کد خبر: ۷۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
غواص ها در آب، پناهگاهی نداشتند و آتش سنگین دشمن مداوم فرو می بارید. تلفات غواص ها به نسبت زیاد بود. دشمن هوشیار شده بود و حدود نیم ساعت تا یک ساعت طول کشید تا خط شکسته شد.

به گزارش ستاد حفظ آثار سرداران و 15 هراز شهید فارس ، سردار مجتبی مینایی فرد جزئیات عملیات کربلای پنج را روایت می کند.


جانفشانی های لشکر 19 فجر در عملیات کربلای 5 +تصاویر

19دی ماه سال 65 بود، در این تاریخ غروب ماه ساعت دو پیش بینی می شد و قرار بود عملیات هم در همان ساعت شروع شود اما به علت اینکه زمان برای صبح کم بود و از طرفی عملیات هم لو رفته بود، بنابراین در ساعت یک و در زیر نور ماه و با رمز یا زهرا(س) عملیات آغاز شد.

غواصان از محور عبور کردند و هنگامی که نیروهای ما بین موانع بودند لشکر 31 عاشورا و لشکر25 کربلا با دشمن درگیر شدند. نیروهای لشکر به فاصله 30 الی 40 متر مانده به دشمن و با وجود اینکه هنوز چند ردیف موانع باز نشده بود وارد درگیری شدند و با فشار خط را شکستند.

جانفشانی های لشکر 19 فجر در عملیات کربلای 5 +تصاویر

غواصان گردان حضرت رسول(ص) و گردان امام حسین(ع) به دشمن هجوم بردند. نیروهای برادر اسدالله سمندر (مسئول محور اطلاعات)به نوک خط دشمن حمله می کردند و نیروهای تخریب به فرماندهی برادر نصرالله کتویی زاده کار پاک سازی دژ را شروع کردند.

غواص ها در آب، پناهگاهی نداشتند و آتش سنگین دشمن مداوم فرو می بارید. تلفات غواص ها به نسبت زیاد بود. دشمن هوشیار شده بود و حدود نیم ساعت تا یک ساعت طول کشید تا خط شکسته شد و برادر مرتضی روزی طلب در حالی که تیر به صورتش خورده بود و در دام موانع دشمن افتاده بود و با بی سیم از قائم مقام لشکر تقاضا می کرد که سریعتر قایق ها را عبور دهند. چون اسکله لشکر در کربلای 4 نیز در همین محل بود لذا آتش سنگین روی آن نواخته می شد به طوری که نیمی از اسکله منهدم و تعداد زیادی تلفات به جا گذاشته شد.

جانفشانی های لشکر 19 فجر در عملیات کربلای 5 +تصاویر

بعد از اینکه خبر شکسته شدن خط مخابره شد،گردان امام مهدی(عج) به فرماندهی برادر علی قنبر زادگان به طرف خط حرکت کرد و هر سه گروهان این گردان با قایق ترابری شدند. در جریان شکسته شدن خط برادر سید محمدکدخدا فرمانده گردان امام حسین(ع) وبرادر امان الله عباسی فرمانده گردان امام مهدی(عج) به شهادت رسیدند.

نماینده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح افزود هنگامی که گردان امام مهدی(عج) در خط دشمن پیاده شد به علت اینکه تنها 200 الی 300 متر از خط تصرف شده بود و ازدحام زیادی به چشم می خورد و سمت راست لشکر هم که طبق نقشه عملیات قرار بود لشکر31 عاشورا باشد معبرشان باز نشده بود، گروهان ناصر ورامینی به سمت راست جهت تامین رفت و بقیه شروع به پاکسازی و پیشروی نمودند وپس از مدتی گردان امام مهدی(عج) خط دوم را تصرف کرد که بلافاصله بولدوزرها راه افتاده و دژ دشمن را خراب و جاده را باز کردند. قائم مقام لشکر ضمن تماس با قرارگاه، خبر باز شدن جاده را به برادران رشید و محسن رضایی اعلام نمود که در کمال تعجب قرار شد برادر فتح الله جعفری مسئول زرهی قرارگاه خاتم الانبیا(ع) بعد از رویت جاده تانکهای تیپ 72محرم به فرماندهی برادر سرخیلی را وارد پنج ضلعی نماید.

جانفشانی های لشکر 19 فجر در عملیات کربلای 5 +تصاویر

دستگاه های مهندسی در حین باز کردن جاده تمام سنگرهای دشمن را خراب کردند. اولین دستگاه هایی که وارد پنج ضلعی شد خشایارهای لشکر بود که توسط آنها مهمات و آذوقه به جلو برده شد.

به دنبال گردان امام مهدی(عج) گردان امام حسن(ع) به فرماندهی برادر مسعود فتوت به وسیله خشایارها ترابری شدند و لشکر زرهی به استعداد یک گروهان نفربر(10 دستگاه ) کار انتقال گردان امام حسن(ع) را تا پشت کمین ها انجام داده و گردان امام حسن (ع) کار پاکسازی داخل کانال ها و سنگرها را به عهده گرفت و پس از رسیدن به دژ دوم دشمن، ماموریت گردان امام مهدی(عج) را ادامه داد و تا صبح به نبرد  با دشمن پرداختند و پس از سقوط مقر دشمن، ادوات و خمپاره های 82 و 122 میلی متری دشمن و اولین پاتک عراق که با پانزده تانک انجام گرفت را دفع کردند.

بعد از اینکه چهار گردان لشکر 19 فجر وارد معرکه شد، لشکر 10 سیدالشهدا از این لشکر عبور کرد و از روی دژ وارد پنج ضلعی شد.

ادامه دارد...
/224224
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: