کد خبر: ۳۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
بررسی کارنامه سپاه نشان می دهد که این نهاد مردمی و ملی در کنار تلاش برای ارتقا توان دفاعی کشور و مقابله با تهدیدات دشمنان، در عرصه های فرهنگی و اقتصادی کشور نقشی مهم را ایفا کرده است.
 رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای با برگزیدن "اقتصاد، فرهنگ با اراده ملی و مدیریت جهادی" به عنوان شعار سال 1393 نقشه راه را در این سال پیش روی ملت و مسئولان قرار دادند.

دومقوله مهم و به هم پیوسته اقتصاد و فرهنگ اساس رهنمودهای معظم اله را تشکیل می دهد. اقتصاد به عنوان مولفه حیات مادی و بقا بشریت و فرهنگ به عنوان محور پویایی و سلامت جامعه در امور مختلف دومقوله به هم پیوسته می باشند بگونه ای که می توان گفت کشور با توسعه اقتصادی بدون توجه به اصول فرهنگی نمی تواند به بقا خود ادامه دهد و درنهایت همچون ساختارهای سوسیالیستی و لیبرالیستی به زوال خواهد رسید.

دراین راستا، رهبر معظم انقلاب به نوعی هم ملت و هم مسئولان را در تحقق راهبردهای فرهنگی و اقتصادی دخیل دانسته اند که از یک سو بیانگر لزوم استمرار و تقویت وحدت ملی در تحقق اهداف فرهنگی و اقتصادی است و از سوی دیگر تبیین کننده حساسیت های موجود در عرصه های اقتصادی و فرهنگی و لزوم اراده همگانی برای مقابله با چالش های پیش روی می باشد.

نکته بسیار مهم  در نقشه راه سال 1393 تکیه بر اصل اقتصاد، فرهنگ با اراده ملی و مدیریت جهادی است که خنثی کننده طراحی دشمنان برای استمرار گرفتار سازی کشور در فضای سیاسی و انحراف جامعه و مسئولان از دغدغه های اصلی کشور یعنی حوزه های اقتصادی و فرهنگی است.

دراین میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از پیشگامان تحقق اهداف و آرمان های ملت ایران و نظام اسلامی می تواند نقشی تاثیرگذار در تحقق راهبرد و نقشه راه اعلامی از سوی امام خامنه ای ایفا نماید. بررسی کارنامه سپاه نشان می دهد که این نهاد مردمی و ملی در کنار تلاش برای ارتقا توان دفاعی کشور و مقابله با تهدیدات دشمنان، در عرصه های فرهنگی و اقتصادی کشور نقشی مهم را ایفا کرده است.

سپاه نه تنها در عرصه هنر و مقاومت بلکه در سطوح مختلف اجتماعی به صورت مستقیم و غیر مستقیم تلاش نموده تا نقشی مهم در حفظ و ارتقا فرهنگ اسلامی و ایرانی کشور ایفا کند.

درحوزه اقتصادی، سپاه تلاش کرده تا از یک سو از ظرفیت های خود برای بازسازی و پیشرفت کشور بهره گیرد چنانکه بسیاری از پروژه های عظیم عمرانی از جمله در حوزه راهسازی و آبادانی شهرها و روستاهای کشور با همت سپاه صورت گرفته است. از سوی دیگر سپاه با تکیه بر روحیه بسیجی پرسنل خویش و ظرفیت سازی در آحاد مختلف جامعه برای مقابله با تحریم ها گام برداشته است که نمود آن را در خودکفایی کشورها در عرصه های فنی و مهندسی و حتی در عرصه نفت و گاز می توان می توان مشاهده کرد. عرصه هایی که غرب با تحریم آنها به دنبال به زانو در آوردن ملت ایران بوده اند که ایستادگی و مقاومت ملت ایران و تلاش تمام اقشار جامعه از جمله سپاه در مقابله با این طراحی ها، به ناکامی برای دشمنان این مرز و بوم مبدل شد.

نکته قابل تامل آنکه غرب برای به چالش کشاندن کشور و مقابله با مولفه ای به نام سپاه در ناکارآمد ساختن تحریم ها، در بازی رسانه ای سعی نموده تا حضور سپاه در بازسازی کشور و دور زدن تحریم ها را دخالت سپاه در عرصه اقتصاد کشور معرفی نماید تا به زعم خود مردم را در برابر سپاه قرار داده تا در نهایت از این حربه برای ایجاد فضای غبارآلود سیاسی و امنیتی در کشور و نیز جلوگیری از رشد اقتصادی کشور بهره برداری نماید که با هوشیاری ملت و اعتماد فراگیر و همه جانبه آنها به سپاه این توطئه با شکست مواجه شده است.

نکته مهم دیگر در عملکرد سپاه را برآمده بودن سپاه از درون و بطن جامعه و ملت بزرگ ایران تشکیل می دهد. سپاه بعلاوه بسیج نیرویی برآمده از ملت و خواست مردم می باشند که صرفا معطوف به منطقه ای خاص نمی باشند بلکه در سراسر کشور شاهد نگاه ویژه و همراهی مردم با این دو نهاد مردم نهاد می باشیم. بر این اساس سپاه و بسیج که برآمده از اراده ملی می باشند می توانند نقشی اساسی در بسیج اراده و عزم ملی در تحقق اهداف و آرمان های اقتصادی و فرهنگی کشور ایفا نمایند.

نکته مهم دیگر نقش سپاه در مدیریت جهادی می باشد. سپاه در طول جنگ تحمیلی، در عرصه ارتقا توان دفاعی کشور و مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی، در حوزه بازسازی کشور پس از جنگ تا کنون، در عرصه های مختلف اجتماعی و ملی و.. نشان داده است که از روحیه جهادی و مدیریتی با ثبات و فراگیر برخوردار است که می تواند به عنوان الگو و مکملی برای مدیریت جهادی در عرصه های فرهنگ و اقتصاد کشور ایفای نقش نماید.

کلام آخر

درجمع بندی کلی از آنچه ذکر شد می توان گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهادی برآمده از بطن جامعه با سابقه ای موفق در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور می تواند نقشی مهم در تحقق نقشه راه تدوین شده از سوی مقام معظم رهبری، با محوریت اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ایفا نماید.

ظرفیت سازی های عظیم سپاه بویژه در حوزه فرهنگ می تواند شاخصه ای مهم در این عرصه باشد بویژه اینکه سلامت فرهنگی و نهادینه شدن ارزش های اسلامی و ایرانی در جامعه می تواند ضامن سلامت و پیشرفت اقتصادی کشور باشد.

فرهنگ مقاومت و ایستادگی در برابر طراحی ها و دشمنی های دشمنان این مرز و بوم می تواند به عنوان رکن مهمی از فرهنگ اجتماعی در عرصه های مختلف جامعه به عنوان راهکاری موفق در تحقق آرمان ها و اهداف ملت و نظام اسلامی مورد توجه قرار گیرد، فرهنگی که سپاه توانسته تجربیات موفقی را در این عرصه ها به جامعه ارائه نماید که نهادینه شدن آن می تواند ضمن حفظ و ارتقا سلامت فرهنگی کشور در تحقق اهداف اقتصادی کشور نیز نقشی مهم ایفا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: