کد خبر: ۳۲۰۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۷
وضعیت آمادگی گردان‌های مستقر تیپ ۲۷ در عقبه متوسط بوده و یک تیپ پیاده مصری که یک گردان مکانیزه به او داده شده در شلمچه عراق مستقر شده است.
به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، لحظه به لحظه این روز‌ها روایتگر مقاومتی جانانه برای رهایی خرمشهر است، رزمنده‌ها مرحله به مرحله پیشروی می‌کنند تا این شهر را از محاصره ارتش بعث عراق بیرون آورند؛ در همین ایام تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) طی گزارش نوبه‌ای که به تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۶۱ صادر شد آخرین وضعیت این تیپ را اینگونه به قرارگاه مرکزی کربلا گزارش داد:

ـ امروز آخرین گردان تیپ از خط مرزی برگردانده شد.

ـ وضعیت جسمی و روحی نیرو‌ها در حد متوسط است.

ـ به زرهی در خط گفته شده که برای آمادگی و سازماندهی به پشت خاکریز دژ نقل مکان کند. در ضمن سلاح‌های ضد تانک را نیز برای اجرای مأموریت آماده نموده‌ایم.

ـ وضعیت آمادگی گردان‌های مستقر در عقبه در حد متوسط است و ما مشغول بالا بردن کیفیت ۸ گردان موجود تیپ می‌باشیم.

ـ تلفات تیپ ۲۷ از اول عملیات الی‌بیت‌المقدس تاکنون ۳۵۴ نفر شهید، ۹۲۴ نفر مجروح و ۹۷ نفر مفقود می‌باشند.

ـ تاکنون در این عملیات ۵ فرمانده گردان به نام‌های حسین قجه‌ای (گردان سلمان)، احمد بابایی (گردان مالک)، احسان قاسمیه (گردان امیرالمومنین)، سجادی (جانشین فرماندهی گردان حبیب)، علی‌اصغر بشکیده (گردان عمار) به شهادت رسیدند.

ضمناً برادر "محسن وزوایی" فرمانده و حسین تقوی منش جانشین محور محرم نیز شهید شده‌اند و برادر حسین همدانی جانشین محور سلمان مجروح شد.

ـ همچنین ۷ نفر از فرماندهان گروهان‌ها مجروح شدند که ۳ تن از آن‌ها مجدداً به تیپ بازگشتند.

فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله

احمد متوسلیان

از طرف حاج همت

۲۶. ۲. ۶۱

در همین حال پست شنود مکالمات دشمن مستقر در قرارگاه کربلا طی نامه‌ای به تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۶۱ به واحد اطلاعات قرارگاه مرکزی کربلا وضعیت دشمن را این گونه گزارش کرده است:

ـ ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تعداد ۶۵ دستگاه نفربر از مرز کویت به طرف بصره حرکت داشته است.

ـ یک تیپ پیاده مصری که یک گردان مکانیزه به او داده شده در شلمچه عراق مستقر شده است.

ـ دشمن در موقعیت چپ قرارگاه عملیاتی نصر ۱۸ دستگاه تانک اضافه کرده است.

ـ احتمالاً دشمن تا ۲۴ ساعت دیگر می‌خواهد یک تک کلی و سراسری در تمام مناطق انجام دهد.

ـ حرکت دشمن بیشتر متمرکز بر روی موقعیت واحدهای قرارگاه فتح و چپ قرارگاه نصر است، فشار جبهه‌ای دشمن از شمال خرمشهر به موقعیت نصر و شلمچه و حرکت اصلی آن برای عمق دادن به نیرو‌هایش خواهد بود.

ـ جناح دوم برای عمق دادن از سمت چپ نصر، موقعیت سیل‌بند ما رد و دور زدن نیرو‌ها و رسیدن به جاده می‌باشد به همین خاطر و برای تحقق اهداف والا، دشمن به یک حرکت ایذایی به طرف جفیر متوسل می‌شود.

ـ نحوه استقرار نیروهای دشمن در جنوب پاسگاه شهابی و ۲ کیلومتری مرز به شرح ذیل می‌باشد: لشکر ۶ زرهی متشکل از تیپ ۲۵ مکانیزه، تیپ ۳۰ زرهی، تیپ ۱۶ زرهی به همراه تیپ ۲۰ از لشکر ۵ مکانیزه و همچنین تیپ ۳۲ نیرومخصوص و تیپ ۴۹ پیاده در این منطقه مستقر هستند.

ـ در این عملیات به احتمال ۸۰ درصد دشمن از موشک‌های ۳ متری و گاز سمی استفاده نموده و با هواپیما و هلی‌کوپ‌تر هم عملیات زرهی خود را پوشش کامل هوایی خواهد داد.
نام:
ایمیل:
* نظر: