کد خبر: ۲۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
یکی از رزمندگان عملیات کربلای ۵ در آستانه سالروز این حماسه عظیم و پرافتخار دفاع مقدس گفت: با وجود تجهیزات محدود نظامی رزمندگان در دوران ۸ سال دفاع مقدس، ایمان به خدا و توکل به او عامل استواری و پیروزی رزمندگان اسلام بود.
به گزارش کنگره سرداران و 14600 شهید استان فارس به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، نوزدهم دی ماه سالروز عملیات پیروزمندانه کربلای پنج است. پس از پایان این عملیات بود که تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ افزایش یافت، سنگینی شرایط دشوار پس از عملیات کربلای ۴ ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌کرد، عملیاتی که پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمناً از جنبه نظامی و سیاسی بسیار ارزشمند باشد.

عبور از موانع نفوذناپذیر دشمن در شرق بصره و حضور در حومه این شهر به گونه‌ای اهمیت یافت که متعاقب این عملیات، موقعیت سیاسی و نظامی عراق تضعیف شد و در نتیجه حملات گسترده این کشور به مراکز اقتصادی، صنعتی و مسکونی ایران بار دیگر آغاز شد، اوضاع جبهه‌های نبرد به سود قوای نظامی ایران تثبیت شد و سپاه پاسداران یکی از ارزنده‌ترین تجارب نظامی خود را کسب کرد.

"محسن کارگر" از جمله یادگاران ۸ سال دفاع مقدس در عملیات بزرگ کربلای ۵ است که در روزهای آغازین این عملیات به اسارت دشمن متجاوز درآمد. وی درباره حضورش در این عملیات گفت: من به عنوان رزمنده گردان عمار لشگر ۲۷ حضرت رسول الله(ص) در عملیات کربلای  ۵ حضور داشته و به عنوان  آرپی جی زن در این گردان ایفای نقش می کردم. در روزهای آغازین این عملیات بزرگ نیز مجروح شده و به اسارت در آمدم.

وی ادامه داد: این عملیات در ۱۹دی ماه سال ۶۵ با هدف تسلط بر شهر بصره انجام شد چراکه منطقه شلمچه به لحاظ اهمیت سیاسی و نظامی آن، به عنوان یکی از معابر وصولی شهر بصره، همواره در زمره اهداف قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت. در صورت تسلط بر این منطقه، جمهوری اسلامی می‌توانست برتری خود در جنگ را به اثبات برساند، این عملیات حدود ۳ تا ۴ ماه به طول انجامید و فرماندهان متعددی این عملیات بزرگ را هدایت و رهبری کردند.

کارگر گفت: منطقه عملیاتی شلمچه نزدیک به شهر بصره و بسیار وسیع بود، از این رو تعداد نیروهای شرکت کننده درعملیات کربلای ۵ بسیار گسترده وعظیم بود من در نزدیکیهای شهر بصره از ناحیه پا مجروح شدم واز آنجاکه در پاتک شدید دشمن بودیم امکان عقب بردن من وجود نداشت ومن شاهد نزدیک شدن قدم به قدم دشمن به سوی خود بودم، از این رو به مدت چهار سال از سال ۶۵ تا سال ۶۹ به اسارت نیروهای عراقی در آمدم.

این رزمنده دفاع مقدس گفت: در این عملیات فرماندهان بزرگی چون سردار کوثری فرمانده لشگر ۲۷ حضرت رسول، سردار یزدی فرمانده گردان عمار و به طور کلی ۲۰۰ گردان نیرو شرکت داشتند و گستردگی و هماهنگی این عملیات ازجمله ویژگی‌های بارز کربلای ۵ نسبت به سایر عملیات‌ها بود.

کارگر با اشاره به محدودیت‌ها وکمبود تجهیزات نظامی نیروهای ایرانی در مقابل نیروهای عراقی گفت: رزمندگان دفاع مقدس با کمترین تجهیزات در مقابل ارتش بعث عراق که به انواع و اقسام تجهیزات نظامی مسلح بودند ایستادگی کردند به طوری که شاهد شجاعت نیروهای خودی و از سوی دیگر شاهد ترس و وحشت نیروهای عراقی با وجود مسلح بودن به سلاح‌های مختلف بودم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از لحظه اسارت خود ادامه داد: من در لحظه اسارت با وجود آنکه مجروح بودم نیروهای عراقی را می‌دیدم که پشت تانک‌های خود پناه گرفتند و با ترس به سمت من می‌آیند، پس از اسارت نیز شاهد فرار ۲ نفر از نیروهای عراقی بودم که توسط فرمانده خود دستگیر شدند، آن‌ها برای فرار از جنگ خود را به مجروحیت زده و دست و سر خود را باندپیچی کرده بودند اما پس از باز کردن باند‌ها افسر عراقی متوجه شد که آن‌ها قصد فرار داشتند از این رو با برخورد شدید آن‌ها را به باز داشتگاه بردند، رزمندگان ایرانی عملیاتهای مختلف از جمله کربلای ۵ با وجود تجهیزات نظامی اندک با ایمان به خدا و توکل بر او با شجاعت در برابر دشمن ایستادگی کردند .

کارگر در پایان با تاکید بر اینکه رفتار رزمندگان در طول دفاع مقدس بایستی الگو قرار گیرد گفت:  رفتاررزمندگان برای جامعه امروز ما نیز بایستی الگو قرار گیرد چرا که آنها با نیروی مادی محدود و تجهیزات کم در مقابل ارتش مجهزرژیم بعث عراق ایستادگی کرد پس ما نیز می‌توانیم در قبال زیاده خواهی دشمنان امروز ایران اسلامی ایستادگی کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: