آخرین اخبار
کد خبر: ۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۴
استاندار فارس گفت: اگر بخواهیم تابلو زیبایی از این گلستان همه گل و زحمات باغبانان خوش ذوقش در طول تاریخ کهن این بوستان ارائه دهیم باید نام ۱۴ هزار و ۶۰۰ شهید سرافراز استان فارس را بر آن نقش زنیم که کمال علم و عمل و معرفت و هنر هستند.
مهندس حسین صادق عابدین،در آیین افتتاح هفته هنر فارس در فرهنگسرای نیاوران تهران اظهار داشت: ابتکار زیبا و شایسته هفته هنر که قرعه اش هر بار به نام یکی از استان های کشورمان رقم می خورد فرصتی است غنیمت و ارزشمند تا جای جای ایران که همگی چون در گرانبهایی درخشان مجالی بیابند تا هر چند محدود و مختصر، داشته ها و نگاشته ها و قابلیت های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، هنری و ادبی اشان را عرضه کنند.
 
وی در ادامه عنوان كرد: اگر چه همه می دانیم که هیچ گاه بحر در کوزه نمی گنجد اما برای ادای دینی که بر عهده داریم از دریای بیکران علم، معرفت، فرهنگ و ادب و هنر قدری می نوشیم.
 
استاندار فارس گفت: این بار دیار پر رمز و راز فارس مورد توجه قرار گرفته که باید اذعان کرد که کاری بس سنگین بر دوشمان نهاده شده که امید است که با توکل بر خدای بزرگ و حضور اندیشمندان، فرهیختگان و ادبا و هنرمندان گوشه ای از این بار سنگین برداشته شود.
 
صادق عابدین همچنين افزود: دیار خرم فارس که از ابتدا تاکنون به گواه تاریخ دمی از رشد و رونق باز نایستاده است، گفتنی های بسیار دارد که از هر سمت و سوی بدان بنگریم نشانه هایی از فرهنگ، تمدن، عرفان و ادب و هنر و جلوه های همت و ایثار است و در حقیقت گنجینه ای از آداب و رسوم، شعر و ادب سعدی و حافظ و صدها شاعر توانمند دیگر این شهر را بر تارک نام آورترین شهرهای عالم در عرصه شعر و ادبیات برنشانده است.
 
 وي در ادامه اذعان کرد: هنرمندان این استان در حوزه هنرهای تجسمی، نقاشی، نگارگری، خوشنویسی و صنایع دستی و سایر رشته ها و مکاتب بزرگ هنری خوش درخشیده اند ک هر یک از آنها نیازمند حسن توجهی خاص و ویژه است تا آن دیرینه درخشان استمرار یابد.
 
استاندار فارس گفت: اماکن و فضاهای تاریخی، ساخت و ساز آنها و نقش و نگارهای ایجاد شده در آنها از جاذبه های دیگری است که فارس را در جرگه یکی از زیباترین مناطق قرار داده است و اگر قرار باشد با نام و آمار و شرح و بیان بدان ها اشاره کرد عظمت موضوع به خوبی رخ می نماید.
 
صادق عابدین  افزود: چون گوشه چشمی بر آداب و رسوم و آیین ها و سنت های فارس بر افکنیم گنجینه ای از هنرهای سنتی و آیینی و نمایشی جلوه می نماید.
 
وي همچنين بیان داشت: ظرفیت های والایی که امروزه نیز بسی غنی و پر رونق جاری و ساری است بگونه ای است که حضور ده ها هنرمند نامی و طراز اول عرصه های نمایش، سینما و موسیقی در سطح کشور گواه این ادعا است که خوشبختانه در این محفل با شکوه تعدادی از این بزرگان تجلیل خواهد شد.
 
استاندار فارس ادامه داد: این فصل نیز چنان مفصل است که هر گاه به آثار موجود در این زمینه بنگریم صدها اثر فاخر آیینی، نمایشی، تعزیه و نظایر آنها موجبات افتخار را فراهم می سازد.
 
صادق عابدین اضافه کرد: فارس جایگاه و خواستگاه علما و مبارزان خستگی ناپذیر در اعصار مختلف بوده است و با مطالعه و بررسی تاریخ درخشان این خطه از میهن اسلامی در می یابیم که علما بزرگ در برهه های مختلف زمان چگونه سرافراز و تاثیر گذار مقابله با ظلم و جور را سرلوحه امور قرار داده و نتیجه بخش بوده است.
 
وي گفت: متاسفانه این مجال اندک اجازه ذکر نام همه بزرگان و اندیشمندانی چون میرزای بزرگ شیرازی، سید عبدالحسین لاری، سید نورالدین هاشمی و چگونگی مبارزات آنها را نمی دهد.
 
استاندار فارس افزود: کتابت قرآن کریم که اوج عظمت آن در فارس دیده شده است و خوشنویسان بزرگی چون نی ریزی و ارسنجانی ها نیز خوش درخشیده و بخش قابل توجه دیگری از دیرینه پر فروغ فارس در عرصه فرهنگ، ادب و هنر را به نمایش گذاشته اند.
 
صادق عابدین بیان داشت: شیراز در عرصه چاپ و نشر و مطبوعات نیز ید طولانی داشته است، اسناد و مدارک موجود و تحقیق و پژوهش برخی از بزرگان و آمار و وضعیت موجود همه نشانگر پیشینه درخشان در این حوزه است.
 
وی همچنين اضافه کرد: نکته این جا است که فارس را با یک یا دو برنامه و یک روز یا یک هفته و حتی بیشتر نمی توان به شایستگی توصیف کرد چرا که این دیار که سرشار از موهبت های مادی و معنوی و تاریخی و فرهنگی و ادبی و سیاسی است.
 
 استاندار فارس گفت: اما اگر بخواهیم تابلو زیبایی از این گلستان همه گل و زحمات باغبانان خوش ذوقش در طول تاریخ کهن این بوستان ارائه دهیم باید نام ۱۴ هزار و ۶۰۰ شهید سرافراز استان فارس را بر آن نقش زنیم که کمال علم و عمل و معرفت و هنر هستند
نام:
ایمیل:
* نظر: