آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
یادبود شهادت هموطنان ایرانی توسط آمریکا
ناو وینسنس که خود را به نزدیکترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا ویل راجرز، موشک استاندارد را به سوی پرواز 655 شلیک کرد و ناگهان ساعت 10:22هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شد و به پهنه آ‌بهای نیلگون خلیج فارس فرو افتاد.

به گزارش تنویر یکی از نمونه‌های آشکار جنایت‌های آمریکا در تاریخ کشورمان، واقعه 12 تیر ماه 1367 است که در این حادثه هواپیمای مسافربری ایرباس بر روی آب‌های خلیج فارس با 290 مسافر مورد هجوم موشک آمریکا قرار گرفت و پیکرهای تمام مسافران آب‌های نیلگون خلیج فارس را به سرخی نشاند.

به گزارش فارس هواپیمای ایرباس- 300 متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی در تاریخ 10 اردیبهشت 1361 به کشورمان تحویل داده شده بود و تا 12 تیر 1367 یازده هزار و 497 ساعت پرواز داشت؛ طبق برنامه پیش‌بینی شده، قرار بود این هواپیما با شماره پرواز 655 ، با 290 سرنشین، شامل 156 مرد، 53 زن، 57 کودک دو تا دوازده ساله، 8 کودک زیر دو سال، 42 نفر با ملیت‌های یوگسلاو، پاکستانی، هندی، عرب و 16 خدمه پروازی در ساعت 10 صبح به مقصد «دُبی» پرواز کند.

* دوازدهم تیر ماه 1367، ساعت 9 صبح

تعدادی از قایق‌های تندرو سپاه پاسداران که برای انجام یک مأموریت نظامی به منطقه جنوب جزیره قشم اعزام شده بودند، با تهاجم نیروهای آمریکایی مواجه می‌شوند. رزمندگان دریادل اسلام بلافاصله به مقابله با نیروهای آمریکایی مستقر در ناوها می‌پردازند.

در جریان این درگیری، چند فروند هلیکوپتر آمریکایی بر فراز قایق‌های تندرو به پرواز درآمده و به سوی آنها شلیک می‌کردند؛ دلاورمردان سپاه اسلام همزمان با مقابله با ناوهای آمریکایی، به آتش هلیکوپترها نیز پاسخ می‌دادند.

در این درگیری، یک فروند هلیکوپتر آمریکایی مورد هدف واقع و به قعر آب‌های نیلگون خلیج فارس فرو می‌رود. در این نبرد نابرابر، دو تن از رزمندگان حماسه‌آفرین مستقر در قایق‌های تندرو مورد هدف قرار می‌گیرند و مفقود می‌شوند.

* دوازدهم تیر ماه 1367، ساعت 10 صبح

هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، پرواز 655، با پانزده دقیقه تأخیر در ساعت 10:05 دقیقه از برج مراقبت فرودگاه بندرعباس تقاضای پرواز کرد. در ساعت 10:10 دقیقه این پیام از بلندگوی داخل هواپیما خوانده شد: «با سلام به رهبر کبیر انقلاب اسلامی و درود بیکران به روان پاک شهدای اسلام و آرزوی سلامتی شما مسافرین عزیز، از طرف هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، خلبان محسن رضائیان، کامران تیموری کمک خلبان و محمدرضا امینی جزء مهندس پرواز، ورود شما را به هواپیمای ایرباس خوشامد می‌گوییم. شماره پرواز 655  مقصد ما دُبی می‌باشد. مدت پرواز ما تا دُبی 30 دقیقه و تا ارتفاع 14 هزار پا پرواز می‌کنیم. سر مهماندار شما در این پرواز آقای طالبی می‌باشد. لطفا کمربندهای مخصوص پرواز را ببندید، پشتی صندلی را به حالت اولیه برگردانید و از کشیدن سیگار خودداری فرمایید».

در ساعت 10:17 دقیقه هواپیمای ایرباس ـ 300 به پرواز درآمد؛ دقایق نخستین پرواز و مراحل مختلف اوج‌گیری تا ارتفاع 12 هزار پا مطابق با طرح پروازی انجام شد و خلبان رضائیان به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مراکز کنترل راههای هوایی ایران و امارات متحده عربی تماس داشت.

* دوازدهم تیر ماه 1367- خلیج فارس

ناو وینسنس که در تاریخ هفتم خرداد از بندر «سان دیه گو» وارد خلیج فارس شده بود، به قصد یک ماجراجویی‌ هوایی به آب‌های ایران نزدیک شد؛ سیستم «ایجیز مارک» قلب این رزم‌ناو به شمار می‌رفت و وظیفه اصلی این سیستم کشف هدف‌های پرنده اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طور همزمان و کنترل آتش علیه آنها بود. همچنین این رزم‌ناو به موشک‌های زمین به هوا استاندارد - 2 با برد 48 کیلومتر نیز مجهز بود.

چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس - 300 به منطقه کنترل هوایی امارات متحده در محلی به نام «موبیت» خلبان رضائیان به مرکز کنترل راه‌های هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ارتفاع 14 هزار پا صعود کند.

در همین لحظه، ناو وینسنس که خود را به بهترین و نزدیکترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو،  موشک استاندارد- 2 به سوی پرواز 655 شلیک کرد.

در ساعت 10:22 دقیقه ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شد و در طوفانی از دود و آتش، به پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس فرو افتاد.

با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس در تماسی با دُبی پیگیر سرنوشت پرواز 655 شد ولی آنها اظهار بی‌اطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد.

* عملیات نجات

دقایقی بعد، هلیکوپترها و شناورهای مختلف برای انجام عملیات شناسایی و نجات عازم منطقه شدند. سرنشینان قایق‌های تندرو سپاه پاسداران، افراد محلی ساکن حاشیه جنوبی جزیره قشم و تعدادی از سرنشینان قایق‌های صیادی خبر از حادثه‌ای دادند که باورکردنی نبود.

به گفته شاهدان عینی، هواپیما پس از اصابت موشک منفجر و به دو نیم شد؛ با شناسایی دقیق محل سقوط، هلیکوپترها و شناورها به موقعیت 26 درجه و 24 دقیقه عرض شمالی و 56 درجه و 3 دقیقه طول شرقی اعزام شدند.

تا ساعت 11:30 دقیقه، تعداد چهار فروند هلیکوپتر، یک فروند هاورکرافت، شش فروند یدک کش، دو فروند ناو و هشت فروند قایق در منطقه مشغول تجسس شدند.

یکی از افراد گروه نجات گفت: «در ابتدا هیچ جنازه‌ای بر روی آب پیدا نبود. تنها لباس‌ها روی آب شناور بودند. به تدریج هلیکوپترها موفق شدند جنازه‌هایی را که یکی‌یکی روی آب می‌آمدند، پیدا کنند. با پیدا شدن هر جنازه، یک موشک دودزا، توسط هلیکوپتر، شلیک می‌شد و شناورها اقدام به خارج کردن جسد از آب می‌کردند».

* اولین جنازه متعلق به کودک 7 ساله بود

اولین جنازه، دختر بچه‌ای هفت هشت ساله بود که دست‌ها و پاهایش تکه تکه شده بودند، سپس پیرمردی که از وسط دو نیم شده بود، بعد کودکی هشت ماهه، تعدادی دست و پای قطع شده و از جمله مچ پای زنی که داخل لنگه کفش قرمزی جامانده بود....

و بدین ترتیب، اولین گروه جنازه‌ها در ساعت 3:30 بعد از ظهر توسط یک فروند هاورکرافت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به بندرعباس منتقل شد.

* تحلیل یک جنایت

ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو وینسنس، پس از این جنایت هولناک چنین گفت: «سنگینی این بار را تا پایان عمر به دوش خواهم کشید». بلافاصله پس از این فاجعه هولناک، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف - 14 جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‌اند. پس از روشن شدن هویت هواپیما، آمریکایی‌ها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شده‌اند اما شواهد بعدی این نظر آنان را کاملاً مردود جلوه داد.

مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرانی در خارج از دالان هوایی پرواز می‌کرده و رزم‌ناو آمریکایی نیز هفت بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایرانی مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرده است. اما در این باره چند نکته قابل ذکر است:

1- قطعات متلاشی شده هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب‌های سواحل جنوبی جزیره هنگام، درست در داخل آب‌های ایران در موقعیت 26 درجه و  43 دقیقه عرض شمالی و 56 درجه و 3 دقیقه طول شرقی پراکنده شده بودند. این محل درست در زیر مرکز دالان هوایی بین‌المللی بندرعباس - دُبی (آمبر 59) قرار دارد که نشان می‌دهد هواپیما در مسیر پیش‌بینی شده در حال پرواز بوده است. ناو وینسنس بدون هیچ دلیل روشنی، با وجود برخورداری از توپ‌ها و موشک‌های دوربرد، به کرانه آبهای ایران آمده بود و این نشان‌دهنده آن است که ناو به عمد، برای عملی سوء آماده شده بود.

2- هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شکل، اندازه و توانایی پروازی کاملاً متفاوت با هواپیمای اف - 14 است.

3- اصولاً هر هواپیمای بازرگانی و مسافربری دو نوع ارتباط رادیویی با زمین دارد: ارتباط کلامی و ارتباط ناوبری. ارتباط کلامی هواپیماهای بازرگانی معمولاً در باند VHF با فرکانس‌های بین 135.95MH- 18 انجام می‌شود، در نتیجه ناو آمریکایی به راحتی می‌توانسته با شنیدن مکالمات خلبان مسافربری پی ببرد.

آنچه از تصادفی بودن حادثه می‌کاهد، این نکته است که چگونه ناو آمریکایی در زمانی که این هواپیما را در صفحه رادار خود داشته (پرواز 655 حداقل یک بار با بندرعباس و یک بار نیز با فرودگاه دوبی در تماس بوده) به فرکانس مکالمات توجه نکرده است.

4- مقامات ناو آمریکایی ادعا کرده‌اند که سه اخطار از روی باند اضطراری و چهار اخطار روی باند نظامی برای هواپیمایی که به آنها نزدیک می‌شده، ارسال داشته‌اند ولی پاسخی دریافت نکرده‌اند.

مسلما اخطاری که در باند نظامی ارسال شده، به گوش خلبان پرواز 655 نرسیده است ولی سه اخطار روی باند اضطراری را هیچ منبع غیرنظامی دریافت نکرده است و از آنجا که تمام خلبانان منطقه همیشه روی این باند به گوش هستند، این ادعایی واهی بیش نبود.

با در نظر گرفتن مجموع شواهد به قطع و یقین سهوی بودن شلیک به سوی پرواز 655 کاملا مردود و رزم‌ناو وینسنس از روی نقشه قبلی و آگاهانه هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران را با 290 سرنشین مورد هدف قرار داده است.

انتهای پیام/ت

نام:
ایمیل:
* نظر: