آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۰
شعر مقاومت خاکريز دفاع از انقلاب در بيرون از مرزهاست. دشمن منتظر اين نخواهد ماند که ما کاري کنيم. او کار خود را خواهد کرد و ادبيات هم بستر خوبي براي شرارت‌هاي دشمن است.

 اثباتي در نشست کنگره شعر مقاومت بين‌الملل گفت: اگر ديروز با تدابير نظامي فرماندهان، جنگ با دشمن پيش مي‌رفت، امروز با تدابير هنري و فرهنگي بايد در جنگ نرم حاضر شد. تحولات منطقه نشان‌ مي‌دهد خيزشي در حال شکل‌گيري است و سهم شعر و ادبيات پايداري در اين زمينه بسيار زياد است. طرح برگزاري اولين کنگره شعر مقاومت بين‌الملل سال گذشته مطرح شد و موفق شديم کنگره را در شهرستان اروميه برگزار کنيم.
وي افزود: کنگره اول حقيقتا به‌صورت آزمون و خطا برگزار شد؛ چون در آن زمان دقيقا ظرفيت‌ها را نمي‌شناختيم. کنگره در فضاي خوبي با حضور 100 تن از اهل فن و 50 دوره شعرخواني برگزار شد. همه اين موارد و موفقيت‌ها باعث شد تا به فکر برپايي دويمن دوره کنگره با تامل و تفکر بيشتري بيافتيم. حاصل کنگره اول، چاپ کتاب در زمينه اشعار، مقالات و مجموعه مقالات ارائه شده،‌ شد.

کنگره شعر مقاومت ظرفيت مطرح شدن در سطح بين‌الملل را دارد

دبير کنگره شعر مقاومت بين‌الملل ادامه داد: حضور شاعران خارجي، نشان داد که کنگره ظرفيت مطرح شدن در سطح بين‌الملل را دارد. حامي ما در کنگره اول و دوم دفتر بنياد روايت فتح بوده و هست. کنگره دوم هم امسال در آبان ماه برگزار مي‌شود و به اين نتيجه رسيديم که زمان برگزاري حدود روز 13 آبان باشد. چون مفهوم استکبارستيزي در اين ايام وجود دارد. به اين ترتيب کنگره دوم در روزهاي 11، 12 و 13 آبان سال جاري برگزار مي‌شود.
اثباتي گفت: دغدغه ما اين است که کنگره در يکي از استان‌هاي کشور برگزار شود. از استان‌هاي همدان و آدربايجان غربي پيشنهادهايي براي برگزاري کنگره داشته‌ايم. ما هم استان بوشهر را به سبد پيشنهادات اضافه کرديم تا در نهايت کنگره در يکي از اين 3 استان برگزار شود. ما باور داريم که شعري که در دفاع از دين، معنويت و هويت انساني سروده شود، در ژانر شعر مقاومت جا دارد. در برگزاري اين کنگره به دنبال ايجاد فضاي تعامل ميان شعرا و اساتيد اين حوزه هستيم.
وي گفت: متاسفانه فضاي مستحکم و منسجمي از شاعران مقاومت در مقابل استکبار وجود ندارد. شاعران زيادي در کشورهايي چون پاکستان، اردن، يمن و... به سرايش اشعار مقاومت مشغول‌اند که نه ما آنها را مي‌شناسيم و نه آنها از ما شناخت درستي دارند. نکته ديگر استعداد‌يابي و پرورش استعدادها در اين کنگره است. نهايتاً هدف ما اين است که آنچه از کنگره حاصل مي‌شود، با خروجي‌هايي چون کتاب ارائه کنيم. امسال حداقل 5 کتاب از توليدات کنگره منتشر خواهد شد.

شعر مقاومت خاکريز دفاع از انقلاب است

اثباتي ادامه داد: در کنگره امسال قصد تقدير از خانواده‌هاي شهداي بين‌الملل را داريم. ياد شهيده شاعره بحريني هم قطعا در کنگره گرامي داشته خواهد شد. وزارت ارشاد به ما قول همکاري داده است و در حال رايزني با نهادهاي بين‌المللي هستيم. شعر مقاومت، خاکريز دفاع از انقلاب در بيرون از مرزهاست. دشمن منتظر اين نخواهد ماند که ما کاري کنيم. او کار خود را خواهد کرد و ادبيات هم بستر خوبي براي شرارت‌هاي دشمن است. البته تجربه نشان داده است که شمشير ادب، هميشه عليه کفر بوده و خواهد بود.
در ادامه اسرافيلي گفت: شعر مقاومت، شعر جنگ و جنگ‌‌طلبي نيست. ادبيات فارسي هميشه حاوي تعهدات اخلاقي بوده است. که اين تعهدات از 1000 سال پيش تا امروز رعايت شده ‌است و مخاطب را به مقابله با دشمن دروني دعوت کرده‌اند. يا در مشروطه مخاطب را به ايستادگي در برابر ظلم دعوت کرده‌اند. شعر پايداري در حوزه ايمان و انديشه جا مي‌گيرد. دشمن امروز علاوه بر تبليغ افکار سکولار، عرياني و بي‌بند و باري را ترويج مي‌کند و تمام تلاشش اين است که اين افکار و انديشه را در قالب جوايز متعدد به خانه مردم بفرستد.

نتوانستيم هنر انقلاب را در قالب ادبيات انتقال دهيم

وي گفت: ادبيات مقاومت آن پايداري را تبليغ مي‌کند که مردم را در برابر چنين انديشه‌اي تجهيز کند. ما در پي منتقل کردن شعر اخلاقي هستيم. از طرف ديگر کشورهايي که مشترکات زيادي با ما دارند، علاقه‌مند برقراري رابطه و تعامل در زمينه شعر مقاومت هستند. اگر هم اتفاقي در اين کشورها افتاده، نتيجه علاقه خود اين کشورهاست چون ما در اين زمينه خوب کار نکرده‌ايم. متاسفانه هنوز هم وقتي حرف از ادبيات فارسي مي‌شود، مردم اين کشورها به ياد سعدي و حافظ مي‌افتند چون شاعران و توليدات امروزي ما را نمي‌شناسند؛ چرا که نتوانستيم انقلاب و هنرش را در قالب ادبيات منتقل کنيم.

نام:
ایمیل:
* نظر: