کد خبر: ۶۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
«هوای اسارت» عنوان مجموعه خاطرات آزادگان سرافراز استان فارس از ایام اسارت در اسارتگاه های رژیم بعث عراق می باشد که در سال ۱۳۷۲ در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسیده است .

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آزادگان، دفتر ادبیات و هنر مقاومت به منظور پاسداشت یاد و خاطره ی آزادگان صبور و مقاوم و حماسه آفرینی های آنان در عراق اقدام به گردآوری تهیه و تدوین خاطرات این عزیزان و انتشار آن ها در یک مجموعه تحت عنوان «خاطرات آزادگان» کرده است.


«هوای اسارت» بیست و سومین مجلد از این مجموعه می باشد که توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت به زیور طبع آراسته شده است.

در این کتاب جمعی از آزادگان استان فارس خاطرات خود از سال ها حبس در زندان ها و بازداشتگاه های مختلف عراق، بازگو کرده اند.

«هوای اسارت» مشتمل بر ۴۸ خاطره ی کوتاه و بلند از دوران اسارت است. هر یک از این خاطره ها ذیل عنوانی خاص به صورت مستقل و جدا از هم ساماندهی و ارائه شده است.

این خاطرات به همت حجت ایروانی تهیه و تنظیم شده است.
دنیایی که آزادگان استان فارس از اسارت ترسیم کرده اند، دنیایی است از شکنجه ها، آزارها و اذیت های جسمی و روحی و فقدان کمترین امکانات. در این دنیا خبری از انسانیت در نزد دشمن نیست و آنان در نهایت رذالت و پستی و درنده خویی با اسرای ایرانی برخورد می کنند.

اما در همین دنیا جلوه هایی زیبایی از ایثار و اخلاص و فداکاری از خودگذشتگی، صمیمیت و همدلی و... نیز دیده می شود که فرزندان دربند خمینی کبیر خالق آن هستند. استقامت و ایستادگی اسیران مظلوم ایرانی در برابر بی دادگری های دشمنان بعثی روی دیگری از دنیای اسارت است که آزادگان تلاش کرده اند گوشه هایی از آنان را به مخاطب نشان دهند.

«هوای اسارت» تصویری کلی از زندگی اسیران ایرانی در اسارت است که مسیر پرفراز و نشیب اسارت و حوادث و وقایع رخداده با زبانی ساده و روان نگاشته شده است.

هدف از این کتاب تشریح اوضاع رنج آور و دردناک اسرای ایرانی در اردوگاه ها و زندان های عراق و به ویژه رفتارهای ددمنشانه دژخیمان بعثی در ایام اسارت بوده است.

آزادگان در خاطرات شان فضای خفقان آور اردوگاه ها و زندان ها، محرومیت ها و محدودیت ها و اعمال وحشیانه ی مزدوران بعثی و نحوه ی استقامت و پایداری اسرای در بند و مظلوم ایرانی را به خوبی و روشنی ترسیم می کنند. آنان بازگو کننده ی حوادث و وقایع مهم اسارت هستند.

منبع:کتابخانه تخصصی ادبیات

نام:
ایمیل:
* نظر: