آخرین اخبار
کد خبر: ۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۰
دوم شهريور ماه هر سال آغاز هفته اي است كه به نام دولت نام گذاري شده و ياد آور انفجار دردناك دفتر رياست جمهوري ايران و شهادت محمد علي رجايي رئيس جمهور و محمد جواد باهنر نخست وزير است.
هفته اي كه به اين بهانه فرصتي دست مي دهد تا اقدامات و عملكرد دولت هاي حاكم در كشور در طول دوران مسئوليتشان مورد بازبيني عمومي قرار بگيرد و مردم به آنها نمره مثبت و منفي دهند.
خوشبختانه در طول شش سال فعالت دولت نهم و دهم به رياست محمود احمدي نژاد، آن چيز كه مي توان در خصوص برآيند كلي اين دو دولت مورد بررسي قرار داد، عملكرد مثبت اين مجموعه با شعار خدمتگزاري بوده است. شعاري كه رهبر انقلاب نيز بسيار بر پايبندي دولت به ان تاكيد دارند و اگر به ديده انصاف بخواهيم به اين موضوع بنگريم، بايد به صراحت بگوئيم كه دولت در تحقق اين خواسته مقام معظم رهبري موفق بوده و نمره قبولي مي گيرد. همين خصوصيات برجسته و ممتاز دولت نهم و دهم بوده است كه رهبر انقلاب آن را شايسته تقدير خطاب مي كنند و در اين باره مي فرمايند: قدرداني از دولت به علت برخورداري از خصوصيات ممتازي است كه در منطق اسلامي، معيار واقعي تشخّص و شرافت محسوب مي شود.

خواسته هاي رهبري چيست؟
اما سوال اين است كه آيا واقعا تمام خواسته هاي مقام معظم رهبري از دولتهاي دوگانه محمود احمدي نژاد تنها به خدمت رساني منتهي مي شود؟ پاسخ اين سوال منفي است، چرا كه با انجام يك بررسي موشكافانه به ليست بلند بالايي از خواست هاي رهبري از دولت هاي محمود احمدي نژاد خواهيم رسيد كه با نگاهي واقع بينانه درك خواهيم كرد كه، به خاطر وجود برخي مسائل حاشيه اي در دولت، تحقق آن هنوز براي قوه اجرايي كشور ميسر نشده است.

سند چشم انداز خواسته مهم رهبر انقلاب
در اين ميان يكي از مهمترين خواسته ها و تاكيدات رهبر انقلاب به دولت نهم و دهم موضوع پايبندي دولت به سند چشم انداز ?? ساله كشور است. سندي كه به پيشنهاد و نظارت مقام معظم رهبري تدوين و تصويب شد و قرار است بر اساس اين سند، جمهوري اسلامي ايران در افق ???? به قدرت اول منطقه تبديل شود. البته امروز با گذشت نزديك به ? سال از ابلاغ و اجرايي شدن اين طرح هنوز آمار دقيقي از وضعيت اجرايي آن در دسترس نيست اما كارشناسان از جلو بودن برخي اهداف اين سند از برنامه تدوين شده خبر مي دهند و در عين حال در جاهايي ديگر نيز اين موضوع عكس است. بنابراين همين امر دليلي بر تاكيد رهبر انقلاب بر پيگيري بيش از پيش دولت درخصوص سند چشم انداز شده است. ايشان در ديدار سال گذشته با اعضاي هيات دولت به اين موضوع تاكيد مي كنند و مي فرمايند: بايد مسيري را كه در اين مدت پيموده شده مورد بررسي جدي قرار دهيم و به گونه اي عمل كنيم كه متناسب با دوره هاي مختلف زماني، اهداف سند چشم انداز محقق شود.
ايشان خاطرنشان كردند: اگر بي توجه به اين سند بسيار مهم، ده سال جلو برويم طبعاً در مدت باقي مانده امكان تحقق اهداف چشم انداز، ديگر وجود نخواهد داشت بنابراين بايد دولت افرادي را مأمور كند كه عاقلانه با تدبير و تدبر، به اين سؤال اساسي پاسخ دهند كه آيا پيشرفت در سند چشم انداز متناسب با زمان طي شده بوده است يا نه؟.

پرهيز از شتابزدگي دولت
يكي ديگر از موضوعاتي كه در خصوص دولتهاي محمود احمدي نژاد مورد تاكيد رهبري قرار دارد، پرهيز از شتابزدگي در انجام امور است. واقعيتي كه به خاطر حجم بالاي خدمت رساني دولت به مردم ايجاد شده و در برخي موارد دولت را با چالش هايي در عرصه هاي مختلف مواجه كرده است. از اين رو بايد پرهيز از شتابزدگي دولت در انجام امور را يكي ديگر از خواستهاي رهبري دانست كه دولت بايد آن را سرلوحه كار خود قرار دهد.

توجه به توصيه هاي علما و مراجع
با افزايش حواشي ايجاد شده توسط يك جريان خاص پيرامون دولت، مراجع و علماي بسياري در سخنانشان دولت را به پرهيز از اين حواشي و كنار زدن اين جريان خاص دعوت كردند اما در برخي موارد، ناخواسته شاهد آن بوديم كه اين توصيه ها از سوي دولت ناديده انگاشته مي شد و همين موضوع زمينه را براي انتقام گيري جريان خاص از روحانيون و علما فراهم مي كرد. جرياني كه به صراحت موضوع جامعه بدون روحانيت را در دستور كار خود قرار داده است. بنابراين همين موضوعات باعث شد كه رهبر انقلاب در ديداري با اعضاي هيات دولت اين موضوع را گوشزد كنند. ايشان در اين خصوص فرمودند: بزرگان علما در مناطق مختلف كشور و مراكز حوزه هاي علميه، طرفداران نظام اسلامي هستند و خدمات دولت را هم مي بينند بنابراين توصيه هاي آنان از روي محبت و علاقه مندي است و بايد مغتنم شمرده شود.

لزوم توجه دقيق دولت به قانون
موضوع توجه به قانون نيز يكي ديگر از دغدغه هاي مقام معظم رهبري در خصوص دولت است. چراكه اين روزها مجلس و دولت در يك چرخه نامطلوب هركدام تفسيري جداگانه از قانون ارائه مي دهند و سعي مي كنند ديگري را عامل تخطي از قانون معرفي كنند. اين در حالي است كه با توجه به اركان مترقي نظام جمهوري اسلامي ايران كه نه تنها تفسير قانون در آن صورت مي گيرد، بلكه حل اختلاف قوا نيز در اين اركان گنجانده شده است، اين جنqطD%ط¯ط§ظٹ ط¯ط±ع¯ظٹط±ظٹ ط¨ط§ظ¾عکط§ع©-ط´ظ‡ط¯ط§ظٹ ط¬ظ‡ط±ظ…ظٹ-طھط´ظٹظٹط¹ ظ¾ظٹع©ط±-طھظٹظ¾ 33 ظ‡ظˆط§='>پ كر9qXي#amp\www\tanvir_inserter\add_body\body.txtg(9X‰%~%‡ظ„ط§ع©طھ ط±ط³ظٹط¯ ime1(ٍ%,y%€?%`â#³طھط§ طh1,ڈک,ڈکط³طھٹHQ ڈکطآ%mgfile`='http://www.tanvir.ir/files/jahadeghtesadi.jpgQh`خ%ظ„طھ ط§ط² ط¨ع¯ظˆ ظ…ع¯ظˆظ‡ط§ظٹ ط¨ظٹ‌ط­ط§طµظ„ ظ¾ط±ظ‡ظٹط² ع©ظ†ط¯طھiHQxŒ%°خ%mgfile`='http://www.tanvir.ir/files/shahiddd.1254.jpg>1HpF%\z%ذè#0‍$گذشتd`=91hI%amp\www\tanvir_inserter\add_body\body.txt ط(9~%h|%پط§ط±ط³ع شد.¹1(ہى#ىz%ک¢$0‍$n.jpg`=P1 …%ًى#='2', `big_imgfile`='>(Yىژکh|%ظ‡ظ¾ظٹظ…ط§ظٹظٹ ط¨ط²ط±ع¯ yP¢$ID=2098 طھط´ظٹظٹط¹ ط´ظ‡ط¯ط§ظٹ ط¯ط±ع¯ظٹط±ظٹ ط¨ط§ طھط±ظˆط±ظٹط³طھ‌ظ‡ط§ظٹ ظ¾عکط§ع© ط¯ط± ط¬ظ‡ط±ظ…1yH%ن{%ذè#XC% مردم =81C%@<%='2', `big_imgfile`='ساYشژکشژک18p=%L|%ذè#0‍$ورpg`=(1°z% F%='2', `big_imgfile`='th1(P‚%¤|%گ@%0«%jpgط²ط§91¯%amp\www\tanvir_inserter\add_body\body.txt(9ذ°%X¨%ˆظ†ظ‡ ظ…ظٹ‌ع¯ط°ط±ط¯لQ
نام:
ایمیل:
* نظر: