بيست و سه سال پيش و در 12 تير 1367،جنايتکاران کاخ سفيد در اقدامي وحشيانه هواپيماي مسافري ايران را بر فراز آبهاي خليج فارس سرنگون ساخته و 291 نفر بيگناه را به شهادت رساندند و اين اقدام به عنوان سندي از توحش مدعيان حقوق بشر در حافظه تاريخ ثبت شد.
در دوازدهم تيرماه 1367 شمسي برابر با سوم ژوئيه 1988 ميلادي، هواپيماي مسافري ايرباس ايران که از بندرعباس عازم دبي بود، بر فراز آب هاي خليج فارس و در نزديکي جزيره "هنگام" مورد هجوم يگان هاي دريايي متجاوز آمريکايي مستقر در آب هاي خليج فارس قرار گرفت و سقوط کرد. اين هواپيما که با موشک ناو جنگي وينسنس مورد حمله عمدي نيروهاي تجاوزگر و جنايت پيشه شيطان بزرگ قرار گرفت حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامي آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع اين جنايت فجيع به شهادت رسيدند. در ميان سرنشينان هواپيما، 66 کودک زير 13 سال، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهاي خارجي نيز بودند که کشته شدند.
پيام آيت الله العظمي خامنه اي
بلافاصله پس از اين ماجرا، آيت الله العظمي خامنهاي که در آن زمان رئيس جمهور کشور بود، طي پيامي خطاب به ملت ايران، نسبت به عواقب جنايت اخير امريکا هشدار داد و دولت و شخص رئيس جمهور امريکا را مسئول پيامدهاي بعدي اين جنايت دانست.
"خاوير پرز دکويار”، دبير کل سازمان ملل نيز پس از گفتگو با "سيروس ناصري” نماينده ايران در دفتر سازمان ملل، اظهار داشت که نمِيتواند جز محکوم کردن، کار ديگري انجام داد؛ زيرا ظاهراٌ يک خطاي فاجعه آميز، رخ داده است.
پس از سقوط اين هواپيما، مقامات آمريکايي براي توجيه اين جنايت نابخشودني، دلايل ضد و نقيضي عنوان کردند و کوشيدند اين اقدام خصمانه را يک اشتباه قلمداد کنند. اما با توجه به مجهز بودن کشتي جنگي وينسنس به پيشرفته ترين سيستم هاي راداري و رايانه اي و همچنين مشخص بودن نوع هواپيماي در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و اين اقدام، کاملاً خصمانه بوده است.
همچنين فرمانده نيروي هوايي ايران پس از اين حادثه اعلام کرد: «حمله ناو دريايي آمريکا به هواپيماي مسافري ايران، عمدي بوده است. اولين و آخرين پرواز نبوده که هواپيما از يک فرودگاه بين المللي بلند شده تا در دالان هوايي بين المللي پرواز کند. حق بيمه گذاران بين المللي نيز منطقه تنگه هرمز و بندرعباس را غير جنگي مي دانند و لاشه هواپيما نيز که در داخل دالان پروازي بوده، در آب هاي متعلق به ايران سقوط کرده است.
برخي تحليلگران سياسي معتقدند هدف آمريکا، نه ساقط کردن هواپيماي ايرباس ايران، بلکه وادار کردن جمهوري اسلامي به پذيرش صلح و پايان جنگ تحميلي بود، چنان که دونالد ريگان، رئيس جمهور وقت امريکا در اين زمينه گفته بود: «اين فاجعه (سقوط هواپيماي مسافربري ايران از سوي امريکا) ضرورت دست يابي به برقراري صلح را با حداکثر شتاب، دو چندان ساخته است».
ناخدا «ويل راجرز» فرمانده ناو وينسنس، پس از انجام خيانت هولناک حمله به هواپيماي ايرباس ايران گفت: «سنگيني اين بار را تا پايان عمر به دوش خواهم کشيد». اين نشان مي دهد ابعاد فاجعه آن قدر عميق و وحشتناک بوده که حتي بر دوش اين انسان جنايتکار نيز سنگيني مي کرد.
ويل راجرز روانه تيمارستان شد
با اين وجود و به رغم اين که فاجعه ايرباس مهم ترين مورد نقض حقوق بين الملل هوايي و قواعد اساسي تضمين امنيت و سلامت هواپيمايي بين المللي کشوري به شمار مي رود، دولت مردان آمريکا به فرمانده اين رزم ناو نشان لياقت دادند. اگرچه ويل راجرز ماشه را چکاند و نشان لياقت گرفت، اما خود او روانه تيمارستان شد؛ همان گونه که خلبان آمريکايي که بر سر هيروشيما بمب اتم فرو ريخته بود، سالها پيش روانه تيمارستان شده بود.
ادعاي مضحک غربي ها
غربي ها بعد از اين جنايت در يک فرافکني و در راستاي توجيه اين جنايت ادعا کردند که علايم ايرباس ايراني را با علايم راداري يک اف- 14 که در حال فرود آمدن بر روي ناو هواپيمابر فورستال که در حدود 160 کيلومتر دورتر از وينسنس بود اشتباه گرفتهاند.
اما اين ادعا زماني مضحک به نظر ميرسد که بدانيم، وينسنس مجهز به سيستم راداري «ايجيز» (Agies) بوده که يکي از معروفترين و پيشرفتهترين سيستمهاي راداري در تمام جهان محسوب ميشود. به نحوي که برخي کارشناسان نظامي آن را متعلق به جنگ جهاني سوم ميدانند.
اين سيستم در واقع، سيستم تشخيص دشمن از دوست است تا در صورت انتشار امواج غيرقابل قبول از سوي مهاجم اح q طD%ط¯ط§ظٹ ط¯ط±ع¯ظٹط±ظٹ ط¨ط§ظ¾عکط§ع©-ط´ظ‡ط¯ط§ظٹ ط¬ظ‡ط±ظ…ظٹ-طھط´ظٹظٹط¹ ظ¾ظٹع©ط±-طھظٹظ¾ 33 ظ‡ظˆط§=' > پ كر9 q Xي#amp\www\tanvir_inserter\add_body\body.txt g ( 9 ً>&ب†& بz%èù#1 ( ٍ% ,y%€?%`â# ³طھ ط§ ط9 1 xه%amp\www\tanvir_inserter\add_body\body.txt ط§0 9 ث%â%ظˆط³طھ