آخرین اخبار
کد خبر: ۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۸
نماینده ولی فقیه در سپاه، طی سخنانی با تبیین دو جبهه حق و باطل در کربلا گفت: عاشورا ترسیم دو چهره متفاوت و متضاد از انسان است.

همزمان با سالروز اربعين حضرت اباعبدلله الحسین(ع) مراسمی با حضور عزاداران حسینی و زائران قبور مطهر شهدای گمنام در شهرک شهید محلاتی(ره) برگزار شد. دراين مراسم که با حضورخیل عظیم عزاداران اربعین حسینی، ارادتمندان و محبان اهل بیت(ع) در شهرک شهید محلاتی برپاشد، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، طی سخنانی با تبیین دو جبهه حق و باطل در کربلا گفت: عاشورا ترسیم دو چهره متفاوت و متضاد از انسان است، درکربلا حسین(ع) و یارانش درجبهه حق و در اوج انسانیت ،کمال وآزادگی و درطرف دیگر جبهه باطل یزید،عمر سعد و همراهانش درحضیض ذلت ، پستی و درنده خوئی و حیوانیت قرار داشتند.
وی با ذکر آیه کریمه« وَ لَقَد کَرَّمنابَنی آدَمَ وَحَمَلناهُم فِی البَرِّ وَالبَحرِ وَرَزَقناهُم مِنَ الطَّیِّباتِ وَفَضَّلناهُم عَلی کَثیرٍ مِمَّن خَلَقناتَفضیلاً» افزود: ازدیدگاه قرآن انسان هم دارای کرامت و هم بربسیاری ازموجودات عالم برتری دارد.جانشینی خدا روی زمین، سجده ملائکه برآدم،مسئولیت پذیری وبرخورداری از عقل وآزادی ویژگی اختصاصی انسان است و دیگر موجودات این امتیاز را ندارند.
نماینده ولی فقیه در سپاه ،تفاوتهای عمده بین انسان و ملک و انسان با دیگر موجودات را مبنای کرامت انسان دانست و با بیان تفاوت های عمده بین انسان وملک از جمله، تک بعدی بودن ملک و دو بعدی بودن انسان ، تکامل دفعی ملک وتکامل تدریجی انسان اظهار کرد: بزرگترین تفاوت،تکامل ارادی انسان است، انسان هم آزاد است هم انتخابگر، اما ملک آزاد است ولی انتخابگر نیست.ملک دو راهی ندارد،کشش‌های متضاد ندارد اما انسان همواره برسر دو راهی قرار دارد و اوست که باید با انتخابش به اوج عزت صعود و یا به حضیض ذلت سقوط نماید،مقایسه بین انتخاب عباس بن علی و عمرسعد در کربلا جلوه ای از این دو نوع انتخاب متفاوت است.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ، تفاوت های عمده انسان با دیگر موجودات را ، تکامل نامحدود انسان و تکامل محدود حیوان و نبات،تکامل تدریجی اختیاری انسان و تکامل تدریجی غیراختیاری حیوان و نبات ذکر کرد و گفت:برخورداری از عقل واراده و تمایلات عالی آزادی خواهی،عدالت طلبی و بی نهایت خواهی ، بزرگترین تفاوت انسان با دیگر موجودات است و انسان در مسیر حرکت امکان وقدرت تغییر را به سمت مثبت ومنفی دارد وحتی می تواند علیه خود عصیان نماید وخود را مجازات کند.
نماینده ولی فقیه در سپاه با تقسیم بندی کرامت انسان به کرامت ذاتی واکتسابی یادآور شد:جلوه های کرامت ذاتی در همه انسان ها تعبیه شده و کرامت اکتسابی در سایه پیوستن به محور حق وایمان به ذات باریتعالی وتقوی وعمل صالح بدست می آید و تحقق جلوه های کرامت ذاتی انسان الزاماتی دارد که عمل به مقتضای ادراک عقلانی زمینه ساز تحقق کرامت ذاتی است، لذا در قیامت بسیاری از افراد به مقتضای عقل مجازات می‌شوند.از مهمترین الزامات صیانت از کرامت ذاتی و دستیابی به کرامت اکتسابی و پیوستگی به درایت الهی و شریعت آسمانی و عمل صالح درچاچوب شریعت می باشد.
همچنین دراين مراسم باشكوه كه عاشقان حسيني از مساجد شهرک شهیدمحلاتی درقالب دستجات عزادار در مراسم حضور داشتند،مداح اهل بیت برادر«حاج رضا طاهری» با ذکرمصائب آن امام همام وشهدای مظلوم کربلا، نوحه خوانی کرد و حاضران درسوگ اربعين شهادت جانسوز سرور آزادگان ویاراران وفادارش درجوار قبور مطهر شهدای گمنام با سينه زني اشك ماتم ريختند.
گفتنی است در ابتداي اين مراسم استاد«سجادی» تلاوت قرآن کرد و زيارت اربعين توسط برادر «حاج ابوالفضل پوربافرانی» قرائت شد و نماز جماعت ظهر و عصر به امامت «آیت الله موحدی کرمانی» اقامه گردید.

نام:
ایمیل:
* نظر: