آخرین اخبار
کد خبر: ۳۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
برخی فرزندان رزمنده­ این مرز و بوم در وانفسای كشمكش­های سیاسی فقط و فقط به وظیفه می‌­اندیشند و برای حفظ اقتدار دفاعی انقلاب در كشاكش تهدیدهای بیرونی مظلومانه و در اوج گمنامی به شهادت می‌­رسند.

حادثه­ اخیر در یكی از پادگان‌های سپاه كه به شهادت جمعی از بهترین پاسداران انقلاب انجامید هرچند مورد تحلیل ناصواب بسیاری از دشمنان خارجی و داخلی قرار گرفت، اما تنها و تنها حاصل تلاش آنها حفظ اقتدار نظام الهی جمهوری اسلامی بود. هرچند حاج حسن مقدم از بهترین نیروهای سپاه نیز در این حادثه جان عزیز خود را تقدیم انقلاب كرد اما خون او و یارانش قطعاً به ثمرات انقلاب خواهد افزود.

درباره شخصیت، منش و همچنین تلاش‌های حاج حسن با سردار دكتر محمد تهرانی‌مقدم، برادر وی و رئیس مركز فرهنگی «صبح قریب» و در فضایی صمیمی، در حالی كه او عزادار برادر شهیدش بود به گفت وگو پرداختیم.

شهادت سرلشكر حسن تهرانی‌مقدم، برادر شما و جمعی از همرزمانش را مجدداً تسلیت می‌گوییم. در ابتدا یك بیوگرافی از شهید و خانواده او بفرمایید.
 
ما از یك خانواده متوسط در جنوب تهران هستیم كه چهار برادر بودیم. دو برادر من تا به امروز به توفیق شهادت نایل شدند. اخوی كوچك ما به نام علی تهرانی‌مقدم، ظهر عاشورای سال 59 ، اوایل جنگ و در محاصره سوسنگرد به شهادت رسید و با شهادت خودش، محاصره سوسنگرد را شكست و موفق شد كه صدامیان را از آن خطه پاك بیرون كند.

اخوی دوم شهید حسن تهرانی‌مقدم، نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار آن بود. جنگ كه شروع شد، سپاه فاقد توپخانه بود. ایشان وقتی به این مسئولیت منصوب شد، در سپاه توپ و توپخانه‌ای وجود نداشت. برخی دوستان زمانی كه شنیدند یك جوان متعهد به عنوان فرمانده توپخانه انتخاب شده،‌ خندیدند و برخی هم به تمسخر گرفتند و گفتند كه نه توپی وجود دارد و نه توپخانه‌ای اما برای توپخانه فرمانده گذاشته‌اند!

اخوی ما همان موقع گفت توپ‌های ما آن طرف است و اشاره كرد به نیروهای صدامی. چند روز بعد عملیاتی شكل گرفت كه با انجام موفقیت‌آمیز آن، موفق شدند یك گردان توپخانه ارتش رژیم صدام را به غنیمت بگیرند و با همین توپ‌های غنیمتی توپخانه سپاه شكل گرفت. ایشان در همان زمان موفق شد سازمان توپخانه را پایه‌ریزی كند.

دقیقاً چه سالی بود؟
سال 1360. شهید حاج حسن در این سال توپخانه سپاه را راه‌اندازی كرد و طی سال 61 و در عملیات‌های بعدی، همین توپخانه بیشترین حجم آتش را بر سر عراقی­ها ریخت. یك سال بعد یعنی در سال 62 ایشان مسئولیت یگان موشكی سپاه را برعهده گرفت و این در حالی بود كه فاقد موشك بودیم.

یكی از ویژگی‌های شهید این بود كه با آموزش جوانان، این مجموعه‌ها را حركت می‌داد و همزمان نیز مجموعه‌های دیگری را راه‌اندازی می‌كرد.
 
در واقع دوستان دیگرش مسئولیت توپخانه را به عهده گرفتند و خود او به یگان موشكی سپاه رفت. او موفق شد از موشك‌هایی كه در یكی از عملیات­های ارتش بعثی عراق علیه ما استفاده شده و عمل نكرده بود استفاده كند. همچنین از بعضی از كشورهای دوست نیز در این مسیر كمك گرفت.

در آن زمان ارتش صدام فكر می‌كرد كه در پاسخ به موشك‌هایی كه علیه مردم و شهرهای ما استفاده می‌كند، كشور ما چیزی ندارد. اما حاج حسن‌آقا موفق شد پاسخ دندان‌شكنی به ارتش بعثی عراق بدهد. آن زمان در حالی كه آنها تصورش را هم نمی‌كردند، ایران موفق شد موشك‌های اسكاد را راه‌اندازی كند.
 
این پاسخ مؤثر، عامل بسیار بازدارنده‌ای برای ارتش عراق شد. ما حتی نوآوری‌هایی داشتیم كه توانستیم سوخت جامد را در عرصه موشكی تولید كنیم. ایشان نه تنها این سوخت را در كشور تولید كرد بلكه به برخی كشورهای دوست نیز در این مسیر كمك كرد. حاج حسن‌ حتی به لبنان هم رفت و یگان موشكی حزب‌الله را در آنجا ایجاد كرد.

راه‌اندازی این یگان در چه سالی و چگونه شكل گرفت؟
تقریباً در سال 66-65 بود. بچه‌های حزب‌الله لبنان بسیار دوستدار حاج حسن‌آقا بودند. با كارهایی كه ایشان انجام داد، حزب‌الله موفق به تجهیز سلاح‌هایی شد كه هرگاه صهیونیست‌ها شرارتی می‌كردند، با پاسخ دندان‌شكن مواجه می‌شدند. الآن هم قاطعانه بگویم، رژیم صهیونیستی اگر هرگونه عملیات یا تهدیدی را علیه جمهوری اسلامی داشته باشد، از ناحیه موشك‌های حزب‌الله لبنان مشت محكمی را دریافت خواهد كرد كه قلب تل‌آویو را زیر و رو می‌­كند.

این مهم یكی از یادگارهای سردار شهید حسن تهرانی‌مقدم است. این نكته را نیز بگویم طی این روزها تلفن‌های بسیاری از سوی رزمندگان و دوستان حزب‌الله لبنان داشتم كه ابراز احساسات زیادی كردند. میان بچه‌ها و حاج حسن‌آقا علاقه بسیاری حاكم بود.

طی سال‌های اخیر جهاد خودكفایی سپاه به فرماندهی سردار شهید تهرانی‌مقدم به پیشرفت‌های زیادی نایل شده بود. از این سال­ها بگویید.

بله، ایشان كارهای بسیاری انجام داد. یكی از كارها این بود كه یك «های‌تكنولوژی» با ابداع و فكر خودش و به عنوان یك تكنولوژی بومی ایجاد كرد. روش معتبر و امروز جهان «هایتك» است. او موفق شد سازمان جهاد خودكفایی سپاه را راه‌اندازی كند و با ابداعات، كشور ما را به موشك بالستیك برساند.

ما امروز در میان چند كشور انگشت‌شمار جهان موفق به كسب این تكنولوژی شده‌ایم. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان فرمودند كه جواب تهدید، تهدید است. یكی از اقدامات سردار شهید حاج حسن‌آقا نیز همین موشك بالستیك بود كه جمهوری اسلامی این كار را به مسئولیت و فرماندهی وی انجام داد و حاج حسن‌آقا جانش را در این مسیر گذاشت.

ایشان در هنگام آخرین تست همین موشك جان خود را از دست داد. سپاه قصد داشت این ابداع جدید را به رخ مبتكران جهانی بكشاند اما این حادثه روی داد. البته ایشان با خون خود موفق شد این تكنولوژی را بومی كند و ما صاحب این ابزار مهم تاریخی و نظامی در كشورمان شده‌­ایم كه ان‌شاءالله بزودی ثمر خواهد داد.

شهید حاج حسن‌آقا موفقیت‌های بسیاری داشت كه من مجاز هستم فقط برخی از آنها را برای شما توضیح دهم. وی فردی بود كاملاً گمنام و به دور از تریبون و مصاحبه و سخنرانی. شخصیت او طوری بود كه با اخلاص تمام كارها را تعقیب می‌كرد.

از ویژگی‌های فردی، اجتماعی و اخلاقی شهید بگویید.
حاج حسن آقا فوق‌العاده فرد متعبد و متقی و بسیار ملتزم به رعایت تقوا بود. از همان دوران نوجوانی در مسجد زینب كبری در جنوب تهران در سرچشمه مسئولیت كارهای فرهنگی را با شهید علی، اخوی دیگر من به عهده داشتند. در فعالیت‌های فرهنگی و رساندن پیام امام به مردم نقش مهمی داشت.

در فعالیت‌های فرهنگی قبل از انقلاب علی‌رغم سن كم، بسیار فعال و بانشاط بود. بعد از انقلاب از ابتدای تشكیل سپاه، ایشان وارد این نهاد انقلابی شدند و در فعالیت‌های نظامی به شكلی كه عرض كردم، حضور داشت.

در برخورد با جبهه ضدانقلاب نیز فعالیت خیلی پرثمری داشت. در آن زمانی كه بنده معاونت اطلاعات سپاه را به عهده داشتم، ایشان و شهید علی مقدم، هر دو برادر در كنار ما بودند و در جبهه مبارزه با ضدانقلاب نقش فعالی ایفا كردند. آن موقع كه ضدانقلاب واقعه آمل را رقم زدند و با استفاده از استتار جنگل‌های شمال، به مردم بیگناه حمله می‌كردند، ‌این دو برادر در كنار ما بودند و علیه منافقین و ضدانقلاب فعالیت زیادی انجام دادند.

این موضوع را هم بگویم كه ایشان چند بار از جانب منافقین تهدید شد به دلیل آن‌كه موشكی به مقر منافقین در داخل خاك عراق زد. همان شب رادیو منافقین اعلام كرد این مقدم مزدور خمینی را ما می‌زنیم.

زمانی كه ترور شهید صیاد شیرازی را طراحی كردند، همزمان طرح ترور حاج حسن آقای مقدم را نیز در دستور كار داشتند و می‌خواستند هر دوی آنها را ترور كنند كه یك گروه از آنها دستگیر شدند.
 
منافقین، شهید صیاد شیرازی كه با حاج حسن آقای ما یك رفاقت خیلی نزدیك و صمیمی داشت را ترور كردند اما موفق نشدندحاج حسن آقا را ترور كنند. یكی دیگر از ابعاد ناشناخته‌اش این بود كه بسیار مظلوم بود، جای ثابت و خانه ثابتی هم نداشت و همیشه در معرض تهدید و خطر بود.

گروهك منافقین و دنباله‌روهایش از داخل و استكبار جهانی از بیرون، همیشه دنبال این بودند كه به نوعی بتوانند این نیروی انقلابی را از صحنه خارج كنند. در ابعاد اخلاقی نیز یك فرد بسیار خیّر و كمك‌حال مستضعفین بود و هیچ‌كس نبود كه به ایشان مراجعه كند و نا‌امید برگردد.

یك مجموعه صندوق قرض‌الحسنه‌ای داشت كه هر كس مراجعه می‌­كرد، كارش را راه می­‌انداخت. من خودم شاهد بودم تعدادی خانه برای مستضعفین ساخت كه دست خیلی‌ها را گرفت و همچنین در تهیه جهیزیه برای افراد بی‌بضاعت خیلی كمك كرد. مادر ما خیریه كوچكی دارد كه ساز‌و‌كار و بودجه‌اش را بیشتر حاج حسن آقا تأمین می‌كرد و در واقع از این طریق به بسیاری از محرومین و مستضعفین كمك می‌­شود.

بسیار متواضع بود و با اخلاق و خلق و خوی محمدی واقعاً در دل همه مسئولین جا داشت. همه مسئولین دوستش داشتند، از شخص مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و مسئولین دیگر. در واقع اسمش حسن بود، خلقش حسن بود. عملش حسن بود. ولی حسینی رفت.

یكی از نقاط قوت جمهوری اسلامی همین روحیه بسیجی و جهادی است. روحیه بسیجی‌وار حاج حسن آقا را نشأت گرفته از چه می‌دانید؟
روحیه حاج حسن آقا نشأت گرفته از نفس امام خمینی‌(ره) بود. حاج حسن آقا علی‌رغم سن كمش چند بار خدمت حضرت امام رسیده بود. همچنین بودن در كنار رزمندگان و دوستان شهیدش در 8 سال دفاع مقدس با توجه به ویژگی‌هایی كه این دوستان و همرزمان شهید داشتند به شعله‌ور شدن این روحیه كمك كرد.

همچنین سازمان وی زیر نظر مستقیم و ارشادات مقام معظم رهبری قرار گرفت و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چند بار از این مجموعه بازدید كردند. رهنمودها و ارشادات ایشان روحیه حاج حسن آقا را تعالی می‌بخشید.

او به امیرالمؤمنین و اهل بیت علیهم ا‌لسلام ارادت خاصی داشت. هر زمانی كه امكانش را داشت، در منزل خودش یا در مسجد و یا جاهای دیگر مراسم‌های مختلف را اداره می‌كرد. چه مراسم شادی اهل بیت و چه در مراسم عزا بالاخص در مراسم شهادت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام سنگ تمام می‌گذاشت.

من در همین جا دو خاطره از ایشان نقل می‌كنم. یكی در مورد یك حادثه‌ای شبیه این حادثه‌ای كه اخیراً اتفاق افتاد. در حدود 5-4 سال پیش در ارتباط با سوخت موشك و همچنین تست موتور موشك، نخستین‌باری كه ایشان موفق شد به این نقطه برسد، یك انفجاری در این پروژه رخ داد، طوری كه بدنه این موشك چندین متر پرت شد و به یك كوهی در اطراف برخورد كرد. دوده‌ای غلیظ از این انفجار بدنه موشك را گرفته بود. اما انگار فردی آمده بود و بر بدنه موشك كلمه شریف حیدر را حك كرده بود. یعنی كلمه حیدر خود به خود بر بدنه موشك نقش بسته بود. همه تعجب كرده بودند كه این چی بود.

حاج حسن آقا شب خواب می‌بیند كه یك فرد نورانی به او می‌گوید كه چرا ناراحتی و حاج حسن اتفاق روی‌داده را تعریف می‌كند. آن فرد نورانی در پاسخ می‌گوید كه هیچ نگران نباش در فلان نقطه این موتور، این اشكال وجود دارد كه اگر آن را برطرف كنی، مشكل حل می‌شود و شما باید این پروژه را تمام كنی. حاج حسن آقا با تعجب سؤال می‌كند كه شما كی هستید؟ آن فرد نورانی پاسخ می‌دهد كه من حیدرم. حاج حسن به من گفت فردایش رفتم و دیدم اشكال در همان نقطه بوده و آن را برطرف كرده و موفق شدیم.

خاطره­ دیگر این كه او برای بنده نقل می‌كرد یك بار خواب دیده است كه از دنیا رفته. می‌گفت من را گذاشتند در یك قبر تاریك، خیلی وحشتناك بود. دو ملك و یك فرد غضبناك هم ایستاده بودند. یك پرونده‌ای را ورق زدند و بستند و پرسیدند كه چی داری؟ حاج حسن می‌گفت در پاسخ گفتم كه برای آقا ابا‌عبدالله خیلی عزاداری و گریه كردم.

گفت این جمله را كه گفتم همه‌جا فراخ شد، فرشته‌ ­ها همه از حالت غضب‌آلودگی درآمدند و به من نشان دادند كه اسباب اخلاصت این موضوع است. من كه روز دوشنبه گذشته مراسم تدفین اخوی شهیدم را انجام دادم، یك‌باره یاد این خواب افتادم و یك لحظه احساس كردم در بهشت قرار دارم.

اشاره كردید به دیدارهای ایشان با رهبر معظم انقلاب، آیا خاطره‌ای از این دیدارها به یاد دارید؟
من چند سال افتخار حفاظت از مقام معظم رهبری را داشتم و سال‌ها در خدمت معظم‌له بودم. می‌دانم كه مقام معظم رهبری جمعه‌ها جایی تشریف نمی‌برند و به كارهای شخصی و عبادات می‌پردازند.

خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد كه جمعه‌ها ملاقات داشته باشند. ایشان یك روز جمعه بر‌خلاف همیشه از مجموعه حاج حسن آقا بازدید كردند و در آن مجلس مقام معظم رهبری حاج حسن را مورد تفقد قرار دادند. تشویقشان كردند و دستور دادند كه بودجه خوبی برای مجموعه سازمان جهاد خودكفایی سپاه اختصاص داده شود.

رهبر معظم انقلاب در این بازدید از كارهای حاج حسن اظهار رضایت كردند و فرمودند خدا از شما راضی باشد و این رضایت مقام معظم رهبری و در پی آن رضایت خداوند و اهل بیت یك انگیزه قوی برای او شد تا برنامه‌ها و كارها را خیلی با جدیت و تصمیم بیشتر و مصمم‌تر ادامه بدهد و موفق شود كه این پیروزی را به‌دست بیاورند.

رابطه­ حاج حسن با دولت چطور بود؟ این سؤال را از این جهت عرض می­‌كنم كه وجود روحیه­ یكسان جهادی و بسیجی در این دو مجموعه یعنی دولت و سازمان خودكفایی سپاه مشهود است.
من با كمال خوشبختی باید عرض كنم كه دولت دكتر احمدی‌نژاد یكی از حامیان اصلی این پروژه بود. در همین جایی كه الآن شما تشریف آوردید، یكی از مسئولین دولت تشریف آوردند كه حاج حسن آقا هم حضور داشتند و یك همكاری در باب هوا فضا را با هم شروع كردند.

دولت خدمتگزار در این رابطه بسیار كمك كرد و همراه و همگام بود و زمانی كه مسئولین فضایی كشور می‌خواستند بازدیدی از مجموعه‌ سپاه به عمل آورند، حاج حسن آقا با خوشحالی به من گفت كه فرماندهی محترم كل سپاه و مسئولین بالاتر خیلی خوشحال شده‌اند و مجوز این بازدید را هم صادر كرده‌اند.

دوستان هم بازدید كردند و بنای یك همكاری را در هوافضا با هم گذاشتند، به طوری كه تعامل بسیار مثبت و سازنده‌­ای میان سازمان هوا فضا و سازمان خودكفایی سپاه شكل گرفت. ما در شرایطی كه می‌رفتیم كه در فضا به یك تكنولوژی برتر دست پیدا كنیم، متأسفانه با این ضایعه روبرو شدیم. امیدوارم دوستان بعدی كه می‌آیند راه این شهید را ادامه دهند تا بتوانند این پروژه را هم به سرمنزل مقصود برسانند.

گفتید پروژه به سرمنزل مقصود برسد، یعنی این‌كه پروژه هنوز ادامه دارد؟
بله، ادامه دارد. من واضح‌تر بگویم كه ماهواره زمانی كه می‌خواهد در فضا قرار بگیرد باید یك كشاننده‌ای داشته باشد و در واقع همان موشكی كه این را به فضا می‌برد، ماهواره را در فضا وارد می‌كند. در این زمینه با روسیه قراردادی داشتیم و علی‌رغم این‌كه كلی با آنها صحبت كردیم و ماهواره خودمان را به اینها داده بودیم كه با سیستم موشكی خودشان به فضا ببرند، متأسفانه نهایتاً این كار را نكردند و ماهواره ما را برگرداندند. اما جمهوری اسلامی موفق شد كه ماهواره را با امكانات خودمان به فضا بفرستد.

در فرستادن ماهواره پروژه‌ای بین دو سازمان بسته شده بود كه حاج حسن آقا در مجموعه سازمان جهاد خودكفایی به كمك دولت بیاید تا ماهواره در فضا قرار بگیرد. كار این پروژه شروع شد و امیدوارم كه ان‌شاء‌الله پرچمداران بعدی بتوانند راه این شهید را ادامه دهند و ما بتوانیم در هوافضا هم خودكفا باشیم.

طی این روزهــــا صهیونیست‌ها و رسانه‌های آنها سعی كردند شهادت حاج حسن و یارانش را خرابكاری سازمان­های متبوع خود جلوه دهند. هر روز هم در این رابطه شایعاتی را طرح كردند. نظر شما چیست؟
من فقط می‌توانم یك جمله عرض كنم كه این پروژه در حال تست نهایی بود. پروژه هم مربوط به موشك بالستیك قاره‌پیما بود و در مراحل نهایی‌ قرار داشت. این پروسه كاملاً هایتك و محرمانه بود. یكی از دلایلی كه آنها حرف‌های مختلف می‌زنند، این است كه از ماهیت این كار مطلع نبودند. ملت عزیز ما مطمئن باشند كه ایران در این زمینه به یك تكنولوژی بومی دست یافته كه بتواند در مقابل تهدیدها و توطئه‌های استكبار جهانی بایستد. پرچمدار این پروژه نیز سرلشكر شهید حاج حسن تهرانی مقدم بود كه خون خودش را در این مسیر تقدیم كرد و بنده مطمئنم كه این خون‌ها ان‌شاءا... بارور خواهد شد و این پروژه نهایی می‌شود.

منبع:برنا

نام:
ایمیل:
* نظر: