آخرین اخبار
کد خبر: ۳۸۲۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸
خبر كوتاه بود، اما شوك بزرگي به امريكا وارد كرد؛ شوكي كه شايد فرماندهان نظامي اين كشور را از خواب بيدار كند و اين موضوع را به آنها تفهيم كند كه ديگر ابرقدرت نظامي دنيا نيستند.

ماجرا به در اختيار گيري يك هواپيماي بدون سرنشين امريكايي (پهپاد) توسط نيروهاي نظامي ايران مربوط مي شود. پهپادي كه گفته مي شود جزو پيشرفته ترين هواپيماهاي بدون سرنشين ايالات متحده امريكا است كه جزو سلاح هاي سري اين كشور محسوب مي شود. اين موضوع را يكي از فرماندهان ارشد نظامي كشور عنوان كرده و گفته است كه با كنترل مناسب فضاي كشور و تسلط اطلاعاتي نيروهاي مسلح، واحدهاي جنگ الكترونيكي و پدافند هوايي موفق شدند با اقدامات عملياتي خود يك فروند هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته جاسوسي امريكايي از نوع "RQ۱۷۰" را كه به طور محدود به مناطق مرزي شرق كشور تجاوز كرده بود، كشف كنند و از كنترل متجاوزين خارج سازند و آن را با اندك خسارتي سرنگون كرده و در اختيار بگيرند.
غربي ها مبهوت توان ايران
درست پس از انتشار اين خبر بود كه رسانه هاي غربي به نقل از منابعي در پنتاگون (وزارت دفاع امريكا) با تأييد خبر، عنوان كردند كه اين هواپيما حاوي اسناد و مدارك بسيار مهم و داراي طبقه بندي بالا بوده است.
همچنين ساعاتي پس از انتشار اين خبر، نيروهاي ناتو با تأييد اين نكته كه اين هواپيما متعلق به امريكا بوده است، اعلام كردند كه اين پهپاد از كنترل خارج شده بود.
ناتو با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه هفته گذشته يك فروند هواپيماي تجسسي نظاميان امريكايي كه در شرق افغانستان مشغول مأموريت بود از كنترل خارج شد.
ناتو در اين بيانيه اعلام كرده است كه احتمال مي رود اين همان هواپيمايي باشد كه مقامات ايراني از سقوط آن خبر داده اند لذا تحقيقاتي را در مورد چگونگي ناپديد شدن اين هواپيماي جاسوسي آغاز كرده اند.
در عين حال، روزنامه واشنگتن پست نيز نوشت: يكي از مقامات عالي رتبه وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) كه خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتي سرنگوني هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي امريكا در شرق ايران را تأييد كرد.
خبرگزاري ريانوستي روسيه نيز درباره اين هواپيما نوشته است كه اين هواپيماي بدون سرنشين امريكايي، هواپيمايي است كه به سختي قابل رويت است و امريكا از اين هواپيماي بدون سرنشين براي حمايت از فرماندهاني كه در طول جنگ به اطلاعات نياز دارند استفاده مي كند و ايران اين هواپيماي بدون سرنشين را با حداقل آسيب سرنگون كرده است. خبرگزاري آر. اي. تي ايرلند هم اطلاعات دقيق تري در خصوص اين هواپيماي جاسوسي ارائه كرده و درباره سرنگوني اين هواپيماي جاسوسي امريكا گفته است كه تا سال ۲۰۰۹ كسي از وجود چنين هواپيماي شناسايي بدون سرنشيني در نيروهاي هوايي امريكا مطلع نبود تا اينكه در اين سال متخصصان وجود اين پرنده جاسوسي را در نيروي هوايي امريكا لو دادند و امريكا هم در سال ۲۰۱۰ وجود و استفاده از آن را تأييد كرد؛ اينك ايران يكي از همين هواپيماها را سرنگون كرده است.
اقدامي كه براي اولين بار نبود
در اختيار گيري اين هواپيماي استراتژيك ارتش امريكا توسط واحدهاي نظامي كشورمان در حالي صورت مي گيرد كه پيش تر هم سردار امير علي حاجي زاده فرمانده نيروي هوا و فضاي سپاه پاسداران، از سرنگوني دو هواپيماي بدون سرنشين امريكا در آب هاي آزاد و در مناطق تحت كنترل جمهوري اسلامي ايران خبر داده بود. پس از به دست آوردن لاشه اين هواپيماها متخصصان داخلي اقدام به مهندسي معكوس آن كردند و موفق شدند مدلي مشابه اين پهپادها را توليد كنند. پس از اين بود كه برخي كارشناسان روسي درخواست بررسي اين پهپادهاي سرنگون شده را به جمهوري اسلامي ارائه كردند كه با موافقت مقامات ارشد نظامي ايران مواجه شد.
علاوه بر اين خبرگزاري رويترز نيز مدعي شده كه چندي پيش نيز يكي ديگر از هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا در نزديكي تاسيسات هسته اي فردو، سرنگون شده است كه با احتساب مورد اخير، تاكنون سه بار اين هواپيماهاي جاسوسي مورد حمله نيروهاي نظامي ايران قرار گرفته و سرنگون شده اند. البته اين تنها اخباري است كه در رسانه ها منتشر شده و در صورت وجود مواردي ديگر از اين اقدامات دفاعي جمهوري اسلامي، اين موارد تاكنون رسانه اي نشده است.
امريكايي ها نگران تر از هميشه
اما چيزي كه در پس اين خبر بيشتر از همه باعث نگراني مقامات امريكايي شده است، تكنولوژي مورد استفاده جمهوري اسلامي ايران، براي كنترل و در اختيار گيري اين هواپيماها است، چراكه در اين مورد نيروهاي نظامي كشورمان موفق شده اند با بهره گيري از جنگ الكترونيك كنترل اين هواپيما را در اختيار بگيرند و در داخل خاك ايران به زمين بنشانند؛ موضوعي كه مي تواند امنيت تمامي هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا را كه آسمان افغانستان و پاكستان را به جولانگاهي براي خود تبديل كرده اند، به خطر بيندازد، چراكه همان مقام نظامي كه براي اولين بار خبر در اختيار گيري اين هواپيما را اعلام كرده، گفته است كه اقدامات عملياتي و الكترونيكي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عليه پرنده هاي متجاوز، به مرزهاي كشور محدود نخواهد ماند.
ايران در اوج اقتدار دفاعي
تمامي اين عمليات پيچيده نظامي در حالي توسط نيروهاي مسلح كشورمان صورت گرفته كه جمهوري اسلامي طي ۳۲ سال اخير و حتي در اوج جنگ تحميلي درگير تحريم ها بود؛ تحريم هايي كه اين روزها شدت بيشتري گرفته، اما نتوانسته در عزم كشور براي حركت رو به جلو خللي ايجاد كند. اين اقدام نظامي كشورمان نشان داد كه جمهوري اسلامي در اوج اقتدار نظامي است كه حتي قادر است پيچيده ترين سلاح هاي امريكايي را نه تنها از كار بيندازد، بلكه با هدايت آن به داخل كشور، امكان رمز گشايي و كشف اسرار آن را براي تقابلي بهتر فراهم كند.

دانسته هایی در مورد هواپیمای بدون سرنشین ساقط شده

بر اساس گزارشهای رسانه ها، میان این هواپیمای جاسوسی و مدلهای پیشین آن از جمله هواپیمای "آر کیو - سه دارک استار" RQ-3 DarkStar  شباهتهایی وجود دارد.
این هواپیما از نوع هواپیماهای بدون دم است که از فناوری "بال پرنده" استفاده می کند. در قسمت بالای هر بال این هواپیما برآمدگی هایی وجود دارد که به احتمال زیاد محل نصب حسگرهای ارتباط ماهواره ای موسوم به "ست کام"  SATCOM است.
تا کنون جزئیات بسیار کمی از مشخصات هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوایی آمریکا منتشر شده است، اما کارشناسان فاصله دو سر بال این نوع هواپیماها (از انتهای یک بال تا انتهای بال دیگر) را حدود بیست تا بیست و هفت متر برآورد کرده اند.
نام اختصاری "آر کیو" به معنای آن است که این هواپیما هیچ نوع سلاحی را حمل نمی کند.
پیشتر در سال دو هزار و هفت عکسی ناواضح از این هواپیمای خاکستری رنگ نزدیک پایگاه هوایی قندهار منتشر شد که مقامات نیروی هوایی آمریکا صحت آن را تایید کردند. از آن زمان به بعد این هواپیما به علت ماهیت مرموز و همچنین عکس ناواضح منتشر شده از آن "هیولای قندهار" لقب گرفت.
بر اساس اعلام مقامات نیروی هوایی آمریکا، هواپیمای بدون سرنشین "آر کیو - یکصد و هفتاد سنتینل" قرار نیست جایگزین هواپیماهای بدون سرنشین "ام کیو - یک پردتور" MQ - 1 Predator  یا هواپیمای "ام کیو - نه ریپر" MQ - 9 Reaper  شود که در حال حاضر در نیروی هوایی آمریکا از آنها استفاده می شود.
نیروی هوایی آمریکا از ماه دسامبر سال دو هزار و نه هیچ بیانیه یا خبری را درباره "آر کیو - یکصد و هفتاد سنتینل" منتشر نکرده است.
بر اساس برآوردهای انجام شده، این هواپیما تنها یک موتور دارد و وزن آن  در زمان برخاستن از باند بیشتر از سه هزار و هشتصد و پنجاه کیلوگرم برآورد شده است.
از تفاوتهای طراحی این هواپیما با سایر هواپیماهای بدون سرنشین دیگر باید به نداشتن چندین ویژگی مشترک در اکثر هواپیماهای رادارگریز اشاره کرد؛ از جمله برآمدگی درهای محفظه محل استقرار چرخها و همینطور لبه های تیز حمله بالها. ساختار بال این هواپیما نیز خمیده است و اگزوز موتور توسط بالها پوشانده نمی شود.
همچنین بر اساس برآوردهای انجام شده، حداکثر ارتفاع پروازی این هواپیما حدود پنجاه هزار پا (تقریبا پانزده هزار و دویست متر) است.
موتور استفاده شده در این هواپیما نیز به احتمال زیاد  از نوع موتور "تی اف - سی و چهار" TF34 ساخت شرکت "جنرال الکتریک" است.

کارشناسان بر این باورند که حسگرهای این هواپیما از نوع "الکتریکی - نوری / مادون قرمز" است و از سامانه راداری "آسا" AESA به معنای "آرایه فعال جاروی الکترونیکی"  استفاده می کند. این رادار در داخل بدنه اصلی هواپیما تعبیه شده است. همچنین دستگاههای ارتباط اطلاعاتی این هواپیما نیز روی برامدگی های بال قرار دارد.
برخی دیگر از کارشناسان نیز عقیده دارند در برامدگی های شکم و بالهای این هواپیما فضایی تعبیه شده است که می توان مواد منفجره را در آن جاسازی کرد و بدین ترتیب از هواپیمای مذکور در عملیات جنگی یا جنگهای الکترونیک نیز بهره برد.

مرکز کنترل هواپیماهای "آر کیو - یکصد و هفتاد سنتینل"  در "اسکادران سی ام جاسوسی" نیروی هوایی آمریکا -مستقر در فرودگاه تونوپا در نوادای آمریکا- قرار  دارد. این مرکز از اول سپتامبر سال دو هزار و پنج آغاز به کار کرده است.
کارشناسان بر این باورند که اعزام این هواپیما به افغانستان در حالی که نیروهای طالبان هیچ نوع راداری در اختیار نداشتند تنها یک معنا داشت: جاسوسی در پاکستان یا ایران.
روزنامه "جونگ آنگ" کره جنوبی پیشتر در ماه دسامبر سال دو هزار و نه در گزارشی نوشت هواپیمای بدون سرنشین "لاکهید مارتین آر کیو - یکصد و هفتاد سنتینل" نخستین پرواز آزمایشی خود را در این کشور انجام داد. بر اساس این گزارش، پروازهای آزمایشی هواپیمای مذکور در کره جنوبی چند ماه به طول انجامید. همچنین در این گزارش آمده است هدف از طراحی هواپیمای مذکور، جایگزینی آن با هواپیماهای جاسوسی "لاکهید یو - دو" Lockheed U-2 بود. کارشناسان عقیده دارند هدف از اعزام این هواپیما به کره جنوبی جاسوسی از برنامه موشکهای بالستیک کره شمالی بود.
رسانه ها در ماه اوت سال دو هزار و ده گزارش دادند این هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به قابلیت تصویربرداری مجهز شده است.
از جمله عملیاتی که توسط این هواپیماها انجام شد می توان به پروازهای متعدد بر فراز پاکستان با هدف جاسوسی از عمارت محل اختفای بن لادن در "ابوت اباد" اشاره کرد. در شامگاه روزهای اول و دوم ماه مه سال دو هزار و یازده یعنی زمان کشته شدن بن لادن نیز پرواز این هواپیما دست کم یک بار در منطقه مشاهده شد.
این هواپیما تصاویر مربوط به حمله نیروهای آمریکایی را به خانه بن لادن به صورت زنده برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و مشاوران امنیتی وی مخابره می کرد.
از دیگر کاربردهای هواپیمای "آر کیو - یکصد و هفتاد سنتینل"، استراق سمع ارتباطات بیسیم ارتش پاکستان در منطقه ابوت اباد در زمان انجام عملیات مذکور بود.
روزنامه "لس آنجلس تایمز" نیز در گزارش خود در تاریخ بیست و هفتم ماه مه به قابلیت این هواپیمای بدون سرنشین در فرار از رادار و سایر سامانه های جاسوسی اشاره کرده است.
 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 6
فرابروس
|
UNITED KINGDOM
|
19:21 - 1390/09/17
0
0
بابا اي ول داريد
میترا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
19:29 - 1390/09/17
0
0
زنده باد نیروی هوا فضای سپاه.....قطعا خدا با ماست....
مجيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
08:37 - 1390/09/19
1
0
اين است نتيجه ولايتمدار بودن به كوري چشم دشمنان ما ميتوانيم .
رسول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
13:01 - 1390/09/20
0
0
دمتون گرم
ابراهیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
18:59 - 1390/09/24
5
11
سلام.

من موفق شدم الگوریتم پیشرفته ای در پردازش تصویر طراحی کنم که به طور هوشمند اهداف ضعیف و تقریبا نامرعی رو ردیابی کنه و به کمک اون میشه هواپیمای جاسوسی امریکا به نام خفاش سیاه رو ردیابی کرد.
ماهان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
14:36 - 1390/09/26
6
7
خیلی حال کردم که حالشون رو گرفتین
نام:
ایمیل:
* نظر: