کد خبر: ۳۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
وزیر اطلاعت گفت: مقام معظم رهبری هر زمان که احساس کرده نظام از مسیر اصلی خود در حال انحراف است، با قدرت و پیامبرگونه ورود پیدا کرده و از انحراف نظام از اصالت‌های خود جلوگیری کرده است.
به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام سید محمود علوی امروز به مناسبت سالروز قیام 15 خرداد در حوزه علمیه همدان ضمن تسلیت به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) و شهدای قیام 15 خرداد اظهار کرد: امام خمینی(ره) روز 15 خرداد را به واسطه کشته شدن هزار نفر از انسان های دین مدار و خداجو که در راه دفاع از اسلام و امت اسلام در خاک و خون غلتیدند و بستر را برای پیروزی و برقراری حاکیمت اسلامی فراهم ساختند، برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد.

وی ضمن گرامیداشت  یاد شهدا و امام شهدا افزود: عنوان عزای عمومی برای 15 خردا ماه عنوانی تشریفاتی نیست، راز و رمز نامگذاری این روز برای این است که علاقه‌مندان به نظام و تداوم آن در این ایام به گرد هم جمع شده و مروری بر عوامل پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشند.

حجت السلام علوی حرکت انقلاب تا پیروزی را به دو بخش زیربنا و روبنا تقسیم کرد و گفت: آغاز حرکت انقلاب از سال 40 و همراه شدن آن با تبعید امام(ره) به ترکیه به عنوان فنداسیون و پی انقلاب اسلامی مطرح است که قیام 15 خرداد این فنداسیون را استحکام بخشید.

وی بیان کرد: ویژگی حرکت امام(ره) از جنبه های مختلف چه در آغاز حرکت در سال های 40 به بعد و چه در مرحله دوم در سال های 56 و 57 دارای استثنائاتی است که آن را از سایر انقلاب ها متمایز کرده است.

وزیر اطلاعات کشورمان افزود: تمامی انقلاب های دنیا برای پیروزی از مسیر پرفراز و نشیب زندان، دادن کشته و زخمی، شکنجه و تبعید می گذرد اما انقلاب ایران که در هیچ جای دنیا نمونه ای از آن دیده نمی شود به خاطر این استثنا است که از نقطه یاس از پیروزی به خاطر شرایط سخت آن دوران آغاز شد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره وجود یاس در بین امت اسلام و ایجاد حرکت انقلابی عنوان کرد: رهبران سیاسی دنیا زمانی به قیام و آغاز حرکت انقلابی دست می زنند که تمامی جوانب و امکانات در محاسبات آنها نتیجه را پیروزی انقلاب ترسیم کند و در غیر این صورت ریسک نکرده و حرکتی آغاز نمی شود.

حجت السلام علوی اظهار کرد: اما امام (ره) در زمانی که تمامی تحلیل گران سیاسی شرایط را برای قیام و آغاز حرکت انقلابی مناسب و فراهم نمی دیدند، حرکت و مبارزه خود را آغاز کردند که در این بین هچ تحلیل گری احتمال به نتیجه رسیدن این انقلاب را نمی داد.

وی با اشاره به اینکه شرایط داخلی و خارجی برای آغاز مبارزه فراهم نبود،بیان کرد: از نظر داخلی چندین علت وجود داشت که زمینه را برای آغاز حرکت فراهم نمی کرد، در آن زمان آیت اله بروجردی به عنوان مرجع مورد اعتماد عموم مردم دار فانی را وداع گفته بود، وی مرجعی بود که با یک اشاره  می توانست تمام ایران را در مقابل رژیم و دشمن به حرکت درآورد.

حجت الاسلام علوی افزود: شاه تازمانی که آیت الله بروجردی در قید حیات بود جرات اجرای طرح اصلاحات آمریکایی را نداشت و مدام توپ را به زمین صدراعظم وقت که پیشنهاد خود آمریکایی ها بود می انداخت اما پس از رحلت آیت اله بروجردی شاه ایران اجرای این اصلاحات را به دست گرفت.

وی تصریح کرد: نبود رهبر واحد در بین مراجع پس از رحلت آیت اله بروجردی زمینه را برای آغاز حرکت و مبازره دشوار ساخته بود چرا که نبود رهبر واحد موجب شده بود تا امکان حرکت فراگیر انقلابی وجود نداشته باشد و رژیم نیز از این موقعیت بهره برده و اهداف خود را پیش می برد.

حجت الاسلام علوی ابراز کرد: دانشگاه ها یکی دیگر از مراکزی بودند که می توانست در آغاز حرکت انقلابی و مبارزه نقش موثری داشته باشد که آنها نیز راه مبارزه را دینی و اسلامی نمی دانستند و راه مبارزه سوسیالیستی برای مقابله با امپریالیست را برگزیده بودند.

وی افزود: کار به جایی رسیده بود که جوانان مسلمان نیز برای مبارزه باید در کنار اسلام عنوان سوسیالیستی را نیز به کار می بردند همه می دانستند که اگر مرجعی در قم پرچم مبارزه را بالا ببرد از طرف دانشگاه کسی در پشت این قیام قرار نمی گیرد.

وزیر اطلاعات بازار را از دیگر زمینه های همراهی مبارزه و انقلاب دانست و گفت: اما بازار در جریان مبارزات آیت اله کاشانی و مصدق برای ملی شدن صنعت نفت و نامهربانی با آیت اله کاشانی که مورد حمایت آنها نیز بود، روح مبارزه را از دست داده بودند.

وی تاکید کرد: بازاری ها که به خاطر آیت اله کاشانی وارد میدان مبارزه شده بودند بعد از کودتای 28 مرداد از مبارزه دست کشیده و به دنبال فعالیت های فرهنگی و تشکیل هیئت های مذهبی رفتند.

حجت الاسلام علوی بیان کرد: حوزه های علمیه و علمای بلاد زمینه دیگری برای حمایت از مبارزه و قیام محسوب می شدند که آنها نیز بخاطر این باور که سیاسیون روحانیون را به میدان کشیده و روحانیون در سختی ها، زندان ها و شکنجه ها پرچم داری می کنند ولی در زمان پیروزی توسط سیاسیون کنار گذاشته می شوند، دلیلی برای مبارزه نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط داخلی برای آغاز حرکت انقلاب و مبارزه فراهم نبود، گفت: تمامی سیاسیون و مبارزان از اینکه یک مبارزه دیگر پس از مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت شکل بگیرد، مایوس بودند اما در این شرایط امام(ره) دست به قیام زده و در یک رهبری بی سابقه زمینه را برای قیام های 15 خرداد و 13 آبان فراهم کرد.

حجت السلام علوی تاکید کرد: امام خمینی(ره) خلا رهبری واحد را با ایجاد شورایی متشکل از مراجع در قم، مشهد و تهران برطرف کرد، تمامی اطلاعیه های علیه رژیم شاهنشانی توسط این شورا به امضا می رسید و رژیم هم دیگر نمی توانست از خلا و نبود رهبری واحد سودجویی کند.

وی افزود: گام بعدی امام(ره) همراه ساختن دانشگاه ها با حرکت انقلاب بود، ایشان در دانشگاه حاضر شده و با سخنرانی تاثیر گذار توانست گروه عظیمی از دانشجویان مسلمان را با حرکت های انقلاب همراه سازد که در نهایت دانشجویان و دانشگاه ها برای مبارزه با رژیم شاه آماده شدند.

وزیر اطلاعات بیان کرد: امام(ره) برای همراه ساختن بازار با انقلاب نیز روسای هئیت های مذهبی را جمع کرده و به آنها فرمودند که اگر شما از یکدیگر جدا باشید، رژیم در شما نفوذ کرده و بین شما اختلاف افکنی کرده و از شما علیه خود شما استفاده می کند که در نهایت پس از صحبت های امام(ره) روسای هئیت ها، هیئت های موتلفه اسلامی را تشکیل دادند.

وی افزود: گام بعدی همراه ساختن حوزه های علمیه با حرکت انقلاب بود که دل مبارزه را از دست داده بودند، ایشان در جمع علما و روحانیون ملاک در مبارزات انقلابی را  حضور یا عدم حضور پس از پیروزی ندانستند بلکه فرمودند ما به مامور به تکلیف هستیم نه مامور به نتیجه، در این شرایط علما نیز با امام(ره) همراه شدند.

علوی عنوان کرد: در شرایطی که سیاسیون آینده نگر و ژرف نگر نا امید بودند اما(ره) پرچم مبارزه و حرکت انقلاب را در دست گرفته  و بقیه نیز پشت ایشان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه شرایط خارجی نیز برای آغاز حرکت انقلاب فراهم نبود، گفت: در آن زمان برای شکل گیری انقلاب باید یکی از کشورهای شوروی یا آمریکا از آن انقلاب حمایت می کردند چرا که دنیا تحت عنوان بلوک شرق و غرب بین این دو تقسیم شده بود.

وزیر اطلاعات کشورمان گفت: اگر کشوری می خواست بدون حمایت این دو کشور دست به انقلاب بزند نه تنها حمایت نمی شود بلکه اجازه ظهور این گونه انقلابی از سوی شوروی و آمریکا داده نمی شد اما امام (ره) دست رد به سینه این دو کشور زد.

وی بیان کرد: اما خمینی (ره) در داخل کشور نیز پشتوانه خارجی رژیم شاه را شکست و آن را متزلزل ساخت.

علوی گفت: در مبارزات گذشته ایران کسی با شاه کار نداشته و بیشتر به دنبال تغییر نخست وزیر بودند اما امام(ره) به دنبال پشتوانه داخلی رژیم یعنی شاه بوده و از همان ابتدا هدف آخر را مورد حمله قرار داد. امام(ره) ابهت رژیم شاه را شکست که این امر از استثنائات رهبری انقلاب بود.

وی تاکید کرد: یکی از موارد ضروری در مبارزات ، داشتن فرهنگ مبارزه بود که امام خمینی(ره) فرهنگ شهادت طلبی امام حسین(ع) را در جامعه احیا و زمینه را برای مبارزه و حرکت انقلابی مردم فراهم کرد.

علوی با اشاره به حمله ساواک به مدرسه فیضیه قم گفت: این حمله بسیاری از مبارزان انقلاب را ترساند و برخی نیز به همین دلیل دست از مبارزه بر داشتند ولی امام(ره) بر این اعتقاد بودند که اگر مردم بیدار شوند جایی برای شاه و ساواک در ایران نخواهد ماند.

وزیر اطلاعات کشورمان با بیان اینکه امام (ره) در چنین شرایطی تنور یخ زده مبارزه را در کشور داغ کرد، اظهار کرد: امام(ره) با سخنرانی تاریخی خود در مدرسه فیضیه قم ترس و اضطراب را از دل مبارزان از بین بردند و این از دیگر ویژگی های استثنایی یک رهبر بود که با دست خالی در مقابل رژیم تا بن دندان مسلح ایستادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) پس از سخنرانی در مدرسه فیضیه قم توسط ساواک دستگیر شدند، گفت: فردای آن روز بسیاری از مردم شهرهای مختلف به نشانه اعتراض به خیابان ها آمدند که در این میان مردم ورامین کفن پوش شده و به سمت تهران حرکت کردند.

علوی افزود: رژیم طاغوت در 15 خرداد بسیاری را به شهادت رساندند اما 15 خرداد ماه به بمبی تبدیل شد که 15 سال بعد رژیم طاغوت را به زباله دان تاریخ انداخت.

وی تصریح کرد: رهبران انقلاب ها برای پیروزی دو بال مبارزه سیاسی و نظامی را در کنار یکدیگر می بینند اما امام خمینی(ره) به مبارزات نظامی و درگیری مسلحانه اعتقادی نداشتند چرا که امام (ره) نیروهای مسلح را از خود مردم و برای کشور می دانستند.

علوی بیان کرد: امام(ره) هیچ گاه در سخنرانی ها و اطلاعیه های خود نسبت به نیروهای مسلح و ارتش صحبت منفی نداشتند چرا که آنها را از مردم ایران می دانستند و همین امر موجب شده بود تا در طول رهبری خود در ایران از حمایت کامل آنها برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه 25 سال از رحلت امام خمینی(ره) می گذرد، گفت: در این مدت نظام از مسیر خود منحرف نشده و اسلامیت و تمام اصالتهای نظام محفوظ مانده است.

وزیر اطلاعات کشورمان افزود: مقام معظم رهبری نیز هر زمان که احساس کرده نظام از مسیر خود در حال انحراف است، با قدرت و پیامبرگونه ورود پیدا کرده از انحراف نظام از اصالتهای خود جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران جایگاه خود را در دنیا دارد، بیان کرد: امروز کشورها دست دوستی به سمت ایران دراز کرده اند چرا که ایران به آنها کمک می کند تا بر روی پای خود بایستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: