کد خبر: ۴۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
استکبار جهانی شرق و غرب و شیوخ مرتجع عرب جنگ نابرابری را در سال 59 بین جمهوری اسلامی ایران و عراق برنامه‌ریزی و عملیاتی کردند.
آنها با تحریک صدام حسین و تجهیز ارتش عراق به بالاترین امکانات دفاعی با 12 لشکر مدرن به ایران اسلامی یورش آوردند که با مقابله توفنده رزمندگان روبه‌رو شدند. در طول هشت سال جنگ تحمیلی، ایران عملیات‌های کوچک و بزرگ زیادی را طراحی و اجرا کرد که یکی از این عملیات‌های سخت ولی غرورآفرین در تاریخ 23/7/59 توسط لشکر 21 حمزه سیدالشهدا با نام عملیات «کرخه» انجام شد.

ارتش عراق در آخرین روز شهریور59 با سه سپاه و 12 لشکراز سه محور شمال غرب و غرب و جنوب حمله سراسری خود به ایران را آغاز کرد. جبهه اصلی در منطقه جنوب به منظور تصرف استان سرشار از منابع نفتی و آبی خوزستان بود و در جبهه خوزستان نیز از سه محور عملیات خود را به منظور الحاق خوزستان به کشور عراق آغاز نمود: الف – خرمشهر، آبادان و اهواز ب – چزابه، بستان، سوسنگرد، حمیدیه و اهواز، ج ـ شمال استان دهلران، دشت عباس، عین خوش پل نادری، دزفول و جاده استراتژیک تهران خوزستان و مسدود نمودن خط ریلی منتهی به استان خوزستان.

در اولین روزهای جنگ شهرهای مرزی مانند خرمشهر، آبادان، قصرشیرین، مهران، نفت شهر و... مورد تاخت و تاز ارتش بعث قرار می‌گیرد. در اول مهر بستان به اشغال و سوسنگرد به محاصره در می‌آید و در 19/7/59 ارتش عراق از منطقه سلیمانیه با عبور از رودخانه کارون و با محاصره جاده شادگان و اسارت گرفتن افراد محلی و غیرنظامیان پیشروی به سوی آبادان را آغاز می‌کند. عراق در جبهه شمال استان خوزستان عملیات نظامی خود را از ارتفاعات بیات، دهلران، عین خوش، دشت عباس، رودخانه کرخه و پل نادری شروع و سعی در محاصره استان خوزستان و الحاق اهواز می‌کند.

روزهایی که التهاب سراسر منطقه جنوب را فراگرفته بود، فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور جلوگیری از سقوط استان خوزستان با به‌کارگیری لشکرهای 16 زرهی و 21 حمزه سیدالشهدا در منطقه جبهه شمالی استان خوزستان مبادرت به تهیه طرح عملیاتی با محوریت لشکر 21 حمزه کردند. در صورتی که یگان‌هایی از این لشکر در منطقه کردستان مشغول مبارزه با ضدانقلاب بودند و گلوگاه استان همین منطقه محور دزفول و اندیمشک و جاده مواصلاتی تهران به دوکوهه و اهواز بود و اگر این محور مسدود می‌شد کل استان سقوط می‌کرد.

باید جوانمردانی باغیرت دینی و باورهای ملی، مذهبی از این حادثه ناگوار جلوگیری می‌کردند. تنها لشکر آماده قسمتی از لشکر 21 حمزه سید‌الشهدا بود که با تأسی از سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین و با تأسی و ایثار بی‌بدیل به مصاف 47 گردان رزمی کامل دشمن رفت. لشکر 21 حمزه در ابتدا با یورش‌های سنگین، قدرت رویارویی را از ارتش عراق گرفت ولی در نهایت به علت عدم مدیریت فرماندهی کل قوای وقت، بنی صدر و ناتوانی در پشتیبانی و عدم برآورد عملیاتی صحیح و کمبود تجهیزات و نیروی انسانی با شکست مواجه و مجبور به عقب‌نشینی شدند. با اینکه لشکر 21 حمزه در این عملیات چندان موفق نبود ولی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تمام مشکلات اولین روزهای جنگ تحمیلی با غیرت دینی و شجاعت حسین‌وار در مقابل بعثیون کافر و استکبار جهانی ایستاد. ارتش در این عملیات با تقدیم 400 شهید و جانباز زنگ خطر را برای دشمنان به صدا در آورد.

بعد از این عملیات لشکر 21 حمزه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارتش بعثی عراق را از رسیدن به یکی از مهم‌ترین اهداف خود که همان مسدود کردن جاده منتهی به استان خوزستان و گرفتن گلوگاه استان خوزستان بود، باز داشت. رزمندگان با استفاده از سر پلی که به دست آمده بود در عملیات غرور‌آفرین فتح‌المبین تلفات مالی و جانی زیادی را به دشمن وارد کردند و نیروهای زیادی را به اسارت گرفتند تا در همان سال‌های ابتدایی جنگ انتقام سختی را از ارتش متجاوز بعثی بگیرند.

منبع : روزنامه جوان
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: