آخرین اخبار
کد خبر: ۱۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در نشست خبری:
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: قرارگاه در کنار فعالیت‌های عمرانی خود، به بحث محرومیت زدایی هم توجه ویژه دارد و حدود ۳۰۰۰ پروژه را در مناطق محروم و روستاها انجام داده و 12 هزار و 700 پروژه نیز در دست اقدام داریم.

به گزارش تنویر، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) صبح امروز در نشست خبری که به‌مناسبت بیست و چهارمین سالروز تأسیس این قرارگاه برگزار شد، به تشریح عملکرد سپاه در حوزه‌های سازندگی پرداخت.

وی اظهار داشت: ورود سپاه به عرصه سازندگی، بر اساس اصل 147 قانون اساسی و شرایط کشور بود و قرارگاه خاتم الانبیاء برای همکاری در پروژه‌های عمرانی تابع تدبیر دولت است.

سردار عبداللهی خاطرنشان کرد: طی 24 سال گذشته 1504 پروژه عمرانی انجام دادیم و 250 پروژه بزرگ دیگر نیز در دست اجرا داریم.

وی اعلام کرد که پروژه‌های عمرانی انجام شده توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در بخش های زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، سد و شبکه آبرسانی، خط انتقال نفت و گاز، ساخت پالایشگاه و ابنیه بوده است.

به گزارش فارس فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: در حال حاضر خطوط انتقال آب در بیش از 14 استان توسط سپاه در دست اجراست و بخش عظیمی از آنها به اتمام رسیده است.

سردار عبداللهی ادامه داد: تفاوت پروژه‌های در دست اجرای قرارگاه با پروژه‌های انجام شده این است که پروژه‌های گذشته شامل پروژه‌های بزرگ و کوچک بود اما بیش از 10 سال است که از پروژه‌های کوچک خارج شده‌ایم.

وی در ادامه سخنانش به اجرای پروژه‌های مجموعه عظیم نفت و گاز عسلویه اشاره کرد و گفت: فاز 15 و 16 پارس جنوبی نماد یک مهندسی صددرصد ایرانی است.

سردار عبداللهی تصریح کرد: اوایل ساخت این فازها، شرکت‌های خارجی مانند شل، توتال و هیوندایی کره، خیلی ما را اذیت می کردند اما با بومی سازی مهندسی زمینه اجرای فازهای 15 و 16 به دست جوانان متخصص کشورمان فراهم شد.

وی متذکر شد: در حوزه آب هم حدود بیش از 10 میلیون متر مکعب مخازن سد در اختیار قرارگاه قرار دارد و در بحث خطوط انتقال هم حدود 6 هزار و 500 کیلومتر خط انتقال گاز و آب داریم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با اشاره به احداث پل صدر توسط این قرارگاه، گفت: در بحث ابنیه، با مهندسی ارزشی و توان بسیار بالا توانستیم پل صدر را به عنوان اولین پل تک‌پایه‌ای در کم‌ترین زمان ممکن بسازیم.

سردار عبداللهی افزود: در ساخت پل صدر به سه مقوله سرعت، کیفیت و صرفه اقتصادی توجه ویژه داشتیم و این پروژه عظیم را 26 ماهه ساختیم در حالی که احداث نمونه‌های مشابه آن 6 سال زمان می برد.

وی این نکته را هم متذکر شد که اکثر پروژه‌هایی که به سپاه واگذار می شود، تمام مراحل آن از مهندسی و طراحی ساخت تا اجرا، به‌طور کامل بر عهده قرارگاه قرار دارد.

خبرنگاری از فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء درباره فعالیت‌های این قرارگاه در عرصه خارجی سؤال کرد که وی پاسخ داد: فعلا با توجه به نیاز کشورمان به آبادانی و وسعت پروژه‌های عمرانی واگذار شده، اولویت کار قرارگاه در داخل است.

سردار عبداللهی در عین حال خاطرنشان کرد «چنانچه درخواستی از سوی کشورهای دوست ارائه شود، قرارگاه سازندگی توان اجرای آنها را دارد».

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص شائبه ورود سپاه به فعالیت‌های اقتصادی اظهار داشت: بحث عمرانی مقوله‌ای جدا از بحث اقتصادی جداست.

«وقتی صحبت از اقتصاد می شود، فعالیت تجاری به ذهن متبادر می شود که ما از ورود به آن پرهیز داریم و فعالیت‌های ما متمرکز بر حوزه عمران و آبادانی است».

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) با رد این ادعا که سپاه با ورود به پروژه‌های بزرگ عمرانی راه فعالیت بخش خصوصی را بسته، اینگونه پاسخ داد: ما هیچ‌گاه عرصه را برای فعالیت پیمانکاران و بخش خصوصی تنگ نکرده‌ایم.

وی افزود: حدود 150 هزار نفر از نیروهایی که در پروژه‌های مختلف فعالند، از بخش خصوصی هستند و کمتر از 1 درصد آنها را نیروهای رسمی تشکیل می دهند.

سردار عبداللهی تصریح کرد: قرارگاه در حقیقت پیمانکاران و نیروهای متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را در عرصه سازندگی مدیریت و سازماندهی می کند.

وی متذکر شد: اتفاقا بخش خصوصی خیلی رضایت دارد با قرارگاه کار کند و قرارگاه محل تربیت و تعلیم نیروهای انسانی است و با استفاده از ظرفیت‌های خود، مدیران خوبی را برای جامعه پرورش می دهد.

خبرنگاری ازفرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء سؤال کرد که چرا با وجود توفیقات این قرارگاه در احداث فازهای پارس جنوبی وزیر نفت از شرکت‌های خارجی برای همکاری در این مجموعه دعوت کرده است که وی پاسخ داد: آنچه آقای زنگنه اعلام کرده، مربوط به تدبیر دولت است و ما دخالتی در آن نداریم.

عبداللهی در عین حال افزود: ادعای ما این است که بخشی از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی دست ما بوده، به موقع تحویل شده و اولین تجربه را نیز در عرصه مهندسی بومی در این حوزه داشتیم.

وی تصریح کرد: این کار در شرایطی صورت گرفت که به دلیل تحریم‌ها، تأمین مواد و تجهیزات و قطعات دشوار بود و مشکل تأمین منابع مالی مورد نیاز هم بر اجرای طرح اثر می گذارد.

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، با اجرای خط اول تولید گاز فاز 15 و 16 پارس جنوبی 5/12 میلیون متر مکعب گاز وارد چرخه تولید شده و ترین دوم از چهار ترین این مجموعه نیز به زودی راه‌اندازی می شود.

سردار عبداللهی در پاسخ به سؤالی در خصوص مخالفت‌ها با ورود سپاه به عنوان یک نهاد نظامی به فعالیت‌های سازندگی اظهار داشت: جوسازی هایی که درباره فعالیت‌های سپاه در عرصه سازندگی انجام می شود، از ناحیه دشمنان خارجی است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها بعد از جنگ بلافاصله وارد عرصه ساخت و ساز شدند و اصل 147 قانون اساسی به ما اجازه داده وارد سازندگی شویم و این خلاف نیست.

«امروز قرارگاه سازندگی دارای یک ظرفیت مردمی و بسیجی است که آن را بر اساس اصل 44 در جهت مدیریت و تربیت نیروی انسانی و بخش خصوصی و تأمین تجهیزات مدرن مورد نیاز کشور به‌کار گرفته‌ایم».

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) سپاه گفت: امروز قرارگاه ظرفیت تجهیزات و امکانات و مهندسی که در اختیار دارد، در هیچ جای دیگر نیست. 

سردار عبداللهی افزود: همانطور که در زمان جنگ در برابر دشمن ایستادیم و یک وجب از خاک کشورمان را از دست ندادیم، امروز هم با وجود تحریم‌های 34 ساله دشمن توانستیم با اتکا به خود، "ما می توانیم" را به منصه ظهور برسانیم.

وی تصریح کرد: البته احداث یک پروژه علاوه بر عناصری چون کارفرما، مهندسین مشاور و پیمانکار، نیازمند منابع مالی است و اگر این مجموعه‌ها به‌صورت هماهنگ و همگام باشند، پروژه‌ها زودتر نهایی می شوند.

سردار عبداللهی در همین زمینه به پروژه صدر اشاره کرد و آن را پروژه‌‌ای خاص و بزرگ‌ترین پروژه شهری عنوان کرد که به موقع تحویل شد و دستاوردی بزرگ برای قرارگاه بود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در بخش دیگری از سخنانش شایعه کنار گذاشتن قرارگاه سازندگی سپاه از پروژه آزادراه تهران - شمال را رد کرد.

وی متذکر شد: آزادراه تهران - شمال از آرزوهای مردم است و قرارگاه برای اجرای آن قرارداد دارد و ترک تشریفات هم برای آن انجام شده ولی اجرای آن نیازمند تأمین منابع مالی است.

سردار عبداللهی گفت: حجم کار این آزادراه بالاست و 6 کیلومتر تونل و 12 کیلومتر پل در آن طراحی شده که اگر منابع مالی آن تأمین شود، بر اساس قرارداد، ظرف 4 سال تحویل می شود اما تدبیر در این خصوص با وزارت راه است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) خبر واگذاری سهام «صدرا» را نیز رد کرد و گفت که این واگذاری هنوز قطعی نشده و در حال بررسی است.

سردار عبداللهی در خصوص اجرای پروژه‌ فازهای جدید پارس جنوبی هم با توجه به اظهارات وزیر نفت، اعلام کرد: ما سرباز نظام هستیم و برای اجرای پروژه‌ها، تابع تدبیر دولتیم.

وی در عین حال در واکنش به اینکه سپاه برای اجرای فازهای پارس جنوبی قصد سرمایه‌گذاری دارد، متذکر شد: قرار نیست برای اجرای پروژه‌ها، پیمانکار سرمایه‌گذاری کند.

عبداللهی تصریح کرد: برای ما دولت‌ها تفاوتی ندارند و ما در همه دولت‌ها فعالیت‌ داشته‌ایم و کاری به مسائل سیاسی نداریم و بر اساس تکلیف و با روحیه جهادی در جهت تأمین نیازهای کشور حرکت می کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: قرارگاه در کنار فعالیت‌های عمرانی خود، به بحث محرومیت زدایی هم توجه ویژه دارد و حدود ۳۰۰۰ پروژه را در مناطق محروم و روستاها انجام داده و 12 هزار و 700 پروژه نیز در دست اقدام داریم.

عبداللهی افزود: اکنون اکثر پروژه‌های ما فعالند و در حال انجام آنها هستیم و تا هر وقت که دولت بخواهد؛ اگر تدبیر دولت چیز دیگر باشد، تابعیم اما تاکنون بحثی برای عدم همکاری نداشتیم.

وی در بخش پایانی سخنانش از بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه حرم تا حرم (قم تا مشهد) ظرف دو ماه آینده خبر داد و گفت که این قطعه، 150 کیلومتر مسافت دارد و از قم تا گرمسار است.

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، سهم قرارگاه در سرمایه‌گذاری برای احداث این آزادراه 40 درصد و سهم وزارت راه 60 درصد است.


نام:
ایمیل:
* نظر: