کد خبر: ۵۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
کاروانی متشکل از هشت تبعه سوئدی‌، اسپانیایی‌، ایتالیایی‌ و آلمانی با حضور در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس به بیان مشاهدات خود در یک نشست خبری پرداختند.
به گزارش ایسنا  نشست خبری تشریح مشاهدات و تجارب چند خارجی که در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس حضور یافته بودند در سازمان فرهنگ‌ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هدایتی مسئول بسیج سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی‌، با اشاره به چگونگی حضور این زائران از کشورهای اروپایی توضیح داد: فعالیت‌های هماهنگی حضور آنها از دو ماه پیش آغاز شد و سپس با هماهنگی امور بین‌ الملل سازمان بسیج مستضعفین آنها روز 19 اسفند ماه به ایران آمدند و بعد از ظهر همان روز پس از بازدید از حسینیه جماران و دیدار با ریاست این سازمان و حضور در نشست هم اندیشی اندیشکنده یقین به مناطق عملیاتی رفتند.

وی افزود: حضور آنها با دو هدف انجام شد نخست آشنایی با دستاوردهای دوران دفاع مقدس و آنچه که به دست قهرمانان ایثارگر رقم خورده است و دیگری زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا. این مهمانان از مناطق هویزه‌، شلمچه مسجد جامع خرمشهر و اروند رود بازدید کردند.

هدایتی با اشاره به مهمان نوازی خوزستانی‌ها یادآور شد: برسر میزبانی این خارجی‌ها کشمکش بود.به گونه‌ای که من احساس کردم که برای آنها درگیری پیش آمده است اما متوجه شدم اهالی خوزستان می‌خواهند که آنها مهمان خانه‌هایشان باشند.

به گزارش ایسنا‌، در ادامه این نشست خانم ممبر اندو‌، خبرنگار روزنامه الموندو اسپانیا‌، که یکی از اعضای این کاروان بود‌، توضیح داد: من اهل شهر بارسلونا هستم و تاکنون چهار بار به ایران آمده‌ام. این اولین بار بود که به مناطق جنگی ایران رفتم و با اهمیت دفاع مقدس آشنا شدم. حضور مردم در این مناطق نشان از اهمیت بالای آن دارد و از نزدیک توانستم با افرادی که در جنگ حضور داشته‌اند رو در رو گفت‌وگو کنم و از این دعوت بسیار خوشحالم.

وی یادآور شد: در رابطه با دستاورد این سفر باید بگویم فعلا مساله مهم روزنامه‌نگاران در خارج از کشور موضوع هسته‌ای ایران است بنابراین من و روزنامه‌نگاران دیگر نمی‌توانند این مساله را برجسته کنند.از همین رو می‌توانیم به عنوان یک خبر عادی به این سفر بپردازیم.

در ادامه، نسرین کنت که همراه همسرش اکلیند کنت نویسنده سوئدی کتاب «ایران از گذشته تا کنون» به ایران آمده بود، به زبان فارسی توضیح داد: من اصالتا ایرانی هستم و 27 سال پیش ایران را ترک کردم و به فعالیت‌های پزشکی و امداد درمان پرداختم. در سوئد با همسرم آشنا شدم و از آنجایی که من مسلمان بودم او نیز مسلمان شد. من جنگ را در زمانی که در ایران بودم درک کردم اما اکنون با حضور در این مناطق به اهمیت اصلی دفاع مقدس ایران پی بردم .

همچنین پائولو رادا اندیشمند ایتالیایی تاریخ ادیان و مسئول مجله فانوسی بر روی دریا نیز در رابطه با مشاهداتش از مناطق جنگی گفت: بار اولم بود که به ایران می‌آمدم و همین برایم بسیار جالب بود. من مناطقی را دیدم که از نظر تاریخی نه فقط برای ایران بلکه برای منطقه بسیار مهم است و متوجه شدم که هزاران نفر ایرانی جان خودشان را در راه کشورمان فدا کرده‌اند. ما چنین چیزی در اروپا نداریم. گمان می‌کنم حضور در این مناطق برای غربی‌ها بسیار جالب باشد چون با فداکاری سخت ایرانی‌ها برای دفاع از کشورشان آشنا خواهند شد.

وی افزود:آنچه را که در سوریه و عراق هم اکنون می‌بینیم در جنگ عراق علیه ایران هم شاهد بودیم. یکی از عوامل ایجاد این درگیری‌ها دخالت بیگانگان در مسائل داخلی کشورها از جمله ایران بوده است.

در ادامه بیورن سورنه‌، متخصص تاریخ تمبر ایران و از اهالی کشور سوئد نیز توضیح داد: من از دوستان قدیمی ایرانی‌ها هستم و در دوره شاه ایران نیز دوسالی در ایران زندگی کردم و به فعالیت‌های اقتصادی میان شرکت‌ها و کمپانی‌های ایرانی و اروپایی مشغول بودم. حضور دوباره در ایران برای من مایه افتخار بود.

به گزارش ایسنا‌، در پایان این نشست خبری اکلیند کنت نویسنده سوئدی کتاب ایران از گذشته تاکنون یادآور شد: من پنج بار به تهران آمده‌ام و مقاله‌هایی نیز در رابطه با ایران و جنگ تحمیلی به نگارش درآورده‌ام بنابراین حضور من در این مناطق و آنچه در آن فعالیت قلمی داشته‌ام یک تقارن بوده است. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دخالت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در امور داخلی ایران اشتباهی از سوی آنان است و همین باعث شد یک فاجعه در 35 سال پیش رخ دهد. مداخله نظامی غرب در جنگ عراق علیه ایران یک اشتباه بزرگ بوده است.

وی خاطر نشان کرد: من با حضور در مناطق جنگی با واژه شهدا و شهید آشنا شدم و همین برایم مهم بود چرا که ما در گفت‌وگوهای زبانی خودمان این واژه را نداریم. از همین رو باید در رابطه با افرادی که جانشان را در جنگ از دست داده‌اند خوب فکر کنیم.

این نویسنده در پایان یادآور شد: بیشترین سوال‌هایی که از من در این سفر می‌شد‌، در رابطه با مذاکرات ایران و آمریکا بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: