آخرین اخبار
کد خبر: ۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۹
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور گفت: خدمت سربازی نیاز به بازنگری هوشمندانه دارد و فرماندهان نیروهای مسلح در این راستا باید برنامه‌ریزی ویژه را در دستور کار قرار دهند.

حجت‌الاسلام محمدکاظم بهرامی در هجدهمین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح استان اصفهان با بررسی ضرورت تعامل و ایجاد وحدت رویه در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و تبیین برنامه مجامع استانی به ذکر روایتی از مرحوم شیخ صدوق پرداخت و اظهار داشت: موضوع پیشگیری امر مقدسی است زیرا بازداشتن انسان‌ها از خلاف، جرم و جنایت وظیفه انبیا و اولیا است و از نظر سالم بودن جامعه و پیشگیری از وقوع جرم در آرامش و امنیت ملی و سلامت جامعه تأثیر دارد.
وی افزود: امروز دانشمندان معتقدند برای حفظ جمادات و سایر منابع طبیعی از آسیب‌ها باید برنامه‌ریزی و محافظت کرد، پس برای انسان‌ها نیز باید برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور با اشاره به اینکه برخی اتفاقات احتمالی برای محیط‌زیست و جامعه رخ می‌دهد که منجر به تأسف می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از این حوادث جبران شدنی نیستند.
وی تاکید کرد: برنامه پیشگیری از وقوع جرم باید در تمام تار و پود زندگی ما وجود داشته و تمام تدابیر اجتماعی، فرهنگی، مهندسی، معماری و شهرسازی با دیدگاه پیشگیرانه از وقوع جرم و آسیب‌شناسی مورد بررسی قرار گیرد.
حجت‌السلام بهرامی با بیان اینکه امروزه در بحث راه‌سازی تلاش راه‌سازان این است که پیچ‌های خطرناک حذف شود تا کمتر به مردم آسیب به وارد شود، ادامه داد: اینجا سؤالی مطرح می‌شود که آیا برای زندگی بشر پیچ‌های خطر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نباید حذف کرد.
وی اضافه کرد: مجمع پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح به مدت ۱۴ سال با همین هدف در قشر عظیم نیروی مسلح تشکیل شده است که برای مقابله با مسائل داخلی و تهدیدات بیرونی مقابله کند، چرا که نیروهای مسلح باید از هرگونه حادثه‌ای در امان باشند.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور گفت: در برنامه‌ریزی‌ها و دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها به این مسئله توجه و مباحث پیشگیری از وقوع جرم در این بخش‌نامه‌ها آمده است.
وی ادامه داد: غیر از این تصمیماتی که با برنامه قبلی به‌عنوان راهکار ابلاغ شده در سایر برنامه‌ها با همین رویکرد برنامه‌های جدیدی تدوین شده است.
بهرامی به فرمایش رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رسیدگی به مباحث پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح و اتخاذ راهکارها از خواسته‌های ایشان است.
وی به تصویب جلسه هیئت عالی نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: چند طرح اجرایی در این هیئت به تصویب رسید.

*‌ مصوبه تست شخصیت پیش از انجام خدمت سربازی تصویب شد
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور ادامه داد: یکی از مواد مورد بحث، تست شخصیت و هنجارسازی افراد مشمول بود که مصوب شد و همانند تست جسمی، مشمولان از نظر روانی نیز بررسی می‌شوند.
وی همچنین اضافه کرد: با این کار افرادی که توان روحی برای ورود به نیروی مسلح را ندارند وارد نشده و بر اساس روحیه و در‌صورت لزوم در مکان دیگری به خدمت گرفته می‌شوند.
بهرامی تصریح کرد: در سازمان قضایی نیروهای مسلح بسیاری از افراد که دچار قتل و خودزنی ‌شدند ناشی از عدم همین تشخیص مسائل روحی و روانی بودند.
وی بیان کرد: بحث راه‌اندازی رسمی مراکز مشاوره نیروهای مسلح نیز از دیگر مواردی بود که به تصویب رسید.
بهرامی ادامه داد: قانون سربازی پس از انقلاب در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسید و خدمت سربازی در جامعه به‌عنوان خدمتی اجباری شناخته شد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده‌ها تلاش می‌کنند که فرزندانشان از خدمت معاف شوند، گفت: باید چگونگی ایجاد انگیزه و علاقه در مشمولان به خدمت سربازی و نیز در خانواده‌ها بررسی شود.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور اضافه کرد: باید برای مقابله با آسیب‌های داخلی و تهدیدات خارجی جوانان را آماده کنیم که چگونه خدمت سربازی را بگذرانند.
وی با بیان اینکه خدمت سربازی نیاز به بازنگری هوشمندانه دارد، افزود: با توجه به اینکه طیف عمده‌ای از جوانان مشمول به خدمت هستند، ما نیازمند هستیم که فرماندهان نیروهای مسلح در این جهت برنامه‌ریزی ویژه را در دستور کار قرار دهند.
بهرامی تاکید کرد: این طرح نیاز به بازنگری جدی دارد و البته بحث حذف خدمت سربازی در آن مطرح نیست بلکه بحث اصلاح و بهبود وضعیت خدمت سربازی مطرح است.
وی با بیان اینکه بررسی اشکالات و آسیب‌ها و مدت خدمت سربازی باید تخصصی مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در بحث‌های بعدی آموزش‌ها، آمادگی برای استفاده از جوانان آینده، ارتباط خدمت سربازی و موضوع بسیج و تضمین فرهنگی در این دوران و نیز محیط خدمت سربازی و نوع رفتار با جوانان با وضعیت روز و فرماندهانی که به‌طور مستقیم با سرباز در ارتباط هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

*‌ بحث کمک مالی به سربازان در مجلس معطل مانده است
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور اضافه کرد: وابستگی اقتصادی برخی خانواده‌ها به فرزندان پسر خود از جمله موارد مهمی است که باید راهکاری برای آن اندیشیده شود، چرا که در موارد متعددی هزینه مالی به خانواده تحمیل می‌شود.
وی ادامه داد: بحث تصویب کمک مالی به سربازان در مجلس همچنان معطل مانده است.
بهرامی با تاکید به اینکه برای برخی موضوعات هزینه خوبی پیش‌بینی می‌شود اما برای دفاع از امنیت کشور مضایقه صورت می‌گیرد، بیان کرد: این بحث و ارتباط اقتصادی از مسائل مهمی است که باید به مرور بررسی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: