آخرین اخبار
کد خبر: ۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۷
به مناسبت گراميداشت يادواره شهداي بولي و همچنين شهيد احمد كشوري مراسم سوگواري محلي \" چمر\" در آستان قدسي سيد محمد (س) بولي برپا شد.

به مناسبت گراميداشت يادواره شهداي بولي و همچنين شهيد احمد كشوري مراسم سوگواري محلي " چمر" در آستان قدسي سيد محمد (س) بولي برپا شد.
اين مراسم معنوي با حضور شماري از مسئولان محلي، كشوري، خانواده معظم شاهد و ايثارگران، روحانيون، بسيجيان و ديگر اقشار مختلف جامعه برپا شد.

در مناطق روستايي و عشايري استان ايلام "چمر" نواي غمباري است كه در سوگ عزيزان از است رفته نواخته مي شود، اين مراسم در هنگام تدفين و سوگواري عزيزان از دست رفته قوم كرد و لر در استان ايلام برپا مي شود.
"چمر" با صف بستن زنان مويه خوان، نوازندگان ساز و دهل و شاعران محل شروع مي شود، با بالا آمدن آفتاب و به نوا درآمدن سرنا و دهل نواي چمري آغاز مي شود، بعد از صف بستن و قرار گرفتن علم و كتل ها در قسمت هاي مختلف صف، "بويش" ها و "راوكر"ها يا همسرايان مرثيه خواني با نوايي مانند هق هق آغاز مي شود، همسرايان با اين نوا از جلوي صف گذشته و با رسيدن به پايان صف به آرامي باز مي گردند و اين كار تكرار مي شود، اين مراسم تا نيمروز ادامه مي يابد.
بعد از صرف ناهار و چاي، مراسم تا تاريك شدن هوا ادامه مي يابد، اين مراسم يك تا سه روز به طول مي انجامد، چنانچه مراسم چند روز ادامه يابد، هر غروب ميهمانان به خانه هاي خود باز مي گردند، اما در مرحله آخر به آنها شام مي دهند كه به آن "شه و شيم" (شام عزا) گفته مي شود.
در لغت نامه هاي مختلف تعاريفي مختلف در مقابل واژه "چمر" نوشته شده است، در فرهنگ مردوخ، "چمر" به معني چنير حلقه و دايره آمده است.
چمري خم به دهل عزا گفته شده است، در فرهنگ حال نوشته شده است كه چمر يعني مويه كردن بر مرده، در فرهنگ دهخدا هم آمده است چمر يعني آشكار، پيدا و روشن، به طور كلي واژه چمر
مي تواند از كلماتي مانند (چه مه ره) يعني چشم به راه و منتظر كسي يا مساوي بودن و يا چم و چمانن به معناي خم و خم شدن كنايه از خم شدن پشت بر اثر غم گرفته شده باشد.
افزون بر تعاريفي كه در مورد چمر نقل شده است، تعاريفي به صورت گوناگون در درون آن پيداست، تعاريفي مانند، حلقه بستن براي عذا، پاكوفتن و داد و بيداد كردن براي متوفي، پشت خم كردن براي نشان دادن ناراحتي از مرگ كسي كه از دست رفته و همچنين چشم به راه بودن صاحبان عزا براي رسيدن كساني كه در اين مراسم شركت
مي كنند.
چمر، گونه اي از مراسم ويژه سنتي و نمايش آييني است كه در گروه تعزيه به حساب مي آيد، آهنگ عزاي چمر كه با ساز و دهل نواخته مي شود در زبان مردم به چمر يا چمريانه مشهور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: