آخرین اخبار
کد خبر: ۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۳۰
سال گذشته ايران توانست ماهواره «اميد» را به فضا پرتاب کند. اما وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در گفت‌وگوي اختصاصي با «جوان» از آماده شدن ماهواره‌هاي جديد ايراني که امکانات فني بالاتر از ماهواره «اميد» دارند خبر داد.

سال گذشته ايران توانست ماهواره «اميد» را به فضا پرتاب کند. اما وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در گفت‌وگوي اختصاصي با «جوان» از آماده شدن ماهواره‌هاي جديد ايراني که امکانات فني بالاتر از ماهواره «اميد» دارند خبر داد. مهندس رضا تقي‌پور درباره جزئيات ماهواره‌هاي جديد ايراني گفت: تمام مراحل طراحي و ساخت اين ماهواره‌ها در داخل کشور و با همکاري هفت دانشگاه و ساير مراکز مهم و تحقيقاتي انجام شده و کاملاً ايراني هستند.


وي با بيان اينکه ماهواره‌هاي جديد از نوع تجربي هستند، افزود: اين ماهواره‌ها از نظر وزن و امکانات متفاوت‌تر از ماهواره اميد هستند و در مداري بالاتر از مدار ماهواره «اميد» (380کيلومتر) قرار مي‌گيرند.


وزير ارتباطات به قابليت حمل حيوانات توسط ماهواره‌هاي جديد ايراني اشاره و تأکيد کرد: يکي از مشخصات فني اين ماهواره‌ها امکان ذخيره و ارسال اطلاعات گوناگون از شرايط جوي و ساير موارد است. همچنين يکي از مزاياي ماهواره‌هاي جديد ايراني نصب دوربين براي تصويربرداري از زمين و ارسال اطلاعات به پايگاه زميني است. اين ماهواره‌ها مي‌توانند در هواشناسي، تعيين مرز دريايي، سواحل آبي و مسير رودخانه و بلاياي طبيعي کمک کنند.


وزير ارتباطات از آماده شدن اين ماهواره خبر داد و گفت: پيش‌بيني مي‌کنيم با آماده شدن شرايط در نيمه اول امسال يا نيمه دوم به فضا پرتاب شوند. در واقع به دلايل جوي تمام کشورها در طول سال مي‌توانند تنها در دو يا سه نقطه زماني ماهواره پرتاب کنند. يعني شرايط پنجره بايد ايجاد شود. وزير ارتباطات تصريح کرد: عمليات تست تحليلي، آزمايشگاه، نرم‌افزار و سخت‌افزار، طراحي سنسورها، طراحي مکانيکي و سنجنده‌ها و ساير موارد ساخت ماهواره‌هاي جديد ايراني در داخل طراحي شده است و پس از پرتاب اين ماهواره‌ها که تجربي هستند در آينده ايران مي‌تواند ماهواره‌هاي کاربردي‌تر به فضا پرتاب کند.به عقيده برخي از کارشناسان و تحليلگران چنين دستاوردي در مجامع بين المللي امتياز بسيار مهمي براي ايران محسوب مي‌شود. با پرتاب چنين ماهواره‌اي به فضا برخي از رسانه?هاي غربي کوشيدند تا اين دستاورد را کوچک جلوه داده و با برنامه هاي رسانه اي خود اين موضوع را در مجامع بين?المللي ناچيز نشان دهند اما واقعيت اين است که کارشناسان و دانشمندان ايراني با تکيه بر دانش روز و توانايي هاي خود چهره جديدي از دستاوردهاي روز را به نمايش گذاشته‌اند.


متن کامل گفت‌وگوي «جوان» با وزير ارتباطات به زودي منتشر خواهد شد.


انتهاي خبر/10

نام:
ایمیل:
* نظر: