کد خبر: ۶۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
یک پایان‌نامه با بررسی عملیات‌های انجام شده در دفاع مقدس نقش پررنگ استان اصفهان در جنگ تحمیلی را بررسی کرد.

یک پایان‌نامه با بررسی عملیات‌های انجام شده در دفاع مقدس نقش پررنگ استان اصفهان در جنگ تحمیلی را بررسی کرد.

به گزارش برگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، این پایان‌نامه با عنوان"تبیین نقش مردم اصفهان در دوران هشت سال دفاع مقدس" که توسط صفورا سلیمانی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخ دانشگاه اصفهان ارائه شد به این اشاره می‌کند که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران علاوه بر نقش پررنگ لشکر 14 امام حسین (ع) سپاه به ویژه در عملیات والفجر 8، توپخانه‌های گروه 44 و 22 ارتش اصفهان نیز با آتش دقیق خود نقش بسزایی به عنوان پشتیبان ایفا کردند.

اصفهان بعد از تهران تنها استانی است که با دو لشکر از سپاه (لشکر 14 امام حسین (ع) و لشکر نجف اشرف) در عرصه جنگ حضور یافت. به لحاظ آمار شهدا نیز از میان 213 هزار شهید، 23 هزار شهید به استان اصفهان اختصاص دارد و از این لحاظ اصفهان رتبه اول را به لحاظ جمعیتی به خود اختصاص داده است.

حضور نیروهای رزمی از اصفهان در تمام عملیات‌ها چشمگیر بوده است، چنانکه در عملیات محرم از 1250 شهید، 750 شهید از اصفهان است.

عملیات والفجر 8 که به واسطه آن و با تصرف فاو، عراق از کشوری بحری به کشوری بری تبدیل شد و امکان صادرات نفت را از دست داد، از بزرگ‌ترین دستاوردهای جنگ تحمیلی به شمار می‌آید.

همچنین در عملیات صاحب‌الزمان (عج) که در دل عملیات والفجر 8 انجام شد نیز نقش پررنگ نیروهای رزمی اصفهان در نیروهای سپاه و ارتش شامل واحدهای توپخانه و هوانیروز و پایگاه هشتم شکاری که نقش مهمی در پشتیبانی و کمک به مجروحان ایفا کردند بسیار برجسته بوده است.

این پایان‌نامه با راهنمایی علی‌اکبر کجباف و با مشاوره فریدون اللهیاری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان دفاع شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: