کد خبر: ۶۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴

شهادت، مطالبه نهایی ۱۷۵ شهید غواص در عملیات‌های پایانی دفاع مقدس بود

به گزارش ستایش به نقل از ایکنا ، سردار خداداد ابراهیمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس ، در مراسم شب شعر «دریادلان» ویژه 175 غواص شهید که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، به بیان نکاتی راجع به کربلای 4 که این غواصان در آن شهید شده بودند، پرداخت و گفت: قبل از عملیات کربلای 4، دشمن در آن مقطع به دنبال این بود که منطقه فاو را از ما بگیرد.

 

 

 

آمادگی 300 گردان غواص جهت حفاظت از فاو و جزایر مجنون
وی با بیان اینکه ما در آن تقریباً آمادگی برای دفاع از فاوی که در عملیات والفجر 8 به دست آمده بود، داشتیم، افزود: 14 ماه بعد از عملیات والفجر 8 دشمن به دنبال جبران شکست مفتضحانه خود بود که ما نیز گمان می‌کردیم که دشمن برای جزایر مجنون و فاو نقشه کشیده بود و درصدد تصرف آن‌ها برآید، به همین دلیل 300 گردان غواص نیروی زمینی سپاه را آماده کردیم که فاو و جزایر مجنون را حفظ کنیم.
ابراهیمی ادامه داد: فضای سیاسی و نظامی آن مقطع به ما اجازه می‌داد تا عملیات کربلای 4 را انجام دهیم لذا تصمیم بر این شد تا قبل از اینکه دشمن درصدد تصرف این مناطق برآید ما پیش‌دستی کرده و قبل از حرکت دشمن این عملیات را انجام دهیم به همین دلیل لشکریان سپاه اسلام اعم از تیپ امام حسن(ع) و تیپ 33 المهدی در جنوب مستقر بودند و لشکر 19 فجر هم دفاع از جزایر مجنون را با 2 گردان بر عهده گرفت ضمن اینکه در فاو هم آماده اجرای عملیات کربلای 4 بود.

 

تشریح چگونگی اجرای عملیات کربلای 4
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه در آن زمان رزمندگان لشکر 19 فجر و تیپ 33 المهدی توانایی این را داشتند که در آن واحد تغییر موقعیت دهند، گفت: از 2 ماه قبل وارد خط شلمچه شدیم و لباس‌های خود را به‌شکل ارتشیان درآوردیم تا دشمن متوجه حضور سپاه در منطقه نشود.
وی با یادآوری اینکه لشکر 19 فجر در این عملیات تلاش احتیاط، تیپ 33 المهدی تلاش اصلی و تیپ امام حسن(ع) نیز به عنوان احتیاط وارد صحنه نبرد با دشمن شد، گفت: بعد از 2 ساعت وارد منطقه 5 ضلعی شدیم و غواصان ما با موفقیت توانستند به خاکریزی که از پیش تعیین شده بود، برسند به طوری که لشکر 19 فجر توانست در شرایط آب‌گرفتگی 17 ردیف موانع را توسط غواصان خود شناسایی کند به طوری که زمانی گزارش این شناسایی را به محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران اطلاع دادیم، در ابتدای امر باور نمی‌کرد.

کربلای 4 با حضور 60 گردان از سپاهیان اسلام انجام شد
ابراهیمی ابراز کرد: عملیات کربلای 4 با حضور تقریباً 60 گردان از لشکریان سپاه اسلام انجام شد و لشکر 19 فجر توانست به تمام اهداف از پیش تعیین شده خود برسد به طوری که ابتدا این لشکر حرکت کرده و سپس تیپ خرم‌آباد عبور کرد اما تیپ جناح راست از جمله 175 غواص شهید که جلوتر رفته بودند، اسیر شدند و دستان آن‌ها را بسته و به شهادت رساندند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس خاطرنشان کرد:‌ 2 ساعت بعد از آغاز عملیات کربلای 4 ما متوجه شدیم که دشمن آمادگی این عملیات را داشت، گفت:‌ شلمچه و مجنون نقاطی بودند که نیروهای ما می‌توانستند ظرف 2 ساعت خودشان را به فاو برسانند که این مسئله هم برای نیروهای خودی و هم نیروهای دشمن وجود داشت.

بسیاری از فرماندهان بزرگ استان فارس در کربلای 4 و 5 به شهادت رسیدند
وی با بیان اینکه ما نیمه‌های شب متوجه شدیم که یگان‌های دیگر موفق نبودند لذا یک شکست موقتی را پذیرفتیم و دستور عقب‌نشینی صادر شد،‌ گفت: بسیاری از فرماندهان بزرگ استان فارس نظیر شهید اسلامی‌نسب و کداخدا در این عملیات شهید شدند به طوری که جنازه آن‌ها به مدت 15 روز در منطقه 5 ضلعی باقی ماند و ما در عملیات کربلای 5 موفق شدیم تا وارد این منطقه شده و جنازه‌های آنان را به عقب بازگردانیم اما یک تعداد شهدای غواص از جمله 175 شهید اخیر در منطقه‌های مأموریتی کربلای 5 را ندیدیم که آن‌ها را عقب بازگردانیم.
ابراهیمی با تأکید بر اینکه عملیات کربلای 4 و 5 سرنوشت جنگ را تغییر می‌دادند یعنی هر نیرو و تلاشی که داشتیم باید در این عملیات‌ها به کار می‌گرفتیم، گفت: صدام مدعی بود که فاو و جزایر مجنون را از ما می‌گیرد لذا ما هم به دنبال دفاع از این مناطق بودیم.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با یادآوری اینکه ما 300 گردان رزم را برای آموزش‌های غواصی، سکان‌داری، سلاح و غیره آماده کرده بودیم، گفت:‌ دلیل اینکه زمین شلمچه را انتخاب کردیم، این بود که در این منطقه می‌توانستیم هم پدافند، هم دفاع داشته و هم بجنگیم چون محاسبات دشمن در این منطقه کمتر بود.
وی با اشاره به اینکه اگر کربلای 4 نبود، کربلای 5 هم به وجود نمی‌آمد، گفت: عملیات کربلای 4 که تمام شد صدامیان سربازان خود را به مرخصی فرستادند و لشکریان ما نیز خسته بودند به همین دلیل رژیم بعث هیچگاه گمان نمی‌کرد که بعد از 15 روز ما عملیات کربلای 5 را انجام دهیم.
ابراهیمی با اشاره به نقش لشکریان استان فارس گفت: در تمام کتاب‌های دوران دفاع مقدس و خاطرات فرماندهان و رزمندگان آن زمان نوشته شده است که لشکر 19 فجر بود که راه و معبر را برای عملیات کربلای 5 پیدا کرد به طوری که فرمانده کل سپاه نیز پیشنهاد این عملیات را پذیرفت.
وی بیان کرد: ما در کربلای 5 تمام لشکریان خود را از مجموعه و معبر شهدای کربلای 4 عبور دادیم و علت اینکه در عملیات کربلای 4 و 5 بیشترین فرماندهان استان فارس را از دست دادیم و آن‌ها به شهادت رسیدند این بود که سرنوشت جنگ در این عملیات‌ها مشخص می‌شد لذا آن‌ها می‌دانستند که اگر در این عملیات‌ها شهید نشوند، ممکن است دیگر شهادتی در کار نباشد.

در این مراسم قریب 15 شاعر آئینی فارس از قبیل صدرا ذوالریاستین، هاشم کرونی، احد ده‌بزرگی، پروانه نجاتی، فاطمه فاضلی، محمود عالیشوندی، هادی فردوسی و غیره به شعرخوانی خود درباره شهدای غواص پرداختند.

منبع:ستایش فارس
نام:
ایمیل:
* نظر: