کد خبر: ۲۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبى(ع)
هر که در کوى ولایت ره نمى ‏سپارد، جز از ناکجا آباد و بیراهه سر در نخواهد آورد، پایان راه غیر ما، ضلالت است و گمراهى و جهنم.

به گزارش کنگره سرداران و 14600 شهید استان فارس به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس: سخنان و احتجاجات ائمه علیهم‏ السلام عناصرى کلیدى و محورى دارد که تأمل و تعمق در آن‌ها رهگشاى فهم بسیارى از تعابیر و احادیث ایشان به شمار مى ‏رود. از جمله این عناصر محورى، تعبیر ایشان به "فرزند مکه و منا" است. این عبارت را که "انا ابن مکّه و منى؛ منم فرزند مکه و منا" را برخى ائمه علیهم ‏السلام خصوصاً در مقابل طاغوت و حاکمان ستمگر بیان مى‏ فرمودند. از جمله حضرت سجاد(ع) آن را مقابل یزید ذکر کردند.

امام حسن مجتبى(ع) نیز عیناً آن را در برابر معاویه اعلام فرمودند. معاویه بعد از پیمان صلح به آن حضرت گفت: "فضیلت و عظمت ما را ذکر کن." حضرت هم شروع به ایراد خطبه‏ اى سراسر مشتمل بر فضایل و کمالات اهل ‏بیت و وجود مقدس خود نمود و در ضمن آن فرمودند: "من فرزند مکه و منا هستم." و در این فراز کوتاه حقایقى بزرگ و اشاراتى سترگ براى فرزانگان به ودیعت گذاردند؛

۱ـ مکه مظهر توحید و جایگاه خانه خداست و سخن حضرت بدین معناست که حاکمیت حقیقى توحید و اسلام ناب در خانه ما و در ما خاندان مستقر است، نه در تو و پدران و فرزندانت که جز جرثومه شرک و کفر و الحاد نیستید.

۲ـ توحید و عبادت و بندگى خدا جز به امامت و ولایت ما اهل ‏بیت، چه در بُعد فردى و چه در بُعد اجتماعى و چه در سطح امت یا در گستره جهان تحقق نمى ‏یابد. آنکه ولایت ما را نمى ‏پذیرد، هرگز در وادى ایمان راه ندارد.

۳ـ همه عصاره و خلاصه درخت در میوه آن و تمام محتوا و جوهره پدر در فرزند او متبلور است. جوهر و تمامیت کعبه و توحید و دین نیز در ما اهل ‏بیت جلوه‏ گر است. هرکه مى‏ خواهد توحید و یگانگى خدا و اسلام ناب و حقیقت کعبه را به نظاره بنشیند، به من بنگرد.

۴ـ پدرم در بطن کعبه به دنیا آمد و من از بطن پدرم هستم. پس راز و رمز کعبه و باطن و روح خانه خدا امام معصوم و رهبر الهى است. هرکه در کوى ولایت ره نمى ‏سپارد، جز از ناکجا آباد و بیراهه سر در نخواهد آورد. پایان راه غیر ما، ضلالت است و گمراهى و جهنم.

۵ـ اما "منى" قربانگاه است و تجلیگاه ایثار و فداکارى و جانفشانى و مظهر همه این‌ها جدّ ما رسول ‏الله(ص) و پدر ما امیرالمؤمنین(ع)، یعنى‌‌ همان مکتب اسلام ناب و ولایت علوى است. مکتب ما، مکتب جهاد و خون و شهادت و فداکارى است. حاکمان ستمگر و غاصب، تجسم خودخواهى بوده و همه را فداى خود مى‏ کنند، اما ما اهل‏ بیت تبلور خداخواهى هستیم و خود را فداى او و دین او مى ‏کنیم و دیگران همه در سایه‏ سار این فداکارى مى ‏آرامند.


* * *

... بارى؛ در این زمان نیز فرزندان معنوى آن امام همام یعنى رهپویان کوى ولایت را مى ‏شود که زبان بدین شعار گشوده و راه مکتب ولایت را بپیمایند و در مقابل استکبار جهانى و تهدیدات او فریاد کنند؛ "ما فرزندان مکه و مناییم" در مسیر خود به راستى ایستاده ‏ایم و از هیچ تهدیدى باک نداریم که این، همواره راهبرد بزرگ ائمه ما در مواجهه با طواغیت و قدرت‏ هاى جبار زمان بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: