کد خبر: ۹۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰
آیت الله مصباح یزدی در جمع سرمربیان صالحین بسیج فرهنگیان:
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:بزرگترین خطری که این انقلاب را تهدید می کند، خطر فرهنگی است.
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با حلقه سرمربیان بسیج فرهنگیان کشور، در موسسه امام خمینی (ره) ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه امام حسن عسگری (ع) به معنی و تفسیر واژه فرهنگ در دوران های مختلف کشور پرداخت و گفت: در ادبیات ما فرهنگ در جاهای گوناگون، با معانی گوناگون به کار رفته است. واژه فرهنگ در درون خود مفهوم و ارزشی دارد.

وی افزود: منظور از فرهنگ در زندگی انسان ها این است که کسانی وجود دارند که ارزش های انسانی را در زندگی شان رعایت می کنند، بلعکس کسانی هم وجود دارند که این ارزش ها را رعایت نمی کنند که معمولا و در زبان عامیانه به آنها بی فرهنگ گفته می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اضافه کرد: این واژه در دوران پهلوی تغییراتی در معانی آن ایجاد شد و تقریبا به حالت خنثی مانندی تبدیل شد تا بعد از انقلاب و تا به حالا که ارزش و معانی بسیار زیادی دارد،امروز اگر از وزرای فرهنگ کشور بپرسیم فرهنگ به چه معناست چه جوابی خواهند داد؟

وی خاطرنشان کرد: امروز باید بدانیم ارتباط فرهنگ با زمینه های مختلف نظیر هنر، آموزش و پرورش، اخلاق دین و ... چیست. امروز در جامعه ما فرهنگ آنطور که باید باشد معنی نمی شود، بلکه به صورت های دیگر که خلاف واژه و معنی فرهنگ است بیان می شود. این یکی از دغدغه های مهم ماست که باید به آن به صورت جدی بپردازیم و نگران آن باشیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ در کشور اظهار داشت: برای اینکه به معنای اصلی فرهنگ پی ببریم باید به گذشته برگردیم و معنای ارزشی آن را زنده کنیم. در ادبیات موردپسند ما کلمه فرهنگ اخص از آموزش و پرورش می باشد؛ اما آموزش و پرورش هیچ بار ارزشی در خودش ندارد و می تواند عبارت از آموزش و پرورش هر موجود دیگری غیر از انسان باشد.

وی افزود: برخلاف این عبارت، عبارت فرهنگ در تمامی دوران ها توام با ارزش بوده است. فرهنگ نوعی آموخته و آموزه هایی است که با ارزش های انسانی همراه است؛ یعنی انسان باید آن را بیاموزد و فرا بگیرد. به همین دلیل این واژه با آموزش و پرورش ارتباط ویژه ای دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در تعریف اصلی واژه فرهنگ گفت: فرهنگ مجموعه ای از مفاهیم است که برخی مصداق های آن جنبه رکن را دارد و برخی از مصداق های دیگر آن جنبه غیر رکن؛ رکن اساسی فرهنگ، باور ها و ارزشهاست و در هرجامعه ای، آن چیزهایی که به آنها باور دارند رکن اساسی می باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی رابطه میان فرهنگ و دین پرداخت و بیان داشت: چون در دین مسئله باورها و ارزش ها بیان می شود؛ بنابراین دین یک مقوله فرهنگی است و  ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و جدا کردن دین از فرهنگ هرگز امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به برپایی انقلاب اسلامی توسط امام (ره) اظهارداشت: اساس انقلاب ما انقلاب اسلامی است، نه انقلاب صنعتی یا سیاسی یا چیز دیگری، اگر هم بود به عنوان فرعی از دین اسلام بود. انقلاب ما یک انقلاب دینی هم بود و با توجه به رابطه بین دین و فرهنگ؛ انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی هم بود.

استاد حوزه اضافه کرد: متصدی این انقلاب ولایت فقیه است. ولی فقیه هم مسلط بر دین است که یک مقوله فرهنگی است. بنابراین تمامی محورهای این انقلاب از ابتدا تا ابد به فرهنگ ختم می شود. در تمامی عرصه های این انقلاب دین و باورهای دینی حرف اول را می زند.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه بین دین و سیاست اشاره کرد و گفت: عرصه سیاست زیرمجموعه دین و انقلاب اسلامی است؛ بنابراین دین در تمامی عرصه ها نظیر اقتصاد، روابط بین الملل، آموزش و پرورش و دیگر عرصه های کشور حرف اول را می زند.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به برخی از کج فهمی ها از گذشته تا کنون اظهارداشت: بعضی ها برداشت های بسیار بدی از رابطه دین با زندگی روزمره خود دارند و با خود می گویند: زمانی را که به عبادت می پردازیم مختص اسلام و دین است و در دیگر عرصه های زندگی خود به دین توجهی ندارند. این مسئله که به عنوان سکولاریسم بیان می شود از زمان های خیلی دور تا به امروز وجود داشته است.

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین خطری که این انقلاب را تهدید می کند، خطر فرهنگی است؛ یعنی دین، ارزش ها و باور های ما را در واقع تهدید می کنند؛ بنابراین امروز اگر بسیج مهمترین وظیفه خود را هراست از انقلاب می داند، باید بداند مهمترین خطری که انقلاب اسلامی را تهدید می کند، خطر فرهنگی است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: بسیج فرهنگیان کشور باید به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند و با تمام وجود از باورها و ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کنند. شما فرهنگیان عزیز باید با برنامه ریزی به موقع و شناخت عرصه ها، در مواقع ضرور به میدان بیایید و از این انقلاب دفاع کنید.

این استاد حوزه علمیه اظهارداشت: انقلاب ما برای لغو تحریم ها نبود بلکه برای برپا کردن دین اسلام بود؛ دشمنان برای غلبه وفشار برما تحریم هایی را علیه این کشور و ملت قرار دادند. برداشتن این تحریم ها در صورتی مورد قبول است که اسلام برقرار باشد.

آیت الله مصباح یزدی در پایان بیان داشت: دشمنان این کشور لغو تحریم هارا فقط به قیمت سرنگون کردن نظام اسلامی، تضعیف ارزش های اسلامی می خواهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: