آخرین اخبار
کد خبر: ۲۶۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
فعالیتى از چند سال پیش آغاز شده که تمامى مطالب مربوط به سپاه و انقلاب اسلامى استخراج و به توالى زمانى تدوین مى ‏شود.
به گزارش تنویر، تدوین تاریخ نظامی هر کشوری برای دست اندرکاران اداره آن کشور، بویژه نظامیان، حائز اهمیت فراوانی است. این مهم زمانی شدت می یابد که کشور مورد نظر دارای سیاستی مستقل بوده و در مواجهه با تهدیدات داخلی و خارجی به مقدورات و امکانات خود متکی باشد.

جمهوری اسلامی ایران از نمونه کشورهایی است که پس از تأسیس، با انواع مشکلات سیاسی و نظامی پیچیده مواجه شده است، و به درستی می توان گفت که این نظام در دوران حیات خود خونین ترین صفحات تاریخ خویش را رقم زده است.

در این دوران مردم ایران که در معرض شدید ترین فشارهای نظامی، چه در جبهه های نبرد و چه در شهرها قرار داشتند، با مقاومت و ایستادگی در مقابل توطئه های گوناگون دشمنان انقلاب اسلامی، اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی از این کشور جدا شود (پدیده ای که هیچگاه در تاریخ ایران مسبوق به سابقه نبوده است).

به همین دلیل تدوین تاریخ این دوران از ارزش والایی برخوردار است که در این مهم آنچه باید مورد توجه و دقت قرار گیرد، رعایت اصل امانت داری و بیان واقعیت های تاریخ انقلاب اسلامی و خاصه جنگ هشت ساله توسط نویسندگان است.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس معاون روابط عمومی وانتشارات سپاه از جمله مراکزی است که در زمینه تولید آثار مکتوب در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بویژه نقش و تاثیر سپاه در آن فعالیت چشمگیری را ارائه نموده است.

تاریخچه خبرى سپاه، تهیه یادنامه‏ ها از شهداى تبلیغات جنگ و دفاع مقدس، مرورى بر واقعه آمل با نام «جبهه سوم»، شهداى همبستگى، و... از جمله تولیدات این معاونت در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

اما آنچه مارا بر آن داشت تا با مسئول امور کتاب این معاونت به گفت و گو بپردازیم، تولید و انتشار اثری جامع و متقن، در 11 جلد به نام «سپاه در گذر انقلاب» است که بزودی وارد بازار نشر خواهد شد.

برهمین اساس و در این راستا گفت و گویی را با محمد قاسم فروغی جهرمی، مسئول امور تدوین کتاب معاونت روابط عمومی و انتشارات سپاه انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

  آثارى که اخیرً در دست انتشار معاونت روابط عمومى و انتشار دارید چیست؟

فروغی جهرمی: معاونت روابط عمومى و انتشارات سپاه برآن است که کارهاى مرجع و قابل ارجاع را براى اطلاع ‏رسانى به جامعه و تهیه منابع پژوهشى فراهم کند. در این عرصه تاکنون کارهاى ارزشمندى را ارائه داده که از جمله آن آثار مى ‏توان به تاریخچه خبرى سپاه، تهیه یادنامه ‏هاى ضروری از شهداى تبلیغات جنگ و دفاع مقدس، مرورى بر واقعه آمل با نام «جبهه سوم»، جلد دوم شهداى همبستگى، و از همه مهمتر سلسله کتاب‏ هاى «سپاه در گذر انقلاب» است که بحمدالله 11 جلد آن به ویژه سال ‏هاى 1357 تا 1360 مى‏ باشد تهیه شده است که در اوایل سال آینده منتشر و در اختیار عزیزان علاقمند قرار مى ‏گیرد، ضمن آن چند اثر دیگر نیز از جمله تاریخچه بهدارى سپاه، مهندسى و قرارگاه سازندگى سپاه دردست تهیه است.

  11 جلد کتاب ‏هاى «سپاه در گذر انقلاب» حاوى چه مطالبى است؟

فروغی جهرمی: براى تدوین وجمع بندى فعالیت‏ ها و مأموریت سپاه از آغاز انقلاب تاکنون فعالیتى از چند سال پیش آغاز شده که تمامى مطالب مربوط به سپاه و انقلاب اسلامى با مراجعه به رسانه‏ هاى مکتوب شامل روزنامه ‏ها، مجلات، ویژه ‏نامه ‏ها از آنها استخراج و به توالى زمانى تدوین مى ‏شود. لذا این مطالب مى ‏تواند دربر دارنده تمامى فعالیت‏ هاى سپاه، بیانیه ‏ها، اطلاعیه ‏ها، اعلام مواضع، مصاحبه و گزارش ‏ها باشد که توسط سپاه وبسیج در کشور انجام گرفته است. 3 سال پیش یک جلد از این اثر به طور گزینشى منتشر شد که با استقبال فراوان روبه رو شد و این استقبال باعث شد که کار جاى خود را در عرصه فعالیت‏ هاى پژوهشى باز کند و ما را ناگزیر کند که با مراجعه دقیق ‏تر کل اسناد و مطالب را جمع آورى و منتشر نماییم. بنابراین، این آثار مى ‏تواند تقریباً تمامى موارد مورد نظر را شامل شود.
 

یعنی این کتاب ها می تواند مرجعی برای محققین و پژوهشگران در این حوزه باشد؟

فروغی جهرمی: البته. آنچه در این کتاب ‏ها آمده است صرفاً فعالیت‏ هاى معمول سپاه نمى ‏باشد و به لحاظ شرایط و موقعیت سپاه در سال ‏هاى اول انقلاب، تقریباً تمامى حوادث و وقایع کشور را دربرمى ‏گیرد و به نوعى مى ‏توان ادعا کرد که جامع ‏ترین منبع تاریخ مستند انقلاب اسلامى خواهد بود که چنانچه پژوهشگران بخواهند از چند و چون وقایع و حوادث کشور در آن سال‏ ها اطلاع یابند و در کارهاى تحقیقاتى از آن بهره ببرند، آنها را از بسیارى از منابع دیگر بى ‏نیاز خواهد کرد و امیدواریم که این کار ارزشمند با حمایت‏ هاى لازم ادامه یابد و مجلدات دیگر نیز در سال آینده مراحل تدوین و تکمیل آنها انجام شود.

این کار پژوهشى توسط چه تیمى و چند نفر انجام مى ‏شود و ناظر این کارها کیست؟

فروغی جهرمی: این کار توسط افراد خبره و پرتلاش درحال اجراست. نکته مهم در این کار پژوهشى استفاده از نیروهاى جوان و استعدادهاى درخشان این مرز و بوم در این کار عظیم است و ما در این موضوع با تدبیرى که اتخاذ کردیم به این نکته مهم رسیدیم که چنانچه به عزیزان جوان و مستعد فرصت داده شود و نظارت و هدایت کافى نیز مبذول شود مسلماً کارها از انرژى و توان بسیارى بهره ‏مند خواهد شد که شاید در ابتدا به نظر چندان عملى ننماید ولى بحمدالله ما بر این توان و استعدادهاى جوان تکیه کردیم که علاقمندى، انگیزه و پشتکار آنان بسیارى از مشکلات را رفع مى ‏کند و ما را نیز به انجام کار دلگرم ‏تر مى ‏کند.

به هرصورت تیم همراه با این کار به تناسب امکانات و شرایط متغیر از 10 نفر تا 30 نفر را شامل مى ‏شده که در شرایط کنونى متاسفانه با محدودیت‏ هاى مالى کار بسیار کُند و ضعیف پیش مى ‏رود وامیدوارم که باحمایت‏ ها و اختصاص منابع لازم در سال آتى، کار به قوت و ضرورت خود دنبال شود.

نظارت این کار با اینجانب است و تمامى اسناد و مدارک با دقت مطالعه و تدوین شده است که هر سند حاوى شناسنامه موضوع، تاریخ، مرجع صادر کننده و.. مى ‏باشد ضمن آن که براى هر مجلد با یکى از فرماندهان و اعضاء شوراى عالى اولیه سپاه مصاحبه و درابتداى کتاب آورده شده است که این مطالب نیز به نوعى تاریخچه شفاهى تشکیل سپاه ‏را نمایان مى ‏سازد.

نام:
ایمیل:
* نظر: