کد خبر: ۷۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸
آئین پاسداشت مقام شامخ شهدای هنرمند «مجید حدادعادل»، «احمدرضا احدی»، «علیرضا شاهی»، «احمد زارعی»، «شهید جعفربیگلو» و «یوسف ملک‌شامران» در مراسم«ترنم پرواز» در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، شب گذشته درسالن سوره حوزه هنری میزبان اهالی ادب و هنر و همچنین خانواده شهدا بود که برای پاسداشت شان و مقام والای شعرا و نویسندگان شهید، در کنگره تخصصی شعر و ادبیات کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند به نام «ترنم پرواز» دور هم گرد آمده بودند.

روزگاری که نبض احساس ما دقیق نمی‌زند، شاعرانگی نیاز دارد

شهید مجید حداد عادل از شاعران شهیدی بود که در مراسم «ترنم پرواز» از مقام شامخ او تجلیل شد. شهاب‌الدین حداد عادل فرزند این شهید که برای دریافت لوح تقدیر به روی سن آمد درباره پدرش گفت: اگر تجلیل از یک شاعر شهید از این نظر مغتنم است که لااقل بدانیم شهدا تک‌بعدی نبودند.

وی ادامه داد: همچنین باید در مراسم تقدیر از شاعران شهید دریابیم که نگاه شاعرانه به زندگی، نگاهی دقیق و موشکافانه و عمیق است که همه ما در این دوران نیازنمند آن هستیم.

فزرند شهید مجید حداد عادل اظهار کرد: در دوران بدون ردیف و قافیه ما و در روزگاری که نبض احساس ما دقیق نمی‌زند، شاید درک شاعرانگی شهدا بتواند برای ما کارساز و مثمر ثمر باشد.

شهاب الدین حداد عادل گفت: مقام معظم رهبری که خیلی خوب شعر را می‌شناسند درباره شهید مجید حداد عادل فرمودند که اگر بخواهم این شهید را توصیف کنم شاید این مصراع از صفای اصفهانی بهترین توصیف برای او باشد که: «قطره ناچکیده را مانم».

وی در پایان سخنانش گفت: این شاعران شهید خیلی خوب زندگی را شناختند و از آن بهره بردند، به گونه‌ای که من با سی و هفت سال سن وقتی به زندگی آن‌ها نگاه می‌کنم فکر می‌کنم زندگی‌ام را به بطالت گذرانده‌ام.

شهاب الدین حداد عادل سپس شعری از پدر شهیدش و بعد از آن غزلی از سروده‌های خودش را برای حاضران قرائت کرد.

شهید احدی؛ نماد ولایت‌مداری

در بخش بعدی ضمن معرفی شهید هنرمند احمدرضا احدی که در بخش نثر ادبی «ترنم پرواز» تجلیل شد، برادر او محمدرضا احدی متن ادبی‌ای از کتاب «حرمان هور» متعلق به احمدرضا احدی را قرائت کرد و سپس درباره برادر شهیدش گفت: من کل کتاب احمدرضا احدی را از حفظ هستم ولی هنوز هم وقتی بخش‌هایی از آن را می‌خوانم کنترل احساسم را از دست می‌دهم و منقلب می‌شوم؛ شاید دلیل آن این باشد که من فرزند کوچک خانواده بودم و وقتی احمدرضا یادداشت‌هایش را می‌نوشت همیشه کنجکاوی می‌کردم تا ببینم او چه می‌نویسد. امروز که آن نوشته‌ها را می‌خوانم منقلب می‌شوم.

محمدرضا احدی با بیان اینکه شهید احدی در سال 64 رتبه یک کنکور سراسری در رشته پزشکی را کسب کرد، افزود: یکی از وجوه متمایز این شهید قلم توانای او بود. همچنین او انسانی چندوجهی بود که کمتر می‌توان مانند او را یافت.

وی ادامه داد: در طول تحصیلش مجموعا فقط سه ترم را در سر کلاس بود و بیشتر به جبهه می‌رفت اما در مراسمی که در دانشگاه شهید بهشتی برای او برگزار کردند استادانش می‌گفتند ما نفهمیدم که او چگونه و با کدام کدام وقت خالی درس می‌خواند که هرگاه امتحانی می‌گرفتیم همیشه بالاترین نمره را از آن خود می‌کرد.

برادر شهید احدی گفت: نوشته‌های شهید احمدی در سه دفتر در کتاب «حرمان هور» منتشر شد که در بیش از 20 جشنواره جایزه بهترین کتاب دفاع مقدس را از آن خود کرد.

وی تاکید کرد: وقتی در جبهه به احمدرضا گفته بودند تا با این استعدادت باید برگردی و درست را بخوانی، چون ممکن است روزی وزیر بهداشت این کشور بشوی، او پاسخ داده بود که امام گفته امروز حضور در جبهه‌ها بالاترین اولویت است. به خاطر نگاهش هم شاید آن وصیتنامه را نوشته که کوتاه‌ترین وصیتنامه شهداست با این جمله: «فقط نگذارید حرف امام بر زمین بماند، همین!»

محمدرضا احمدی در پایان گفت: این اوج ولایتمداری یک شخص را نشان می‌دهد و ما نباید برای ولایت‌مداری جای دیگری را بگردیم، همینجا می‌توان ولایتمداری را به بهترین شیوه آموخت. امروز همه ما برادارن شهدا هستیم و باید پیرو راه آنان باشیم.

در ادامه مراسم از مقام شامخ شهدای هنرمند دیگری از جمله «علیرضا شاهی»، «شهید جعفربیگلو» و «یوسف ملک‌شامران» تجلیل شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: