آخرین اخبار
کد خبر: ۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
آمريكايي ها با اتهام زنی و بسيج رسانه هاي خود ،به دنبال تهديد نمايي از ايران براي امنيت جهان هستند و مي خواهند از رهگذر تهديدسازي ايران براي امنيت جهان، يك اجماع جهاني را عليه ايران شكل دهند.

سه شنبه شب هفته گذشته به وقت تهران خبرگزاري هاي غربي اعلام كردند كه دو ايراني به اتهام دست داشتن در توطئه بمب گذاري در خاك آمريكا و تلاش براي ترور سفير عربستان در اين كشور دستگير شدند. بنا بر گزارش هاي منتشر شده از سوي خبرگزاري هاي غربي، وزير دادگستري و رئيس اف بي آي آمريكا مدعي شدند كه اين دو ايراني دستگير شده «منصور ارباب سيار» و «غلام شكوري» نام داشته و با سپاه قدس ايران ارتباط دارند. با توجه به بازتاب هاي گسترده اين خبر، صبح صادق در گفت وگويي با سردار دكتر يدالله جواني، معاون سياسي سپاه به بررسي اين موضوع پرداخته كه در پي مي آ
¤ سردار ارزيابي شما از اين خبر چيست؟

اين خبر ما به ازاي خارجي ندارد و كذب محض است. آمريكايي ها با اهداف خاص در اين مقطع از زمان و با جعل يك خبر اقدام به سناريوسازي كرده اند.

¤ اين سناريو چيست و آمريكايي ها چه اهدافي را دنبال مي كنند؟

براي درك درست از سناريوي آمريكا به سه مطلب بايد توجه داشت. مطلب اول به شرايط كنوني آمريكا برمي گردد. اكنون آمريكايي ها با اوج گرفتن جنبش ضدسرمايه داري و پيوستن صدها نهاد و گروه هاي مختلف سياسي به اين جنبش از درون دچار بحران شده اند. جنبش وال استريت به بيش از يك هزار شهر آمريكا كشيده شده و روزبه روز بر عمق اعتراضات مردمي نسبت به نظام سرمايه داري و بي عدالتي ها در اين كشور افزوده مي شود. مطلب دوم مربوط به متحدان آمريكا در خاورميانه است. با بيداري اسلامي در خاورميانه، نظام هاي سياسي مستبد و وابسته به غرب و به ويژه آمريكا، يكي پس از ديگري در حال فرو ريختن هستند. اكنون نظام هاي باقي مانده عربي از يك طرف و رژيم صهيونيستي از طرف ديگر در فضاي جديد خاورميانه به شدت متزلزل شده اند و آينده اي نامشخص دارند. روند اين تحولات براي كشورهاي متحد غرب در منطقه به شدت نگران كننده شده است و آنان نسبت به آينده سياسي خود احساس خطر جدي دارند. مطلب سوم به موقعيت جمهوري اسلامي ايران برمي گردد؛ موقعيتي كه روزبه روز در حال ارتقا است. در حالي كه غرب دچار بحران شده و كشورهاي همسو با غرب در خاورميانه در مسير فروپاشي قرار دارند، ايران اسلامي داراي ثبات بوده و با پيشرفت هاي صورت گرفته و در حال انجام، نقش منطقه اي و بين المللي ايران در حال تقويت شدن است. بديهي است كه در چنين شرايط و وضعيتي، آمريكايي ها به دنبال برهم زدن اين روندها باشند. توطئه اي كه در قالب يك سناريو و بر اساس جعل و ساختن خبري مبني بر دستگيري دو ايراني كه به دنبال بمب گذاري و ترور سفير عربستان در خاك آمريكا بوده اند، طراحي شده، مي خواهد اين روندها را تغيير دهد.اولين هدف آمريكايي ها اين است كه از اين طريق مي خواهند به افكار عمومي در آمريكا القا كنند كه اكنون خطر اصلي ايران است كه مي خواهد امنيت كشورشان را با اقدامات تروريستي به خطر اندازد. تصور سياستگذاران آمريكا اين است كه با اين سناريو مي توانند جنبش وال استريت را از حركت بازداشته و فشارهاي اين جنبش عليه دولت آمريكا را به بهانه تأمين منافع و امنيت ملي آمريكا به خارج منتقل كنند.هدف دوم راه انداختن فاز جديد پروژه ايران هراسي هستند. آنها با اين اقدام درصددند متحدان خود در منطقه را عليه ايران بسيج كرده تا بتوانند فشارهاي بيشتري بر ايران وارد سازند و اما سومين هدف ايجاد شرايط و فضاي جديد براي ايجاد فشار بيشتر به جمهوري اسلامي ايران است. آمريكايي ها با طرح اين مسئله و بسيج كردن رسانه هاي خود براي پردازش اين خبر، به دنبال تهديد نمايي از ايران براي امنيت جهان هستند و مي خواهند از رهگذر تهديدسازي ايران براي امنيت جهان، يك اجماع جهاني را عليه ايران شكل دهند.

¤ آيا آمريكايي ها با اين ترفند جديد مي توانند به اهداف موردنظر دست يابند؟

به نظر مي رسد اين سناريو با توجه به شرايط داخلي آمريكا از روي استيصال و با عجله و به صورت ناشيانه طراحي شده و بر همين اساس از هم اكنون شكست آن قابل پيش بيني است. جالب است كه بدانيم پس از انتشار اين خبر و جنجال رسانه هاي غربي بر روي آن، اولين كساني كه به ديده ترديد به آن نگريسته و علامت سوال روي آن قرار دادند، خود كارشناسان و صاحب نظران آمريكايي بودند. اولين سوالي كه بسياري از كارشناسان مطرح مي كنند اين است كه ايران با ترور سفير عربستان در خاك آمريكا دنبال چه نفعي بوده است؟ در اين شرايط نبود يك پاسخ منطقي براي اين سوال، اصل ماجرا را هوا كرده است. به عنوان نمونه و در همين راستا، «جك رايس» مأمور سابق سيا و وكيل دادگستري، توجيه واشنگتن درباره نقش ايران در ترور سفير عربستان را غيرمنطقي اعلام كرد و گفت: «مشكلي كه درباره اين استدلال وجود دارد اين است كه نگفته اين مسئله چه نفعي براي ايران دارد؟» همچنين روزنامه «نيويورك تايمز» در گزارشي نوشت: «تحليلگران بعيد مي دانند كه سپاه قدس در انجام عمليات تروريستي در خاك آمريكا دست داشته باشد.» بر همين اساس برخي از كارشناسان آمريكايي به دولتمردان اين كشور توصيه مي كنند براي جلوگيري از آبروريزي بيشتر، به اين موضوع نه تنها ديگر دامن نزنند، بلكه از آن عقب نشيني كنند. آقاي «رابرت بائر» مأمور سابق سيا (CIA) در اظهاراتي صريح تأكيد مي كند كه توطئه اي كه آمريكا از آن صحبت مي كند، نمي تواند كار ايران باشد.

وي كه در مصاحبه با پايگاه اينترنتي « اي بي سي نيوز» نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد در بخشي از سخنان خود از دولت اوباما مي خواهد تا از موضوع خود عقب نشيني كند و يك كانال ديپلماتيك با ايران ايجاد كند وگرنه بازنده اين معركه خود آمريكا خواهد بود. با توجه به مجموعه مسائل مي توان گفت آمريكايي ها با چشم بستن بر واقعيات، اين سناريو را طراحي و بخش هايي از آن را اجرا كردند. اين سناريو در عمل نتيجه نخواهد داد، چرا كه اساساً دوران فرافكني آمريكايي ها از طريق اتهام زني به ديگران پايان يافته است. آمريكايي ها با اين قبيل سناريوها، هرگز نمي توانند روندهاي جاري در سه موضوع؛ تشديد جنبش ضدسرمايه داري وال استريت، تزلزل روزافزون در رژيم هاي پوسيده و وابسته به غرب در خاورميانه و روند قدرت يابي روزافزون جمهوري اسلامي در منطقه و جهان را تغيير دهند.

¤ واكنش مسئولان جمهوري اسلامي به ترفند كاخ سفيد را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

پاسخ ها خيلي صريح و شفاف و از موضع فعال بود. جمهوري اسلامي كه داراي يك نظام ديني است و خود قرباني تروريسم بوده، همواره تروريسم را محكوم كرده و از اساس با اين قبيل مسائل مشكل مبنايي داشته و بر همين اساس مسئولان جمهوري اسلامي، اقدام كاخ سفيد را يك سناريو و يك توطئه دانسته و آن را به شدت محكوم كردند. نماينده ايران در سازمان ملل جناب آقاي محمد خزاعي طي نامه اي مواضع صريح و قاطع جمهوري اسلامي درخصوص اين اقدام سياسي دولتمردان آمريكايي را به آقاي «بان كي مون» اعلام و درخواست كرد تا اين نامه به عنوان سند مجمع عمومي و شوراي امنيت سازمان ملل منتشر شود. ديگر مسئولان كشور نيز مواضع صريح اتخاذ كرده و در همه اين مواضع، اين اتفاق نظر وجود دارد كه آمريكايي هاي گرفتار بحران داخلي شده، به دنبال فرافكني از طريق اتهام زني به ايران هستند.

¤ آمريكايي ها به دنبال اين اتهام زني چه اقدامات عملي ممكن است انجام دهند؟

از نوع و چگونگي بسيج شدن رسانه هاي غربي براي پوشش دادن به اين خبر جعلي و ساختگي، مي توان دريافت كرد كه آمريكايي ها به دنبال زمينه سازي براي مجموعه اي از اقدامات هستند. پس از طرح اين اتهام عليه تهران، اخبار ايران در صدر رسانه هاي جهان قرار گرفت. از بين 50 رسانه اصلي دنيا، بيش از 40 رسانه اين خبر را در صدر اخبار خودشان قرار دادند. از 32 رسانه اصلي آمريكا حدود 30 رسانه اين خبر را در صدر اخبارشان و مورد بررسي قرار دادند. در يك چنين فضاي پرالتهاب رسانه اي نسبت به اين موضوع، مقام هاي آمريكايي شديدترين حملات لفظي را متوجه ايران كردند. به عنوان مثال خانم هيلاري كلينتون، وزير خارجه اوباما گفت كه كشف ارتباط ايران با توطئه ترور سفير عربستان در واشنگتن، تهران را منزوي و اتحاد امنيتي در خليج فارس را تقويت مي كند و تحريك كننده اعمال تحريم هاي بيشتر عليه منافع ايران خواهد بود. دقت در سخنان وزير امورخارجه آمريكا نشان مي دهد كه آنها به دنبال چه نوع اقداماتي هستند.

¤ آيا گزينه نظامي هم در سناريوي آمريكايي ها لحاظ شده است؟

آمريكايي ها در قبال ايران همواره بر اين نكته تأكيد كرده و آن را به طرق مختلف هم تكرار كرده اند كه همه گزينه ها و از جمله گزينه نظامي روي ميز قرار دارد. در اين داستان نيز اين جمله آمريكايي ها از زبان برخي از آنها تكرار شد. در فاصله كمتر از 12 ساعت از طرح موضوع و رسانه اي شدن اين خبر جعلي، آقاي «جوزف بايدن» معاون اوباما گفت كه ايران بايد در اين زمينه پاسخگو باشد و براي پاسخگو كردن ايران هيچ گزينه اي از دستور كار خارج نيست! صريح ترين موضع در اين راستا را «پيتركينگ» نماينده جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان و رئيس كميته امنيت داخلي مجلس نمايندگان آمريكا در يك گفت وگوي كوتاه با سي ان ان اتخاذ كرد. وي در اين صحبت كوتاه پنج دقيقه اي پنج بار از لفظ «اقدام جنگي» درباره ايران استفاده كرد و گفت: اين اقدام تهران در خاك آمريكا اعلان جنگ است و واشنگتن در برخورد با ايران نبايد هيچ گزينه اي را از دستور كار خارج كند.

¤ موضع جمهوري اسلامي در قبال تهديدات نظامي آمريكا چگونه است؟

مسئولان جمهوري اسلامي و به ويژه فرمانده معظم كل قوا حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي(مدظله العالي) طي سال هاي گذشته در قبال تهديدات نظامي آمريكا، صريح ترين مواضع را اتخاذ كرده و اعلام داشته اند پاسخ ملت ايران به هر نوع تجاوزي كوبنده، قاطع و پشيمان كننده خواهد بود. نسبت به اين تهديدات جديد نيز مقام معظم فرماندهي كل قوا در جمع يگان هاي نيروهاي مسلح مستقر در كرمانشاه با بيان اينكه تكرار شيوه هاي ابلهانه و بي خاصيت سياستگذاران درمانده و پريشان غربي براي «ايران هراسي» باز هم نتيجه نخواهد داشت و بار ديگر طعم تلخ شكست را خواهند چشيد، فرمودند: «ملت ايران به دنيا ثابت كرده كه تهاجم به جمهوري اسلامي ايران پرهزينه است.» نكته بسيار مهم شرايط و فضاي حاكم بر منطقه است كه آمريكايي ها اگر درك درستي از آن داشتند، اينگونه با ادبيات تهديد نسبت به ايران سخن نمي گفتند. قبل از اين تحولات جديد در منطقه كه ناشي از بيداري اسلامي است، جمهوري اسلامي از قدرت دفاعي در سطح بازدارندگي برخوردار بود و اين تحولات موقعيت جمهوري اسلامي ايران را از هر جهت به ويژه در بعد قدرت دفاعي و خنثي سازي هر نوع تهديد نظامي ارتقا بخشيده است. البته معتقديم كه اين واقعيت ها خيلي هم از نظر آمريكايي ها پنهان نيست و هر از چندي خود آنها به اين واقعيات اعتراف دارند. پس از جنجال تبليغاتي اخير كاخ سفيد عليه ايران، نيويورك تايمز طي گزارشي تحليلي نوشت: «هدف اتهامات آمريكا، تخريب چهره ايران در نزد كشورهاي دوست است، اما تركيب سخن گفتن تند و عملكرد احتياط آميز نشانگر نداشتن گزينه براي دشمني است. دست اوباما براي ضربه زدن به ايران بسته است.» بدون ترديد اين دست بسته بودن اوباما براي ضربه زدن به ايران، به خاطر توانايي ها و ظرفيت هاي بالاي جمهوري اسلامي در حوزه هاي گوناگون براي مات كردن آمريكا در يك رويارويي احتمالي مي باشد.

¤ به چه دليل آمريكايي ها در اين اتهام زني به ايران، سپاه را هدف قرار داده اند؟

مدتي است كه آمريكايي ها سه پروژه اسلام هراسي، ايران هراسي و سپاه هراسي را در امتداد هم دنبال كرده و به پيش مي برند. بر همين اساس در اين سناريو نيز وقتي بر روي ايران هراسي تمركز كردند، در امتداد آن سپاه را نشانه رفته و افراد دستگير شده را وابسته به سپاه معرفي كردند كه امري خلاف واقع است.

نام:
ایمیل:
* نظر: