کد خبر: ۷۰۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
در سال 1359 وقایع ناگوار زیادی برای سوسنگرد رقم خورد که در ادامه روزشمار این شهر را در روزهای آغازین جنگ بخوانید.
به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، در سال 1359 وقایع ناگوار زیادی برای سوسنگرد رقم خورد که در ادامه روزشمار این شهر را در روزهای آغازین جنگ بخوانید.


4 مهر 1359

ژاندامری سوسنگرد اعلام کرد «نیروهای پاسگاه حقیریه مجبور به عقب نشینی شده‌اند.»

5 مهر 1359

نیروهای عراقی به طرف سوسنگرد حرکت کردند و سعی در تصرف پادگان حمیدیه داشتند. در پی تخریب پل بستان توسط نیروهای ایرانی، عراقی‌ها دوباره پل زدند و به 7 کیلومتری سوسنگرد رسیدند. آخرین وضعیتی که شب هنگام از این جبهه اعلام شد این بود که نیروهای دشمن تا 4 کیلومتر بالاتر از روستای هوفل رسیدن و توپخانه و پشتیبانی آن‌ها در روستای فنیخی مستقر شد.

6 مهر 1359

در محور سوسنگرد طبق اعلام استانداری خوزستان نیروهای دشمن روز گذشته از طریق سبحانیه به رودخانه‌ی کرخه نزدیک شده، قصد ساختن پل ورود به سوسنگرد را داشتند که با تلاش نیروی هوایی ارتش عقب رانده شدند.

از بعد از ظهر وضعیت محور و شهر سوسنگرد وخیم‌تر شد. ژاندارمری امروز اعلام کرد نیروهای متجاوز به سوسنگرد وارد شده‌اند و رزم تن به تن با نیروهای خودی در جریان است و ارتباط رادیویی قطع شد.

آخرین خبر از سپاه اهواز حاکی است، مردم سوسنگرد را تخلیه کردند و اطراف آن را نیروهای خودی محاصره کردند. ارتش عراق رودخانه را دور زده و با عبور از آن به طرف اهواز در حرکت است. اهواز نزدیک به حاصره است.

7 مهر 1359

دشمن با اجرای آتش سنگین در شهر سوسنگرد و حومه‌ی آن موفق شد یا نصب پل بر روی رودخانه‌ی کرخه وارد سوسنگرد شود و حدود 10 کیلومتری پیشروی کرده تانک‌های خود را مستقر کند.

بخش دیگری از ارتش عراق به سمت حمید به پیشروی کرده و روی منطقه اجرای آتش می‌کند، مردم غیرنظامی دسته دسته فرار می‌کنند.

8 مهر 1359

شهر از سکنه خالی شده و نیروهای خلق غرب به سلاح مجهز شده‌اد. دشمن ارتفاعات الله‌اکبر را تصرف کرده و در آن‌جا متوقف شده است. آنها در حال پیشروی به سمت حمیدیه‌اند و توپخانه‌ی ارتش عراق در کوت سید نعیم مستقر شده است، 40 نفر از برادر سپاه و بسیج همچنان مقاومت می‌کنند.

9 مهر 1359

در محور اهواز – حمیدیه – سوسنگرد، نیروهای خودی به دشمن هجوم برده و آنها را مجبور به عقب نشینی کردند.

10 مهر 1359

نیروهای خودی یک بار دیگر در محور کوت سید نعیم به دشمن حمله کردند و دشمن با تلفات زیاد عقب نشینی کرد. سوسنگرد مقارن با ظهر امروز آزاد شد.

11 مهر 1359

در پی عقب نشینی نیروهای عراق از سوسنگرد، نیروهای زرهی باقیمانده قصد داشتند خود را به جبهه‌ی دهلران برسانند. حدود 60 تانک دشمن از عصر امروز به سمت سوسنگرد در کرخه پیشروی کردند.

12 مهر 1359

عراقی‌ها تا منطقه سابله عقب نشینی کردند و از آنجا روی بستان آتش ریختند. دشمن در تپه‌های الله اکبر مستقر شد. جاده‌ی هویزه – سوسنگرد به محاصره دشمن درآمد.

13 مهر 1359

وضعیت سوسنگرد عادی و تحت کنترل است. نیروهای دشمن در جنگل تقاطع حمیدیه مستقر و به طرف حمیدیه، شیشه و پادگان سد کرخه تیراندازی کردند.

18 مهر 1359

30 تانک عراقی با پشتیبانی آتش شدید توپخانه در کنار رودخانه‌ی کرخه از بستان به طرف سوسنگرد پیشروی می‌کردند.

یک میگ عراقی در جاده‌ی سوسنگرد – بستان – سقوط کرد و خلبانش به اسارت نیروهای ایرانی درآمد.

20 مهر 1359

در محور بستان – سوسنگرد، توان نیروهای دشمن که از مرز سابله وارد شده بودند حدود 50 دستگاه تانک و 40 خودرو بود. ستونی از نیروهای دشمن از روستای فنیخی عبور کردند و در فاصله 8 کیلومتری تپه‌های شنی مستقر شدند.

21 مهر 1359

از اوایل صبح امروز سوسنگرد از دو طرف زیر آتش سنگین دشمن قرار گرفت. پیشروی تانک‌ها به سمت سوسنگرد ادامه داشت. نیروهای پیاده‌ی دشمن وارد سوسنگرد شدند و جنگ به صورت تن به تن درآمد.

24 مهر 1359

سوسنگرد از نظر آذوقه و موادغذایی در مضیقه‌ی شدید قرار داشت. دشمن بین سوسنگرد و بستان در روستای فنیخی واقع در پشت رودخانه مستقر شدند.

26 مهر 1359

توپخانه‌ی ارتش عراق که در حمودی مستقر بود، سوسنگرد را زیر آتش گرفت. ارتش زرهی و پیاده نظام عراق در فاصله‌ی بستان و سوسنگرد مستقر شده بود.

27 مهر 1359

نیروهای زرهی عراق به سوی جاده‌ی سوسنگرد – اهواز حرکت کردند تا این جاده را مسدود کنند، بعد از آن به سوی سوسنگرد هجوم بردند که با مقاومت نیروها خودی مجبور به عقب نشینی شدند.

28 مهر 1359

دشمن تا روستای دهلاویه (8 کیلومتری سوسنگرد) پیشروی کرده است. دشمن قصد دارد با تصرف سوسنگرد نیروهای خود را به طرف اهواز حرکت دهد.

نیروهای خودی در دامنه‌ی ارتفاعات الله اکبر به نیروهای عراقی حمله و از ادامه‌ی پیشروی آنها جلوگیری کردند.

30 مهر 1359

نیروهای عراقی تا سبحانیه پیشروی و توپخانه‌ی خود را در ارتفاعات الله اکبر مستقر کرده است.

آنها تا چند کیلومتری سوسنگرد را تصرف کرده‌اند.

3 آبان 1359

نیروهای دشمن تا بلندی‌های الله اکبر رسیدند. گزارش‌ها خبر از عقب نشینی نیروهای دشمن از فنیخی و سعدیه به طرف بستان می‌دهد.

8 آبان 1359

30 تانک از لشکر زرهی عراق در سابله مستقر شدند.

8 آبان 1359

بر اثر آتش توپخانه‌ای نیروهای خودی در کرخه کور، دشمن وادار به عقب نشینی شد و تعداد قابل توجهی از نیروهای بعثی به هلاکت رسیدند.

9 آبان 1359

نیروهای دشمن زیر آتش شدید توپخانه‌ی ارتش ایران قرار گرفتند و چهارده تانک و نفربر و چهل و پنج خودروی سواری آن‌ها منهدم شد و آسیب دید.

10 آبان 1359

وضعیت سوسنگرد عادی است و مردمی که از شهر رفته بودند در حال حاضر بازگشته‌اند و زندگی عادی خود را از سر گرفته‌اند، دشمن تا 23 کیلومتری سوسنگرد عقب نشینی کرده است.

15 آبان 1359

دشمن از دو جناح شرق و غرب به کمک تجهیزات ونیروهای پیاده¬ی خود قصد نزدیک شدن به سوسنگرد را دارد ولی مقاومت نیروهای خودی مانع پیشروی دشمن شده است.

دشمن باز زیر آتش قراردادن جاده ی اهواز- سوسنگرد از هرگونهآمد و شد جلوگیری می کند.

18 آبان 1359

دشمن از دو طرف رودخانه ی کرخه و سابله به طرف سوسنگرد حرکت کرد اما با مقاومت شدید نیروهای خودی مواجه شد.

19 آبان 1359

نیروهای پیاده ی دشمن با کمک 20 تانک ون فربر از طرف سابله هجوم تازه ای را آغاز کردند که با مقاومت شدید نیروهای خودی در روستای دهلاویه مواجه شدند و با تحمل خسارت های فراوان عقب نشستند.

20 آبان 1359

ارتش عراق نیروهایش را در این منطقه تقویت و تجهیز کرد. تلاش دشمن برای پیشروی به سمت سوسنگرد با مقاومت نیروهای خودی به خصوص در دهلاویه بی نتیجه ماند.

21 آبان 1359

ارتش عراق از پیشروی زمینی به سوسنگرد دست کشید و مناطق مسکونی این شهر را گلوله باران کرد.

22 آبان 1359

نیروهای عراقی فعالیت خود را بیش‌تر کرده‌اند. نیروهای پیاده‌ی دشمن با پشتیبانی تانک و نفربر به سمت سوسنگرد هجوم بردند و با مقاومت نیروهای خودی مواجه شده، مجبور به عقب¬نشینی شدند.

23 آبان 1359

از اولین ساعات امروز عراق با آتش سنگین توپخانه و بمباران هوایی، سوسنگرد را در هم کوبید. دشمن علی رغم مقاومت نیروهای خودی، به جاده‌ی سوسنگرد اهواز رسید. سوسنگرد از همه طرف در محاصره‌ی دشمن درآمده‌ است. سوسنگرد در خطر سقوط است.

24 آبان 1359

ارتش عراق به هفت کیلومتری سوسنگرد رسید و مقاومت نیروهای ایرانی بی نتیجه ماند. این شهر از هویزه، حمیدیه و بلندهای الله‌اکبر بمباران می‌شود. تعداد بسیاری از نیروهای خودی زخمی و یا شهید شده‌اند. شهر توانایی مقاومت در مقابل ارتش عراق را ندارد.

25 آبان 1359

نیروهای دشمن پس از بمباران شهر، اولین حمله‌ی خود به شهر را در ساعات آغازین صبح شروع کرده و خیابان به خیابان پیشروی می‌کند. نبرد تن‌به‌تن میان نیروهای خودی و نیروهای دشمن ادامه دارد. تانک های دشمن اطراف سوسنگرد را به طور کامل محاصره کردند.

26 آبان 1359

در غرب شهر نیروهای ایرانی وعراقی تن‌به‌تن با هم می‌جنگید و حمله‌ی گسترده‌ی دشمن از هر چهار طرف به سوسنگرد ادامه دارد. نیروهای ایرانی پشتیبانی برای شکستن حصر سوسنگرد را از صبح امروز آغاز کردند. با آتش سنگین توپخانه و هلی‌کوپترهای هوانیروز، حلقه‌ی محاصره شکسته شد و نیروهای دشمن عقب نشینی کردند.

27 آبان 1359

دشمن از طرف جنوب سوسنگرد ده کیلومتر واز غرب آن دو کیلومتر عقب‌نشینی کرد.

28 آبان 1359

دشمن به مواضع سابق خود در روستاهای فنیخی، سابله و آلبوحمادی عقب‌نشینی کرد و سوسنگرد را هدف حملات توپخانه و تانک‌های خود قرار داد.

2 آذر 1359

دشمن با تدارکات سنگینی حمله ی مجددی را از دو محور در جبهه‌ی سوسنگرد آغاز کرد.

3 آذر 1359

شهر زیر آتش سنگین توپخانه ای ارتش عراق قرار گرفت و حدود 25 تانک و نفربر عراقی در غرب روستای دهلاویه موضع گرفتند.

4آذر 1359

تلاش دشمن برای تصرف جاده ی سوسنگرد- حمیدیه- اهواز با مقاومت نیروهای خودی شکست خورد. اما به تقویت مواضع خود در ارتفاعات الله‌اکبر پرداخت.

5 آذر 1359

بمباران شدید نیروهای عراقی موجب ویرانی پل سابله و قطع ارتباط شرق و غرب سوسنگرد شد.

6 آذر 1359

دشمن در سمت غربی شهر نیروهای خود را از سابله به دهلاویه جلو کشید و ادوات زرهی خود را در این شهر مستقر کرد.

10 آذر 1359

عراق عده‌ای از نیروهای مستقر در غرب اهواز را برای تقویت قوایش در جنوب شرقی سوسنگرد راهی این شهر کرد.

16 آذر 1359

دشمن نیروهایش را در اطراف سوسنگرد تقویت کرد و قصد حمله‌ی تازه‌ای به این شهر از جانب بلندی‌های الله‌اکبر و شمال کرخه دارد.

18 آذر 1359

طی سه عملیات، سپاه، در سوسنگرد عده ی زیادی از نیروهای دشمن را ازبین برد.

22 آذر 1359

دشمن ضمن تقویت مواضع اشغالی در غرب سوسنگرد، مشغول تحکیم نیروهایش در غرب و جنوب شرقی سوسنگرد است.

23 آذر 1359

نیروهای عراق مانع پیشروی تانک های خودی به سمت سوسنگرد شدند. 30 تانک دشمن در جنوب سوسنگرد مستقر شدند.

29 آذر 1359

حمله‌ی توپخانه های ارتش عراق به سوسنگرد ادامه دارد.

30 آذر 1359

دشمن از مواضع خود برای تدارک حمله ای به هویزه، عقب نشینی کرد و ضمن این عقب نشینی نیروهایش را تقویت کرد.

3 دی 1359

دشمن بر تجهیزات خود در جنوب شرقی سوسنگرد افزود.

7 دی 1359

سپاه طی یک شبیخون در غرب سوسنگرد، خساراتی به نیروهای دشمن وارد کرد.

8 دی 1359

سوسنگرد با آتش سنگین توپخانه ی دشمن به شدت کوبیده شد. نیروهای عراقی از غرب سوسنگرد عقب نشینی کرده و در پشت بستان مستقر شد.

19 دی 1359

درگیری شدیدی بین نیروهای سپاه ونیروهای عراقی در جنوب غربی سوسنگرد بر قرار شد. نیروهای خودی مانع احداث پل توسط دشمن روی رودخانه نیسان شدند.

21 دی 1359

نیروهای دشمن جاده‌ی سوسنگرد هویزه را زیر گلوله‌ی مستقیم تانک قرار دادند و امکان هر گونه ترددی را از نیروهای خودی گرفتند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: