنگ تفریح لقمههای نان و پنیر را به 100 نفر از دانشآموزان
میدهیم. باید باور کنیم همه استعدادها در شهرهای بزرگ نیستند و اگر به
مناطق محروم توجه شود، شاهد شکوفایی استعدادهای بسیاری در این مناطق خواهیم
بود.
منبع: روزنامه ایران