کد خبر: ۴۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
تا چند روز دیگر زنگ آغاز مهم‌ترین اتفاق سینمایی کشور زده می‌شود و جشنواره سی و سوم فیلم فجر کار خود را آغاز می‌کند.
تا چند روز دیگر زنگ آغاز مهم‌ترین اتفاق سینمایی کشور زده می‌شود و جشنواره سی و سوم فیلم فجر کار خود را آغاز می‌کند.

فضای فرهنگی جامعه با شروع جشنواره حال و هوای خاصی پیدا می‌کند و مردم و رسانه‌ها نیم‌نگاهی دارند به فیلم‌هایی که برای نخستین بار روی پرده سینما اکران می‌شوند.

در جشنواره سال گذشته 9 فیلم با محوریت اتفاقات دوران دفاع مقدس حضور داشتند که دو فیلم «شیار143» و «چ» بسیار خوش درخشیدند و نظرات مثبت بسیاری را به سوی خود جلب کردند. «شیار143» عنوان بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران را از آنِ خود کرد و در اکران عمومی‌اش هم فروش میلیاردی را رقم زد. روند مثبت استقبال از فیلم‌های حوزه دفاع مقدس، باعث شده تا کارگردانان و دست‌اندرکاران سینمایی نگاهی نو و تازه به این ژانر داشته باشند. دور از فضای کار شعاری و سفارشی، تحقیق و پژوهش در حوزه جنگ و یافتن ناگفته‌های بسیاری که از دوران دفاع مقدس وجود دارد و ساختن فیلمی با جان و دل رمز موفقیت سینمای دفاع مقدس است که کارگردانان تازه‌کاری همانند نرگس آبیار به خوبی نشان دادند با پیاده کردن این فرمول، چه پتانسیل بالایی در نشان دادن ظرفیت‌های دفاع مقدس و علاقه مردم از این حوزه وجود دارد.

حالا در جشنواره امسال هم مخاطبان و هم منتقدان نگاه دیگری به فیلم‌هایی با موضوع هشت سال جنگ ایران و عراق و تبعات پس از آن دارند. در جشنواره سی‌ و سوم، شش فیلم دفاع‌مقدسی حضور دارند و باید منتظر ماند و دید آیا می‌توانند موفقیت فیلم‌های دوره ‌قبلی جشنواره را تکرار کنند یا نه.

مریلا زارعی که تصویرش هنوز با الفت فیلم «شیار143» در ذهن‌ها باقی مانده امسال با فیلم «ماهی سیاه کوچولو» در جشنواره حضور دارد. این فیلم داستان یک مرد نگهبان و دیده‌بان جنگل در دهه 60 را روایت می‌کند و به احتمال زیاد به اتفاقات شهر آمل در این سال می‌پردازد. نقش مریلا زارعی در این فیلم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های کارنامه کاری او خواهد بود. زارعی در «ماهی سیاه کوچولو» نقش یک جنگجوی تمام عیار را دارد و باید دید آیا می‌تواند موفقیت قبلی‌اش را تکرار و عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره را برای خود کند. او که پس از فیلم «شیار143»، در سبک بازی و انتخاب نقش‌هایش استحاله‌ای بزرگ اتفاق افتاده، به یکی از بازیگران پرتوان سینمای جنگ ‌تبدیل شده است.

«تا آمدن احمد» فیلم‌ دیگری است که داستانش درباره یکی از رزمندگان هلال احمر در جبهه خوزستان است که قرار بوده روز عروسی خواهرش به جزیره خارک برگردد. فیلم پرامیدی که عواملش برای ساخت آن با سختی‌های زیادی روبه‌رو شدند.

«تگرگ و آفتاب» هم به کارگردانی رضا کریمی روایت و نگاه تازه‌ای به دفاع مقدس دارد. در خلاصه داستان فیلم آمده یحیی که رزمنده جوانی است و برای یک مرخصی چند روزه به شهر آمده ناخواسته در موقعیتی خاص قرار می‌گیرد و تردید دارد در اینکه در شهر بماند یا دوباره به منطقه برگردد. فیلم داستان جالبی دارد و منتظر می‌مانیم تا ببینیم نسخه نهایی فیلم در چه سطحی قرار می‌گیرد.

«حکایت عاشقی» نیز به کارگردانی احمد رمضان‌زاده عشق یک خبرنگار ایرانی به یکی از بازماندگان بمباران شیمیایی حلبچه را روایت می‌کند. چندی پیش عوامل پشت‌صحنه که برای تهیه تصاویر مربوط به حلبچه، وارد کردستان عراق شدند با وجود مشکلاتی که به دلیل حضور داعش در این منطقه وجود داشت به مدت یک هفته در این منطقه حضور داشتند تا فیلمبرداری فیلمشان به پایان برسد.

عبدالحسین برزیده که پس از سال‌ها با فیلم «مزار شریف» به جشنواره فیلم فجر آمده، حمله طالبان به کنسولگری ایران در 17 مرداد 1377 در شهر مزار شریف و شهادت هشت نفر از دیپلمات‌های ایرانی را به تصویر می‌کشد. «بدون مرز» فیلم دیگری به کارگردانی امیرحسین عسگری است که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است.

بر روی کاغذ و با نگاهی به داستان فیلم‌ها و انتخاب سوژه‌ها، فیلم‌های دفاع مقدسی این دوره جشنواره از کیفیت خوبی برخوردار هستند. اگر سازندگان فیلم‌ها بتوانند این خوب بودن را در ساخت هم نشان دهند، فیلم‌های دفاع مقدس امسال هم با اقبال خوبی از سوی مردم و منتقدان مواجه خواهد شد.

منبع : روزنامه جوان
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: