آخرین اخبار
کد خبر: ۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۵
سوسنگرد از جمله مناطق حساس وتاثیر گذاری بود که ارتش عراق سعی در تصرف آن داشت. رزمندگان اسلام در این منطقه برای حفظ و پاسداری از آن عملیات زیادی انجام دادند وشهدای گرانقدری تقدیم محضر الهی شد تا این شهر مقاوم وقهرمان تا ابدیت تاریخ جزءلاینفک خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

برای مرور عملیات هفدهم آذر ماه رزمندگان اسلام در این جبهه، بهترین منبع کتاب روزشمار جنگ از جمله کتابهای مرکز مطالعات وتحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در صفحات 392تا3396جلد 11آن با عنوان"هویزه آخرین گامهای اشغالگر"حوادث این عملیات وسایر رخدادهای جبهه های جنگ ،داخل ایران ومسائل ورخدادهای بین المللی مربوط به تجاوز عراق و متحدانش به ایران به این شرح آمده است:
 دوشنبه  17 آذر 1359 برابر با  29 محرم 1401 و 8 دسامبر 1980
در ادامه درگیری شمال بهمنشیر ، امروز نیز نیروهای سپاه با نفوذ به مواضع دشمن چهار تانک دشمن را منهدم ساختند . در این درگیری خدمه تانک ها نیز به هلاکت رسیدند . ( 1 ) در جبهه سوسنگرد نیروهای عراقی شهر را مورد حملۀ شدید توپخانه قرار دادند و خسارتهایی را وارد کردند . ( 2 ) در ادامه فعالیت دشمن در این محور ، فرماندهی لشکر 92 زرهی ، ضمن بررسی حملات دشمن می نویسد : دشمن قصد حمله به شهر سوسنگرد و ارتفاعات مجاور را دارد تا بتواند نیروهای خود را در زمستان از شدت سرما و بارندگی نجات دهد و ضمناً مسیر تدارکات خود را از طریق سوسنگرد  بستان ، حلفائیه  عماره قرار دهد .

 در منطقه میانی درگیری های محدود در اغلب محور های عملیات ادامه دارد . روزنامه اطلاعات طی گزارشی از محورهای درگیری در این منطقه می نویسد : نبرد علیه نیروهای دشمن در جبهه قصر شیرین ، گیلان غرب ، سومار ، زله زرد ، سر پل ذهاب ، ارکوازی ملک شاهی ، ارتفاعات سد کنجان چم ، کانی سخت و شور شیرین دیروز نیز اد امه داشت دشمن که توان پایداری خود را از دست داده ، نقاط مسکونی بخشها و روستاهای اطراف جاده ها را در سر پل ذهاب و گیلان غرب زیر آتش توپخانه قرار داد . رزمندگان نیروی زمینی نیز متقابلاً با قاطعیت تمام مواضع دشمن را شناسایی کردند و در هم کوبیدند . در جبهه های غرب کشور ظهر امروز دوموضع توپخانه ، دو چادر مهمات و درسر پل ذهاب یک موضع خمپاره انداز دشمن نابود شد و جمعاً 25 تن از نیروهای متجاوز دشمن به هلاکت رسیدند .
 
 در کردستان در محور جاده بوکان  سقز در یک درگیری که بین گروههای مسلح ضد انقلاب و سپاه پاسداران صورت گرفت ، با گشودن آتش از طرف گروههای مسلح به سوی مردم موجب کشته شدن سه نفر و جراحت یک نفر از مردم غیر نظامی شد .
 
 رئیس مجلس آقای هاشمی رفسنجانی در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به وقایع اخیر مشهد و بازتاب آن گفت : به نظر من توطئه عظیمی را که خیلی وسیع طرح ریزی شده بود و دلالهای ابرقدرتها و ضد انقلاب داخلی در آن دست داشتند ، مردم با هوشیاری خنثی کردند . وی همچنین در مورد خواسته مردم اصفهان مبنی برطرد احمد سلامتیان نمایندۀ این شهر در مجلس شورای اسلامی ، که از نزدیکان رئیس جمهور محسوب می شود ، اظهار داشت : این مسألۀ بی سابقه ای است . تا آنجایی که من از تاریخ پارلمان اطلاع دارم، سابقه ندارد و در قانون هم تا به حال ندیدم پیش بینی شده باشد . زیاد هم به ما تلگراف و نامه و نامه سرگشاده ارسال و گاهی هم اعتراض شده که چرا شما واکنش نشان نمی دهد و به خواسته های مردم توجه نمی کنید .
 در این حال عده ای از نیروی انقلابی اصفهان ضمن ارسال نامه ای به ریاست مجلس شورای اسلامی ، به تحلیل وقایع اخیر پرداخته ، خواستار برخورد جدی با این قبیل حوادث شدند . در قسمتهایی از این نامه آمده است : آیا واقعاً این اشخاص از فقدان آزادی به عزا نشسته اند ؟ آیا درد
 اسلام و درد دین است که این طور اینها را فغان آورده است یا نه ، مهار نفس از کف داده اند و داد
 دین می زنند ؟ شیطان بزرگ هم برای اینچنین شیاطین کوچک ولی بومی بسیار ارزش قائل است
 و قدر آنها را خوب می داند … بنابرا ین یک دوستی باطنی بین شیطان بزرگ و سایر شیاطین به
 طور طبیعی هست و خواهی نخواهی این دو همدیگر را پیدا می کنند و نتیجه حرکت اینها مراد دل ابرقدرتها را برآورده می سازد … راهپیمائی مردم اصفهان در روز جمعه 14 / 9 / 59 به دنبال
 وقایعی است که در طول یک سال اخیر به عنا وین مختلف از طرف جریانی ظاهر الصلاح که یکی از نمایندگان این شهر به نام احمد سلامتیان ، سمبل بارز آن است ، اتفاق افتاده و تبلور حرکت این جریان با اعمال نماینده مزبور در مشهد مشخص می شود … به هرحال از غرب زدگان برخاسته از دامان فرهنگ امپریالیسم انتظاری بیش ا ز این نیست . نامه مزبور به ترتیب زیر امضا شده است . 1 ) روحانیت مبارز اصفهان 2 ) سپاه پاسداران اصفهان 3 ) بسیج  مستضعفین اصفهان 4 ) جهاد سازندگی اصفهان 5 ) حزب جمهوری اسلامی اصفهان 6 ) دادرسی  انقلاب اسلامی اصفهان 7 ) بنیاد شهید اصفهان 8 ) طرفداران مجاهدین انقلاب اسلامی اصفهان
 
 روزنامه هرالد تریبیون ، در مورد اختلافات داخلی ایران می نویسد : گرچه بروز جنگ  بسیاری از مسائل داخلی را به فراموشی سپرده و توجه همگان را به خود جلب کرده است ، اما این  حالت جدید ( وحدت ملی ) ، مانع از رقابت میان مبارزان سیاسی نشده است . مفسر رادیو اسرائیل می گوید : امروز هفتاد و هشتمین روز جنگ ایران و عراق است . یعنی جنگ وارد دوازدهمین هفته خود شده ، در حالی که از یک طرف در جبهه های جنگ یک نوع رکود وجود دارد و هیچ مسألۀ قابل توجهی به وقوع نمی پیوندد و از طرف دیگر ، نا آرامیهای داخلی در ایران  رو به افزایش است و به نظر می رسد این ناآرامیها هر روز ابعاد گستردهتری به خود می گیرد .
 گروهی به طرفداری از افراطیون مذهبی یا مذهبیون دولتی و گروهی به مخالفت با آنها تظاهرات
 می کنند .
 
 دربارۀ آتش بس و پایان جنگ ، سعدون حما دی وزیر خارجۀ عراق اظهار داشت : عراق  آماده است با اعلام آتش بس و مذاکره به جنگ سه ماهه خود با ایران پایان دهد مشروط بر این که  ایران نیز تمایل متقابل داشته باشد … وی اظهار کرد پایان جنگ بستگی به ایران دارد ما برای  آتش بس و مذاکره آماده هستیم به شرط آنکه ایران نیز قائل به چنین اقدامی باشد .
 روزنامه الثوره ، ارگان رسمی حزب بعث عراق در تفسیری نوشت : تا زمانی که رهبران  ایران واقعیت ها و شکست خود را در این جنگ نپذیرند ، ارتش عراق به فشار نظامی خود بر ایران ادامه خواهد داد . نیروهای مسلح عراق تا به رسمیت شناختن حقوق ملی و قانونی این  کشور از سوی ایران در مناطق تصرف شده باقی خواهند ماند . ادامه جنگ به معنای آن  خواهد بود که عراق برشروط خود برای خارج شدن از مرزهای ایران خواهد افزود . ایران تاکنون  چندین بار پیشنهادهای آتش بس عراق را رد کرده و اعلام داشته این جنگ تا خروج آخرین سرباز عراقی از ایران ادامه خواهد یافت … روزنامه الثوره در پایان اضافه می کند نیروهای عراقی نه تنها  برای بازپس گرفتن حقوق پایمال شده خویش بلکه برای دفاع از هر بخشی از اراضی خوزستان که اکنون در دست آنهاست ، قادر به ادامه جنگ هستند .
 
 مجله فیگارو در مورد سیاست امریکا در برانگیختن صدام برای جنگ با جمهوری  اسلامی و تدابیر بعدی این کشور می نویسد : جریان جنگ عراق و ایران در واقع از ژوئن گذشته  ( تیر ماه ) ، زمانی آغاز شد که برژینسکی به اردن سفر کرد و در مرز دو کشور اردن و عراق با  شخص صدام ملاقات نمود و قول داد که از صدام حسین کاملاً حمایت نماید و این امر را تفهیم  نمود که امریکا با آرزوهای عراق در مورد شط العرب و احتمال برقراری یک جمهوری عربستان  در این منطقه مخالفتی نخواهدکرد و بالاخره کلیه اقدامات به کشاندن عراق به جنگ علیه ایران  منجر شد . پیش بینی ها چنین بود که اگر بغداد پیروز بشود ، ایران بی ثبات می شود و رژیم  جمهوری اسلامی ایران از میان می رود و یک دولت طرفدار غرب جای آن به قدرت می رسد ، و در صورتی که عراق با شکست مواجه گردد ، امریکا می تواند خود را به عنوان حامی و مدافع  ایران قلمداد نماید .
 مجله نیوزویک نیز همکاری دولتهای امریکا و عراق را مورد توجه قرار داده ، می نویسد :
 دولت کارتر حتی به بعضی موسسات امریکایی اجازه داده که با عراق وارد داد و ستد شوند . از
 جمله برای کشف منابع نفتی ، وسایل مراقبتهای بهداشتی و هواپیما معاملاتی ان جام گرفت . تا
 این که جنگ با ایران شعله ور گردید و واشنگتن حتی اجازه استفاده از موتورهای ساخت امریکا
 را برای چهار ناو جنگی ایتالیا که کنترات تحویل آنها را به عراق دارد ، داد . این مجله دربارۀ اهداف
 عراق بر این عقیده است که اهداف عراق چیزی کمتر از تسلط بر خل یج فارس و شاید سراسر
 خاورمیانه با هزینه اجتناب ناپذیر دو ابرقدرت نیست ، و می افزاید : زیرا خلائی در این میان  وجود دارد که باید پر شود . مصر به خاطر شرکتش در مذاکرات صلح کمپ دیوید منزوی و مطرود شده است ، سوریه گرفتار مشکلات داخلی است و ایران که روزی ژاندارم خلیج فارس  بود ، در هرج و مرج به سر می برد . پس عراق کاندیدای امیدبخشی برای این خلاء است ، زیرا  تجهیزات وسیعی از سلاحهای مدرن را که بیشتر از شوروی و اروپای غربی تامین شده است ، در  اختیار دارد ، برخلاف عربستان سعودی و امارات خلیج فارس ، جمعیت عراق بالغ بر 13 میلیون  نفر است طوری که برای به گردش درآوردن چرخهای صنعتی این کشور به کارگران خارجی کمتر  احتیاج دارد ، و برخلاف مصر ، ذخایر نفتی دارد که شاید دومین رتبه پس از عربستان سعودی را  داراست .

طه عبدالکریم ، وزیر نفت عراق در زمینه صدور نفت توسط کشورش گفت در حال  حاضر روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام صادر می کند و با وجود جنگ با ایران این کار روال عادی خود را طی می کند .

نام:
ایمیل:
* نظر: