آخرین اخبار
کد خبر: ۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
تلاش برای پاکسازی اراضی آلوده به مین رژیم بعث عراق طی هشت سال جنگ تحمیلی در استان های غربی و جنوب غربی کشور بویژه در خوزستان بذر تلخی کاشت به طوریکه قسمت های زیادی از خاک کشورمان را آلوده کرد .

اکنون با گذشت 22 سال از آن سال ها هنوز شهرهای زیادی از استان خوزستان مانند آبادان ، خرمشهر ، دشت آزادگان ، هویزه و شوش مسکن گاه مین هایی است که سالانه انسانهایی را در غرب و جنوب غرب کشور قربانی می کند . وجود زمین های آلوده به مین و مواد منفجره باقی مانده از دوران جنگ تحمیلی همه ساله تعدادی از هموطنانمان را به شهادت می رساند و یا دچار نقص عضو می کند . مدیرکل امنیتی و مرزی استانداری خوزستان می گوید : 7 میلیون مین از انواع مختلف ضد خودرو ، ضد نفر و ضد تانک و 5 میلیون گلوله عمل نکرده در نواحی مختلف استان جمع آوری و منهدم شده است .

آقای ناطقی می افزاید : از آنجاکه بیشترین زمین های آلوده به مین در مناطق کشاورزی و مراتع قرار دارد ، بیشتر قربانیان از میان دامپروران و کشاورزان خوزستانی هستند . فاضل خنفری پیرمرد 60 ساله شادگانی می گوید : مین های رژیم بعث یکی از فرزندانم به همراه 150 راس از گوسفندانم را از بین برد . بیت سیاح جوان 26 ساله دشت آزادگان هم می گوید : سال 76 زمانی که از مدرسه تعطیل شدیم در محوطه کنار مدرسه با دوستانم مشغول بازی بودم که صدای انفجار بلند شد و براثر اصابت ترکش از ناحیه چشم نابینا شدم . سخراوی پیرمرد 70 ساله دیگری نیز می گوید : سال 68 زمانی که دخترم برای تمیز کردن حیاط بیرون رفت ، همین که بیل را به زمین زد تا خاک ها را جمع کند همه چیز منفجر شد و دخترم به شهادت رسید . نماینده مرکز مین زدایی کشور می گوید : ایران بعد از افغانستان دومین کشور آلوده به مین است و استان خوزستان به علت شرایط حساس در زمان جنگ تحمیلی آلوده ترین استان کشور به شمار می رود . سردار سلحشور می افزاید : با آغاز عملیات مین زدایی از سال 67 ، بیش از 90 درصد از مناطق آلوده به مین یعنی چیزی بالغ بر 4 میلیون و 130 هزار هکتار از اراضی آلوده پاکسازی شد . وی اضافه می کند : از این میزان یک میلیون و 400 هزار هکتار از زمین ها در خوزستان است و بر اساس پیش بینی های انجام شده تا سال 91 تمام مناطق آلوده پاکسازی می شود .

سردار سلحشور با بیان به اینکه خوزستان به علت وضع اقتصادی و سیاسی منطقه از موقعیت خاصی برخوردار است ، می گوید : این پاکسازی ها در راه آهن خرمشهر به بصره ، راه اندازی بازارچه شلمچه - خرمشهر ، چزابه به دشت آزادگان ، تاسیسات نفتی در مناطق مرزی ، راه ها و آبرسانی مناطق آلوده بوده که تحویل ساکنان مناطق شده است . آقای خسافی مسئول بهره برداری های میدان نفتی آزادگان ، جفیر می گوید : بعد از مین روبی های انجام شده چاه های نفتی در این منطقه احداث شد و اکنون در منطقه 55 هزار بشکه نفت برداشت می شود . نواصری یکی از کشاورزان شهرستان هویزه می گوید : ارتش و سپاه کمک کردند تا زمینم پاکسازی شود و من اکنون در آن زیتون ، خرما ، انجیر و یونجه برداشت می کنم . شماری از نمایندگان سازمان ملل ، کمیته بین المللی صلیب سرخ و نمایندگان مین زدایی بشر دوستانه نیز 29 شهریور امسال از مناطق آلوده شده توسط رژیم بعث بازدید کردند .

پیتر ریتر نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ در حاشیه این بازدید به خبرنگار ما گفت : ایران توانایی خیلی زیادی در پاکسازی میدان های مین دارد و فکر نمی کنم نیازی به کمک دیگر کشور ها داشته باشد بلکه می تواند به کشور های دیگر نیز در این زمینه کمک کند . آقای حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی می گوید : 110 میلیون مین در 64 کشور جهان وجود دارد که سهم ایران 16 میلیون مین معادل 16 درصد آمار جهانی است بطوری که از سال 69 تا 85 نزدیک به 9 هزار نفر قربانی شدند . آقای مطور زاده نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه 12 کیلومتر از زمین های کشاورزی در شلمچه با مشکل وجود مین مواجه است ، می گوید : زمانی مرغوب ترین خرمای کشور از این مناطق برداشت می شد اما اکنون در ختان به علت محاصره بودن در میدان مین بدون استفاده هستند و کشور از این خرمای مرغوب بی نصیب است . برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند ، وجود مین در مناطق غربی مهمترین سد در برابر توسعه و پیشرفت استان های غربی است و مشکلات عدیده باعث شده بسیاری از مردم بعد از اتمام جنگ به شهر و خانه خود باز نگردند و طبیعی است در مناطق آلوده به مین به راحتی نمی توان برای عمران ، آبادانی و کشاورزی و صنعتش برنامه ریزی کرد . امروزه عزمی ملی برای پاکسازی مناطق آلوده ایجاد شده است چرا که رشد و توسعه اقتصادی مرزنشینان نیاز به پاکسازی نواحی مین گذاری شده دارد و ایجاد صنایع خود به خود امنیت پایدار در منطقه بوجود می آورد و این امر مطابق با اهداف و تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به رشد و توسعه مرزنشینان و مردم مناطق محروم است .

نام:
ایمیل:
* نظر: