دهه وقف سال 95 که از 7 آذر ماه در سراسر کشور با شعار «همه واقف باشیم» آغاز میشود اعلام شد.
به گزارش تنویر سپیدان به نقل از پایگاه خبری اتحادیه
تشکلهای قرآن و عترت کشور «اتقان نیوز» عناوین و روزهای دهه وقف سال 95 که
با شعار «همه واقف باشیم» از روز 7 آذر مصادف با 27 صفر در سراسر کشور آغاز
میشود از سوی ستاد بزرگداشت دهه وقف به این شرح اعلام شد.
براساس این گزارش، دهه وقف امسال از
روز یکشنبه 7 آذرماه مصادف با 27 صفر که روز وقف نامگذاری به عنوان وقف و
رسانه در سراسر کشور آغاز و در قالب برنامههای مختلف آثار وقف به مردم
معرفی خواهد شد.
براساس اعلام دبیرخانه ستاد دهه وقف
روز دوشنبه 8 آذرماه همزمان با سالروز رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن
مجتبی (ع)، به نام وقف و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع)، روز سه شنبه 9 آذرماه به
نام وقف و ترویج فرهنگ قرآنی، روزچهارشنبه 10 آذرماه مصادف با سالروز
شهادت امام رضا (ع) به نام وقف و بقاع متبرکه و زیارت، روز پنج شنبه 11
آذرماه به نام وقف و حوزههای علمیه، روز جمعه 12 آذرماه به نام وقف و
محرومیت زدایی و روز شنبه 13 آذرماه به نام روز وقف و سلامت نامگذاری شده
است.
این گزارش میافزاید: همچنین روز یکشنبه 14 آذرماه به نام وقف و
خانواده، روز دوشنبه 15 آذرماه به نام وقف و اقتصاد مقاومتی و روز سه شنبه
16 آذرماه به نام روز وقف و علم و فناوری نامگذاری شده است.سنت وقف از مصاديق بارز احسان و خيرخواهي است که انسان در نتيجه تعاليم
انبياي الهي آن را از گذشته هاي بسيار دور تاريخ به وجود آورده و در صحنه
حيات انساني به صورت پديده اي اجتماعي براي همه نسل ها به وديعت نهاده است .
وقف از حسنات موکد ديني و در زمره اعمال صالح باقيه است و از نظر
اخلاقي ، بارزترين تجلي روحيه تعاون اجتماعي است .
وقف تأسيسي اجتماعي است که از وارستگي و آزادگي و علو طبع واقف خود
حکايت مي کند و به عمل خير واقف ، مهر ابديت و جاودانگي مي زند .
وقف عملي است باقي و صالح ، و انفاقي است عاري از منت ، و احساني است
خالي از اذيت و به دور از تحقير ديگران ، و صدقه اي است دائمي ، مستمر بدون
ريا و وامي است بدون اضطراب از بازپرداخت آن و تعديل ثروتي است با رضا و
رغبت ، بدون اکراه و اجبار و در طلب رضايت خداوند متعال .
وقف از کنز اموال و تکاثر و بروز اختلاف فاحش طبقاتي به نحو موثر
جلوگيري مي کند .
خدمات وقف در جهان اسلام به ويژه در توسعه علم و دانش و ايجاد و احياي
مراکز علمي و آموزشي به قدري واضح و روشن است که بسياري از مورخان و محققان
به نقش موقوفات در توسعه علم و دانش اشاره نموده اند . به عنوان نمونه ،
نظر دانشمند و مورخ معروف ابن خلدون ذکر مي شود : « نمي دانم خداوند چه
عنايتي به شرق داشته ، ولي گمان مي کنم رواج بازار دانش و پيوستگي رشد
تعليم در تمام زمينه هاي دانش و ديگر صنايع ضروري در سرزمين شرق ، به سبب
فراواني عمران و آباداني و ترقي حضارت ( تمدن و شهرنشيني ) و کمک کردن به
طالبان دانش از راه وظايف و مقرري هايي است که از اوقاف براي آنان معين مي
شود و در نتيجه با توسعه يافتن اوقاف ، موجبات رفاه طالبان علم فراهم مي
آيد . »
[ مقدمه ابن خلدون 732 ـ 808 هـ . ق ]
وقف به عنوان يک منبع مستمر مالي مراکز علمي بوده است و همواره
پشتيباني ، مردمي داشته و اوامر و حکام زمان نقش زيادي در ايجاد آنها
نداشته اند و اگر تاريخ موقوفات و صدقات جاريه تا کنون به صورت دقيق بررسي
گردد ، معلوم خواهد شد که وقف چه تأثيرات فرهنگي و بهداشتي و تأميني در
جامعه اسلامي داشته است و چه عالمان و دانشمندان بزرگي از رهگذر استفاده از
منابع موقوفه به مقام هاي بلند علمي نايل آمده اند و همين دانشمندان چه
خدماتي در پيشرفت فرهنگ و تمدن بشري انجام داده اند .
اصولاً موقوفات با عنايت به استمرار درآمد و بهره آنها ، از بهترين و
بيشترين منابع مالي براي تعليم و تعلم در جامعه اسلامي بوده است و استمرار و
پايداري تعليم در اسلام طي قرون طولاني و همچنين نظم و ترتيب فعاليت هاي
علمي در مراکز آموزشي به اين منبع مالي بستگي تام و تمام داشته است .
از رهگذر موقوفات ثمرات فرهنگي و بهداشتي و حتي معيشتي بسيار زيادي در
جوامع اسلامي نصيب جامعه گرديده است . مسلماً يکي از عوامل مهم رشد و
شکوفايي تمدن اسلامي و نظام يافتن امر پژوهش و طلب دانش و حمايت از
دانشمندان مراکز علمي : درالعلم ، دارالخزانه و بيت الحکمه بوده است که به
وسيله موسسات بزرگ موقوفه اي که توسط واقفان خيرانديش به وجود آمده اند ،
ايجاد شده تا نياز پژوهشگران مسلمان را برآورده ساخته که بتوانند فارغ از
انديشه تأمين معاش به تحقيق و پژوهش و نگارش و ترجمه کتاب هاي قرون و اعصار
پيش از خود پرداخته ، با سفر به دورترين نقاط عالم در طلب علم به ديدار
علما و فرزانگان ديگر اقطار عالم نيز نايل آيند .
مدارس ، کتابخانه ها ، دارالشفاها و حتي رصدخانه هاي بسياري را در
دنياي اسلام مي توان برشمرد که کليه هزينه هاي ساختمان و اداره آنها از
منابع موقوفه تأمين شود و در حقيقت وقف پشتوانه پايان ناپذيري بوده است که
در هر شرايطي توانسته بدون نياز به کمک حکام و دولت ها اين گونه مراکز علمي
را پابرجا نگاه داشته و امر تعليم و تعلم را آسان نمايد .
البته خدمات وقف و آثار و برکات آن ، فقط در حوزه علم و دانش خلاصه نمي
شود . نقش وقف در توسعه عدالت اجتماعي و نشر و ترويج شعائر اسلامي و حتي
گسترش مدنيت غير قابل انکار است . به شهادت تاريخ ، آنچه شالوده بسياري از
تمدن هاي بشري و به ويژه تمدن هاي فرهنگي گرديده ، مجموعه اقدامات ، اصولي
است که از نظر معاني و مفاهيم ، تداعي کننده وقف مي باشد : ايثار ، گذشت ،
انفاق و همدلي همه از اصولي هستند که در برهه اي از تاريخ ، موجبات پيروزي
برخي از حکومت ها و دولت ها را در مقابل برخي از امپراطوري ها و حکومت هاي
ديگر فراهم نموده اند ؛ همانند شکست حکومت ايران و روم در مقابل دولت و
حکومت نوپاي اسلام که با بهره گيري از اين اصول و مفاهيم توانست در مدت
کوتاهي بر دنياي زور و زر آن زمان پيروز شود .
«