دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش،در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان توصیه هایی را در 10 بند صادر کرد.
دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی
وزارت آموزش و پرورش ، به مناسب «هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های
اجتماعی» ، توصیه هایی را درباره پیشگیری از رفتارهای پرخطر در بین کودکان و
نوجوانان ، صادر کرد. متن این توصیه ها که در 10 بند صادر شده است ، به
این شرح است:
کودکان و نوجوانان کشور ما ، با
مخاطراتی روبرو هستند که سلامت روانی و اجتماعی ایشان را تهدید می کند. از
جمله این مخاطرات ، رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی است که همه ما باید
کوشش کنیم با شناخت دقیق و روزآمد این مخاطرات و با آگاهی از راهکارهای
مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر این مخاطرات ، زمینه مصونیت بخشی
ایشان را فراهم کنیم. « هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی» که از
22 تا 28 آبان ماه در مدارس کشور برگزار می گردد ، فرصتی است تا ضمن تبادل
نظر در مورد این مخاطرات ، راهکارهای مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر
آسیب های اجتماعی را بررسی و ترویج کنیم. برهمین اساس ، دفتر مراقبت در
برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ، توصیه هایی را در این زمینه ،
تهیه و ارائه می کند.
کودکان و نوجوانان را بشناسیم: فرزندان
ما به تناسب رشد جسمی و سنی شان ، تغییرات روانی و اجتماعی گوناگونی را پشت
سر می گذارند. نخستین قدم برای کمک به کودکان و نوجوانان این است که این
تغییرات را به خوبی بشناسیم و به تناسب آن ، سبک و شیوه های ارتباط با
فرزندان ، دانش آموزان و کودکان و نوجوان را طراحی ، اصلاح و بهبود ببخشیم.
خطرات و عوامل مخاطره آمیز کودکان و
نوجوانان را شناسایی کنیم. به همان اندازه که نگران بیماری ها و مخاطرات
سلامت جسمی فرزندان مان هستیم ، باید توجه داشته باشیم و دقت کنیم که چه
خطراتی سلامت روانی اجتماعی آنان را تهدید می کند و از کنار این خطرات ، به
سادگی و آسانی عبور نکنیم.
فرزندان ما، بویژه در دوره نوجوانانی ،
هیجان خواه ، کنجکاو و با تغییرات خلقی و عاطفی گسترده ای هستند و به همین
دلیل ، گرایش های مخاطره آمیز ممکن است در ایشان وجود داشته باشد. در این
زمینه ، خانواده ها به هشدارهایی که از طرف دستگاه های مسوول ، در مورد
رفتارهای پرخطر نوجوانان اعلام می شود ، توجه نمایند.
به سبک زندگی فرزندان مان توجه کنیم.
این بسیار اهمیت دارد که بدانیم و توجه کنیم که فرزندان ما چه اولویت هایی
دارند؟ از چه کالاهای فرهنگی و از چه رسانه هایی استفاده می کنند؟ نوع پوشش
ایشان چگونه است؟ چه ارزش ها و چه الگوهایی دارند؟ به خاطر داشته باشیم که
در مقایسه با دهه های گذشته ، نقش و اهمیت عوامل مرتبط با سبک
زندگی(نامناسب) در گرایش کودکان و نوجوانان به رفتارهای پرخطر، بیشتر شده
است.
نشانگان خطر در کودکان و نوجوانان را
بشناسیم. رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی نیز مانند بیماری ها ، از طریق
علایم و نشانگان ، قابل شناسایی هستند که اگر به این نشانگان دقت کنیم می
توانیم هم بموقع پیشگیری کنیم و هم در صورت بروز ، مداخله سریع داشته
باشیم. تغییرات خلقی و علایم رفتاری ، از جمله آشکارترین این نشانگان هستند
که خانواده ها می توانند با مشورت مدرسه و کارشناسان و متخصصان ، این
علایم خطرپذیری را شناسایی و پیگیری نمایند.
سلامت روانی اجتماعی کودکان و نوجوانان
را تقویت کنیم. شواهد نشان می دهند ، کودکان و نوجوانانی که از آگاهی خوبی
نسبت به خود برخوردارند ، به توانایی ها و قوت های خود باور دارند ، از عزت
و کرامت نفس برخوردارند ، دارای توانایی حل مساله و تصمیم گیری هستند ،
معاشرت های اجتماعی سالم و صحیحی دارند ، هیجانات و عواطف خود را کنترل می
کنند و از محیط و جو مناسب ، همدلانه و حمایتگرانه ای برخوردار هستند ،
قادرند که مواجهه موثری با رفتارهای پرخطر داشته باشند و در رویدادهای
مخاطره آمیز و ناگوار ، تاب آوری داشته باشند.
مهارت های خودمراقبتی را در بین کودکان و
نوجوانان ، ترویج و تقویت کنیم. کودکان و نوجوانان ، حتی در صورتی که
دارای سلامت روانی اجتماعی بالا باشند و از محیط حمایتگرانه ای برخوردار
باشند ، باز هم بی نیاز از مهارت های خودمراقبتی نیستند. باید بکوشیم که
این مهارت ها را در بین کودکان و نوجوانان ، ترویج کنیم. یک نمونه از مهم
ترین این مهارت ها ، مهارت « نه گفتن » است. فرزندان ما باید قادر باشند
در برابر فشار همسالان شان و یا در سایر زمینه ها و موقعیت های مخاطره آمیز
و آسیب های اجتماعی ، بتوانند از خود مراقبت نمایند و با جرات « نه »
بگویند.
با مدرسه ، هماهنگ و همکار باشیم. مدارس
، بطور مستمر از طریق کتاب ها و برنامه های درسی خود تلاش می کنند تا
خودمراقبتی را به دانش آموزان بیاموزند. هرچقدر خانواده ها ، ارتباط مستمر و
هماهنگی با مدارس داشته باشند ، بهتر می توانند در تقویت و تحکیم آموزش
های خودمراقبتی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر در بین فرزندان ، کمک
نموده و موثر باشند.
به سبک فرزندپروری مان دقت کنیم. گزارش
ها نشان می دهند ، والدینی که در کنار حمایت از فرزندان شان ، انتظارات و
قواعدی را برای آنان تشریح می کنند و بر رعایت آن نظارت می کنند ، در
مقایسه با آن دسته از والدینی که تنها حمایت می کنند و نظارت بر رفتار
فرزندان شان ندارند و یا آن دسته که تنها بر رعایت انتظارات و قواعد شان
پافشاری می کنند و حمایتی از فرزندان شان بعمل نمی آورند ، الگوی مناسب تری
برای فرزندپروری هستند.
سلامت معنوی فرزندان مان را تقویت کنیم.
سلامت ، اکنون در اغلب اسناد مهم دانشگاهی و نیز سازمان های ملی ، منطقه
ای و جهانی ، دارای 4 بعد خوانده می شود. جسمی ، روانی ، اجتماعی و معنوی.
سلامت معنوی می تواند نقش اثرگذار و تعیین کننده ای در بهبود وضعیت سایر
ابعاد سلامت داشته باشد. هرچقدر بکوشیم که گرایش های دینی و سبک زندگی دینی
را در فرزندان مان تقویت کنیم ، مهم ترین زمینه و ظرفیت را برای
خویشتنداری ایشان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی فراهم می
کنیم.
نحوه اقدام در « فوریت های اجتماعی » را
بشناسیم. در مواردی ممکن است خانواده ها با رفتار پرخطری در فرزندان شان
روبرو شوند و نشانه هایی از خطر را در ایشان ببینند.
آنچه در این رویدادها و موقعیت ها
،اهمیت دارد این است که خانواده با حمایت های روانی اجتماعی مورد نیاز و
نیز ظرفیت ها و حمایت های اجتماعی موجود در این زمینه ، آشنا باشد و بتواند
از این حمایت ها ، برای مداخله بموقع و موثر استفاده نماید. توصیه می شود
خانواده ها در این گونه موارد ، با مدرسه مشورت نمایند و ضمن آگاه ساختن
مدرسه از وضعیت فرزند خود ، برای کمک به فرزندشان ، توصیه های لازم را کسب
نمایند.
منبع: خبرگزاری پانا