کد خبر: ۸۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
شهید سپهبد علی صیاد شیرازی ضمن ایجاد وحدت بین قوای مسلح کشور، در عملیات‌های ثامن‌الائمه(ع)، طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، مرصاد و بسیاری عملیات‌های دیگر نقشی اساسی ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در سال 1323 در شهرستان درگز در استان خراسان دیده به جهان گشود. او پس اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستان وارد دانشکده افسری و در سال 1346 موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از آن دانشکده شد.

وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به مدت چند سال در بخش‌های مختلف ارتش حضور داشته و به‌ویژه در جبهه‌های غرب کشور به پاسداری از تمامیت ارضی کشور در برابر تهدیدات پرداخت.

صیاد پس از گذراندن یک دوره تخصصی توپخانه در آمریکا با درجه ستوان یکم و سِمت استادی در مرکز آموزش توپخانه اصفهان به تدریس پرداخت و در همان شرایط به‌عنوان عنصری حزب‌اللهی در جهت سازماندهی نظامیان انقلابی، فعالیت خود را آغاز کرد. تلاش‌های وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ساماندهی ارتش و ساختار نیروهای مسلح متجلی شد.

از مهم‌ترین اقدامات او پس از انقلاب و برپایی غائله کردستان می‌توان به تهیه طرح‌های عملیاتی منجر به شکستن حصر سندج و پادگان‌های مریوان بانه و سقز اشاره کرد. پس از تحقق و اجرای موفق این طرح‌ها شهید صیاد شیرازی با دو درجه ارتقا با درجه سرهنگ تمامی به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد. وی در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری بنی صدر به دلیل برخورداری از روحیه انقلابی و مقابله با خیانت‌های او از این سمت عزل شد و پس از آن تا عزل بنی صدر به دعوت شهید کلاهدوز در ستاد مرکزی سپاه پاسداران به خدمت پرداخت. او بعد از خلع بنی صدر برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه در آن دوران قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه‌اندازی کرد و به‌عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول فعالیت شد.

در مهرماه 1360 به پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع توسط امام خمینی(ره) به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد. او در این منصب، فرماندهی نیروهای ارتش اسلام در عملیات‌های پیروزمندانه ثامن‌الائمه(ع)، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را بر عهده داشت.

وی در 23 تیر 1365 با حکم حضرت امام خمینی(ره) به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد و همچنین در سال 1366 با حکم حضرت امام به درجه سرتیپی نائل شد. آن شهید والامقام در مهر 1368 به درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا به سمت معاونت بازرسی ستاد و در شهریور 1372 به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.

شهید صیاد شیرازی در 16 فروردین 1378 همزمان با عید غدیر با حکم فرماندهی کل قوا به درجه سرلشکری نائل آمد. نقش او در ایجاد وحدت بین قوای مسلح کشور و نیروهای توانمند دفاعی و مهار دشمن و حفظ تمامیت ارضی کشور و فتح جبهه‌های حق علیه باطل در عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت المقدس و دیگر عملیات‌های پیروزمند تا مرصاد و دفاع از حدود و ثغور مرزهای میهن عزیزمان بر کسی پوشیده نیست.

آری دشمن زبون چنین عنصر برجسته و موثر و سرمایه عظیم را از امت اسلام گرفت و نظام اسلامی را از گرمای وجود خاکی اش بی بهره ساخت و کوردلان شب‌پرست و خناسان روزگار و پس‌مانده‌های زخم‌خورده مرصاد در صبح روز 21 فروردین 78 فاتح بزرگ فتح‌المبین و بیت‌المقدس را آماج تیرهای کینه خود قرار دادند و قامت استوار امیر ارتش اسلام را به خاک افکندند. روح بلند و سرافرازش به آسمان‌ها پر کشید و به آرزوی دیرینه خویش که همانا شهادت در راه معبود و وصال معشوق بود، نائل شد. بوسه تپنده رهبر معظم انقلاب بر تابوت حامل پیکر مطهرش اوج تجلیل از مقام شامخ این شهید عاشق و سردار عشق است.

* بخشی از وصیتنامه شهید صیاد شیرازی

"... خداوندا! این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت، اسلامت، نظامت و ولایتت قرار دادی. خدایا! تو خود می دانی که همواره آماده بوده ام آنچه را که تو خود به من دادی در راه عشقی که به راهت دارم، نثار کنم. اگر این نبود آن هم خواست تو بود. پروردگارا رفتن در دست تو است؛ من نمی دانم چه موقع خواهم رفت، ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و آن قدر با دشمنان قسم خورده ات بجنگم تا به فیض شهادت برسم..."

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: